Hur kan man skydda kåporna som nybörjare?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur kan man skydda kåporna som nybörjare?
Tja! Jag är riktigt tänd på en VFR och planerar därför att köpa en som första hoj. Dock har jag blivit informerad av andra som nyligen tagit MC-kort, att även om man är ansvarsfull och har kört moppe och dylikt innan så kommer man förmodligen köra omkull någon gång som nybörjare.
Jag undrar därför om någon här vet om det finns motorbågar eller liknande till VFR 750 -90 för att skydda kåporna? Jag är ute efter bågar som går upp och delvis skyddar kåporna även om man går omkull i fart. Jag har letat på flera sidor som t.ex. Duells men inga verkar ha motorbågsskydd för just Honda VFR 750!
Någon som vet var jag kan skaffa skyddsbågar till VFR 750 eller har någon annan lösning på hur man kan skydda kåporna? Eller är den bästa lösnigen att helt enkelt ta av kåporna tills jag lärt mig köra ordentligt? Eller överdriver jag?
Tack på förhand för svar!
Jag undrar därför om någon här vet om det finns motorbågar eller liknande till VFR 750 -90 för att skydda kåporna? Jag är ute efter bågar som går upp och delvis skyddar kåporna även om man går omkull i fart. Jag har letat på flera sidor som t.ex. Duells men inga verkar ha motorbågsskydd för just Honda VFR 750!
Någon som vet var jag kan skaffa skyddsbågar till VFR 750 eller har någon annan lösning på hur man kan skydda kåporna? Eller är den bästa lösnigen att helt enkelt ta av kåporna tills jag lärt mig köra ordentligt? Eller överdriver jag?
Tack på förhand för svar!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Hur kan man skydda kåporna som nybörjare?
Ja, du överdriver! Tricket är att inte köpa en perfekt lågmilare som första hoj, utan köpa en som man kan välta utan att världen rasar.Altin skrev:Tja! Jag är riktigt tänd på en VFR och planerar därför att köpa en som första hoj. Dock har jag blivit informerad av andra som nyligen tagit MC-kort, att även om man är ansvarsfull och har kört moppe och dylikt innan så kommer man förmodligen köra omkull någon gång som nybörjare.
Jag undrar därför om någon här vet om det finns motorbågar eller liknande till VFR 750 -90 för att skydda kåporna? Jag är ute efter bågar som går upp och delvis skyddar kåporna även om man går omkull i fart. Jag har letat på flera sidor som t.ex. Duells men inga verkar ha motorbågsskydd för just Honda VFR 750!
Någon som vet var jag kan skaffa skyddsbågar till VFR 750 eller har någon annan lösning på hur man kan skydda kåporna? Eller är den bästa lösnigen att helt enkelt ta av kåporna tills jag lärt mig köra ordentligt? Eller överdriver jag?
Tack på förhand för svar!
Skyddsbågar som täcker kåpor har jag nog inte sett... det finns ju kraschpuckar, men de löser inte riktigt problemet fullt ut. Köper du en nyare 800 så finns piratkåpor att köpa, kanske kan vara en idé att ha en uppsättning i reserv ifall du vet med dig att du ska köra omkull?
VFR750F -92, grön
Som tidigare nämnt, skaffa en som inte är perfekt utan har lite "skavanker". för man kan laga plastkåpor relativt billigt, men det blir sällan ett kanonsnyggt resultat. Men den duger gott och väl att slipa av sina "ofärdigheter" på utan att man för den sakens skull blir rådeppad ifall olyckan skulle vara framme..
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
tersan skrev:Köper du en nyare 800 så finns piratkåpor att köpa, kanske kan vara en idé att ha en uppsättning i reserv ifall du vet med dig att du ska köra omkull?
Håller med båda föregående talareblacken skrev:Som tidigare nämnt, skaffa en som inte är perfekt utan har lite "skavanker". för man kan laga plastkåpor relativt billigt, men det blir sällan ett kanonsnyggt resultat. Men den duger gott och väl att slipa av sina "ofärdigheter" på utan att man för den sakens skull blir rådeppad ifall olyckan skulle vara framme..
Dessutom, piratkåpor är ofta tillverkade i glasfiber, till skillnad från original som brukar vara ABS-plast.
Och glasfiber är väldigt enkelt att laga och kräver inte ens speciellt mycket kunskaper. Väv, polyester, glasfiberspackel, fil och slipdukar kommer man långt med. Sen är det bara att välja om man kör garagelack eller lämnar in - Resultat = Lika fint som innan.
Även om jag aldrig har klotat med den nuvarande hojen i ordets rätta bemärkelse så har jag tappat den några gånger med spräckta kåpor som resultat. Efter ett antal svordomar, slipning, reperation och lack så såg det ut som innan.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Good stuff!
Om jag tolkar er rätt så är det smartast att köpa en lite risigare VFR till en början som jag vågar tappa. Dock har jag i nuläget spanat in en nylackad VFR till ett bra pris . Detta är orsaken till att jag tänkte kolla med er angående skyddsbågar osv.
