Var det en vurpa eller en krasch?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Dr.Lilja
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jul 30, 2010 10:50
Ort: VEDDIGE Halland

Var det en vurpa eller en krasch?

#1 Inlägg av Dr.Lilja »

Har nu legat sömnlös i en vecka, och undrat vad jag erfarit och hur livet ska gestalta sig fortgent. Vi tar det från början, jag fick frågan av min sambo... Vill du med din vackra viffer och mig där bak åka på tur i dag. Dramat utspelade sig förra söndagen, i ett soligt halland. Visst svarade jag, " sitt upp samt utryck din önskan om vart vi kosan styra skall ". " Vart du vill min kära, så länge vi hälsar på bekanta på 10 minuters avstånd härifrån ". ( med viffer 30 sekunder ) . Det blev som hon önskade, med uppskjusterad swing, måttligt gaspådrag etc. gav vi oss åstad. Sen hoppar vi fram till slutet på turen, närmare bestämmt till 35 meter från ladugården / garaget. Där på min egen uppfart, på min bortsprätta singel, i ca. 12km/tim. på blöt grässträng, efter en mycket hastig 180graders sväng stod vi och stirrade på en liggande potent blåviffer. Underbart med en V4a på tomgång. Allt artade sig till det bästa, inga krossade knäskålar, jag får en nylackad underkåpa, eller vad det heter. Frågan är nu till forumet, skall jag skaffa moped istället, om inte undrar jag vad jag varit med om. Var det en vurpa, eller en crash.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#2 Inlägg av Göingen »

"Alla har vält..."
Känd replik här på forumet
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Flytt och ändringa av titeln .. var inte direkt någon presentation ;)

Fixa viffern .. blött gräs, skjuts och omjusterad bakfädring .. alla är faktorer, påt igen bara .. liten vurpa bara :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#4 Inlägg av blacken »

Nej det var vare sig en vurpa eller en crash. Utan bara en incident av MC karaktär, inget att bry sig så mycket om, annat än att "Shit happends, all the time" :D. Bara att fortsätta att köra som inget hade hänt..

Användarvisningsbild
Dr.Lilja
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jul 30, 2010 10:50
Ort: VEDDIGE Halland

#5 Inlägg av Dr.Lilja »

Ok, jag kör vidare, i fortsättningen relaterar jag till den mc relaterade incidenten, som en rundtur utan övernattning! :D Om jag vid något tillfälle fotar någon som drar en titanskruv i mitt knä, ska fotot in under mektips eller howtos. :lol:

Användarvisningsbild
Dr.Lilja
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jul 30, 2010 10:50
Ort: VEDDIGE Halland

#6 Inlägg av Dr.Lilja »

Presentation publiserar jag under rätt rubrik, så snart min förläggare gett mig ett ok till särtryck ur biografin :?

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

Dr.Lilja skrev:Om jag vid något tillfälle fotar någon som drar en titanskruv i mitt knä, ska fotot in under mektips eller howtos. :lol:
:tummenupp

Angående din incident så tycker jag inte att den kvalificerar sig som vurpa eller krasch, utan du har helt enkelt "lagt den"... möjligen har du "vält" också, men det har ju alla gjort. Knappast nåt att skryta om... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Angående din incident så tycker jag inte att den kvalificerar sig som vurpa eller krasch, utan du har helt enkelt "lagt den"... möjligen har du "vält" också, men det har ju alla gjort. Knappast nåt att skryta om... :wink:
Jepp, bara en tidsfråga. Som Göingen skriver, "alla har vält".

Sen har vi det där med att om man fortfarande håller i hojen när man ligger ner, har man definitivt inte kraschat, man har bara vält, eller i värsta fall "lagt den". No biggie. Oturligt, man känner sig inte mycket värd osv, men fortfarande inget att skriva hem om. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#9 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
Dr.Lilja skrev:Om jag vid något tillfälle fotar någon som drar en titanskruv i mitt knä, ska fotot in under mektips eller howtos. :lol:
:tummenupp

Angående din incident så tycker jag inte att den kvalificerar sig som vurpa eller krasch, utan du har helt enkelt "lagt den"... möjligen har du "vält" också, men det har ju alla gjort. Knappast nåt att skryta om... :wink:
Med tanke på hur det gick till, så kan man även klassa det som "att parkera hojen utan att fälla ner stödet". :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
tersan skrev:
Dr.Lilja skrev:Om jag vid något tillfälle fotar någon som drar en titanskruv i mitt knä, ska fotot in under mektips eller howtos. :lol:
:tummenupp