Därför verkar kraschpuckar som ni tog upp vara perfekt. En smart mellan-lösning. Inte allt för krångligt eller dyrt och dom lär ju iaf skydda lite. Kanske kan hindra de värsta skadorna, eller förhindra att kåporna spricker om man tappar den. Eller vad tror ni, är kraschpuckar något att ha?
Om jag tolkar er rätt så är det smartast att köpa en lite risigare VFR till en början som jag vågar tappa. Dock har jag i nuläget spanat in en nylackad VFR till ett bra pris . Detta är orsaken till att jag tänkte kolla med er angående skyddsbågar osv.
Därför verkar kraschpuckar som ni tog upp vara perfekt. En smart mellan-lösning. Inte allt för krångligt eller dyrt och dom lär ju iaf skydda lite. Kanske kan hindra de värsta skadorna, eller förhindra att kåporna spricker om man tappar den. Eller vad tror ni, är kraschpuckar något att ha?
Nu så ska du inte heller utgå ifrån att du klotar bara för att. Det kan mycket väl funka för dig ändå, dvs du kommer INTE att vurpa med knarren.Altin skrev:Good stuff!
Om jag tolkar er rätt så är det smartast att köpa en lite risigare VFR till en början som jag vågar tappa. Dock har jag i nuläget spanat in en nylackad VFR till ett bra pris . Detta är orsaken till att jag tänkte kolla med er angående skyddsbågar osv.
Därför verkar kraschpuckar som ni tog upp vara perfekt. En smart mellan-lösning. Inte allt för krångligt eller dyrt och dom lär ju iaf skydda lite. Kanske kan hindra de värsta skadorna, eller förhindra att kåporna spricker om man tappar den. Eller vad tror ni, är kraschpuckar något att ha?
Att ha det/den sinnelaget/inställningen är inte bra för dig i trafiken eller för din "karriär" som hojåkare, utan utgå ifrån att du INTE ska smälla/klota när du ger dig iväg med hojen. Ta det lugnt i början och träna dig att se så mycket av trafiksituationen hela tiden och ligg flera "drag" i förväg så att säga, så är det en stor chans att du klarar dig galant dit du ska.
En annan sak för att minimera kostnader IFALL olyckan är framme, är att ha järnhästen helförsäkrad i början, visst kan bli lite dyrt men OM något händer så är det väl investerade stålar, tro mig..
Alright, jag får helt enkelt ta det jävligt chill inledningsvis.blacken skrev: Nu så ska du inte heller utgå ifrån att du klotar bara för att. Det kan mycket väl funka för dig ändå, dvs du kommer INTE att vurpa med knarren.
Att ha det/den sinnelaget/inställningen är inte bra för dig i trafiken eller för din "karriär" som hojåkare, utan utgå ifrån att du INTE ska smälla/klota när du ger dig iväg med hojen. Ta det lugnt i början och träna dig att se så mycket av trafiksituationen hela tiden och ligg flera "drag" i förväg så att säga, så är det en stor chans att du klarar dig galant dit du ska.
En annan sak för att minimera kostnader IFALL olyckan är framme, är att ha järnhästen helförsäkrad i början, visst kan bli lite dyrt men OM något händer så är det väl investerade stålar, tro mig..
Helförsäkringen blir inga problem då den är en -91, så nästa år blir den classic vilket min plånbok som student uppskattar Nu har jag visserligen inte ens köpt den än, så jag borde kanske ta och lugna ner mig lite. Men en VFR blir det garanterat, one way or another!
- Brother Wolf
- Donator 2009
- Inlägg: 723
- Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
- Ort: Stockholm
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Lättare sagt än gjort. Hur många här har glömt skivbromslåset i åtminstone en gång?Brother Wolf skrev:Ett tips Altin, kör inte omkull helt enkelt
Jag har kraschpuckar och kraschkåpa min 800:a. Funkar bra. Senast jag hade en "skivbromslåshändelse", tog det i, i princip bara i puckarna och styrvikterna. Kåpan blev minimalt skrapad. Inte för att just det spelar någon större roll, men kan vara bra att veta.
Vad än alla säger, man kommer att gå omkull för eller senare i körgården. Kom över det. Det gör inte (så) ont. Spänn dig bara inte och vänta på att gå omkull, för då gör du verkligen det, och möjligen oftare också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
blacken skrev:INTE JAG!..Hur många här har glömt skivbromslåset i åtminstone en gång? Wink
Det har jag inte heller gjort i en körgård..Vad än alla säger, man kommer att gå omkull för eller senare i körgården
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Gå med i FMCK, sök kursen till mc-ordonnans - där får du tillfälle att vurpa runt många ggr och på kronans hoj blir det billigt.
VF 750 S -83
http://www.fmckmalmo.se
http://www.fmckmalmo.se
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du kan då inte ha kört mycket mc...blacken skrev:INTE JAG!..Hur många här har glömt skivbromslåset i åtminstone en gång? Wink
Det har jag inte heller gjort i en körgård..Vad än alla säger, man kommer att gå omkull för eller senare i körgården
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Höll bara med om det du sa .. har inte vurpat i en körgård eller glömt skivbromslåset...blacken skrev:Vad!, det är ju sant..Conseal skrev:blacken skrev: INTE JAG!..
Det har jag inte heller gjort i en körgård..
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.