Angående din incident så tycker jag inte att den kvalificerar sig som vurpa eller krasch, utan du har helt enkelt "lagt den"... möjligen har du "vält" också, men det har ju alla gjort. Knappast nåt att skryta om... :wink:
Med tanke på hur det gick till, så kan man även klassa det som "att parkera hojen utan att fälla ner stödet". :D
Jag vet inte under vilken definition det faller att "tappa hojen" :wink:
Men egentligen spelar det ingen roll om man "lägger den", "välter", "parkerar utan att fälla ner stödet" eller "tappar". Oavsett vilket blir det tyvärr oftast dyrt :( . Så man kan nästan sätta definitionen efter hur stort hålet i plånboken blir.

Men man kan iaf konstatera att efter en "vurpa", "krasch", "klotning", "X-ning" och inte minst "skrotning" så blir oftast hålet i plånboken betydligt större än efter något av ovanstående.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Med tanke på hur det gick till, så kan man även klassa det som "att parkera hojen utan att fälla ner stödet". :D
Det är ju inte som att just det aldrig hänt en själv också... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#12 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Med tanke på hur det gick till, så kan man även klassa det som "att parkera hojen utan att fälla ner stödet". :D
Det är ju inte som att just det aldrig hänt en själv också... :roll:
Sant, men det är mest en promillefråga har jag märkt..:) På andra alltså :wink:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Med tanke på hur det gick till, så kan man även klassa det som "att parkera hojen utan att fälla ner stödet". :D
Det är ju inte som att just det aldrig hänt en själv också... :roll:
Sant, men det är mest en promillefråga har jag märkt..:) På andra alltså :wink:
Inte nödvändigtvis, det kan vara en fråga om vägens lutning också. Gissa hur jag vet :oops:
Jag är nog en av dom få som har lyckats att bli överkörd av min egen hoj :? :P :roll: :twisted:
Man parkerar (tror man), kliver av, fortfarande på ett ben och i samma ögonblick som man släpper handbromsen glider hojen fram en centimeter eller så eftersom man inte har lagt i en växel, stödet glider upp och sen är vältningen, eller rättare sagt överkörningen eftersom hojen nästan bokstavligen hoppade på mig ett faktum.

Såhär efteråt kan man garva åt det, men då när det hände gjorde det ont. Hojen fick iaf inte en enda skråma eftersom de la sig på mig men jag fick käka Voltaren eftersom jag fick världens blodutgjutelse i en muskel i häcken. Kanske inte så konstigt när man ramlar handlöst bakåt påskjuten av 280 kg hoj :roll: :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#14 Inlägg av blacken »

På tal om udda "tillbud" är det någon mer här än jag som fullkomligen hatar svarta snusburks lock?. Jag skulle stanna vid affärn en kväll, och det var lite mörkt. Och det står ett gäng snorungar och hänger där som vanligt, man kommer i en "ganska" hyfsad hastighet och ska stanna "på en femöring" är det tänkt, nyper åt handbromsen och inget händer utan det bara "barkar på" som det så fint heter. Och plöjer som en stor svart vattenbuffel tvärs igenom ungskocken som stod där. Då så var det en ligist som hade kastat ett svart snuslock just exakt där jag bromsade, och jäklar var hal den var :D . Men klarade mig utan att välta knarren, men ungarna svor ve och förbannelse över en.. :lol:

Användarvisningsbild
Dr.Lilja
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: fre jul 30, 2010 10:50
Ort: VEDDIGE Halland

#15 Inlägg av Dr.Lilja »

Det är med andra ord så att den som ser ett snusburkslock på vägen, bör omgående ringa 020-999444, för att varna andra trafikanter på två hjul. Trafik radio Göteborg tar säkert upp en sån grej. Det vore mera spännande än då det säger: " för närvarande har vi inga störningar inrapporterade, och kolektivtrafiken går helt utan störningar " :D Jag brukar tänka att Åhh, det var som fan, vilken dramatik. Tänk er istället, " Det ligger ett lock till en snusdosa i korsvägen se upp för detta " Jag tackar för alla tips om hur jag ska kategorisera incidenten, jag bestämde mig slutligen för, något i stil med " Något tidig, fast dock planerad garagevändning med planerad lackering något utökad " :lol:

Skriv svar