Nån som kört längre till besiktningen?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danlse
Medlem

Nån som kört längre till besiktningen?

#1 Inlägg av danlse »

Har jagat tid för registreringsbesiktning av min nyimporterade 1200a i drygt en månad.
Bor i Stockholm och där var nästa tid i slutet av September..

Lyckades få en tid i Jönköping igår. En halvtimme innan jag ska infinna mig på stationen så ringer dom och säger att han som har MC behörighet visst har gått på semester. Blir lite smått upprörd och då lyckas dom skaka fram en tid i Borås vid lunchtid igår. Innebar ju ytterligare 10 mil längre från hemmet och total tur och retur ca 80 mil!

En regbesiktning på en hoj från tyskland som är ett år innebär att dom kollar att ramnumret stämmer med det tyska registreringsbeviset och så fyller dom i en liten blankett. Totalt tog besöket på stationen i Borås 12minuter!

Det måste vara något generalfel på det svenska systemet om alternativen för att få någonting gjort som tar 12 minuter är att antingen vänta 3 månder eller att köra 80 mil!

Nog gnällt nu hoppas jag skylten kommer på posten i morgon.

god natt

//Dan

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem

Re: Nån som kört längre till besiktningen?

#2 Inlägg av HandLegger »

danlse skrev:Har jagat tid för registreringsbesiktning av min nyimporterade 1200a i drygt en månad.

Lyckades få en tid i Jönköping igår. En halvtimme innan jag ska infinna mig på stationen så ringer dom och säger att han som har MC behörighet visst har gått på semester. Blir lite smått upprörd och då lyckas dom skaka fram en tid i Borås vid lunchtid igår. Innebar ju ytterligare 10 mil längre från hemmet och total tur och retur ca 80 mil!

En regbesiktning på en hoj från tyskland som är ett år innebär att dom kollar att ramnumret stämmer med det tyska registreringsbeviset och så fyller dom i en liten blankett. Totalt tog besöket på stationen i Borås 12minuter!

Det måste vara något generalfel på det svenska systemet om alternativen för att få någonting gjort som tar 12 minuter är att antingen vänta 3 månder eller att köra 80 mil!

god natt

//Dan
En 80 mila runda är väl gött :D
vfr1200fd

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#3 Inlägg av Mister »

Jag har nu fått en förbokad tid, en sådan de skickar ut som man kan betala i förskott, då för min viffer. Trevligt att ha en tid fixad tänkte jag och skulle betala.

Men,
när jag kollade var någonstans, så var det inte i Ljungby utan i Västerås jag hade fått tiden till beskikting .....45 mil bort :shock:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Mister skrev:Jag har nu fått en förbokad tid, en sådan de skickar ut som man kan betala i förskott, då för min viffer. Trevligt att ha en tid fixad tänkte jag och skulle betala.

Men,
när jag kollade var någonstans, så var det inte i Ljungby utan i Västerås jag hade fått tiden till beskikting .....45 mil bort :shock:
Den förbokade tiden man får är den var besiktigad senast, kan ju innebära lång färd.
Inträffade när jag köpte bilen.
Antingen betalar man bara och bokar om tid / ställe eller avbokar tiden.
Om man nu inte vill ha en 90mils runda, om jag är hemma kan du få övernattning här! :wink:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

danlse
Medlem

#5 Inlägg av danlse »

HandLegger skrev:
danlse skrev:Har jagat tid för registreringsbesiktning av min nyimporterade 1200a i drygt en månad.

god natt

//Dan
En 80 mila runda är väl gött :D
Sant! Egentligen vad det inte så dumt - hittade bra vägar hem på "fel sida" vättern och upp genom Sörmland.
Igår kom skylten så nu kör man lagligt.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#6 Inlägg av Mister »

Tommy Gsson skrev:
Mister skrev:Jag har nu fått en förbokad tid, en sådan de skickar ut som man kan betala i förskott, då för min viffer. Trevligt att ha en tid fixad tänkte jag och skulle betala.

Men,
Den förbokade tiden man får är den var besiktigad senast, kan ju innebära lång färd.
Om man nu inte vill ha en 90mils runda, om jag är hemma kan du få övernattning här! :wink:
T.
Det förklara en hel del. Har tiden den 21.e augusti och är min första arbetsvecka efter 6 veckors semester .... hade det inte varit för att man är tvungen o jobba så hade jag nog tagit en semesterbesiktningsrunda som en liten ursäkt för en tripp . :)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:

Men,
T.
Fick något liknande på bilen: "Hej nu är det dags för besiktning i... Kalmar" :shock:
Jo det är ju där den var besiktad och regbesiktad senast vilket vår GalneTysk ombesörjde då jag efter importen lämnade den i hans "våld" när jag körde hem den andra bilen som vid tidpunkten ännu inte var såld.

Förvisso hade jag kunnat besikta den där eftersom planer finns att köra neråt och hälsa på inom en inte alltför avlägsen framtid. Men... Nä, jag tar det på hemmaplan :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008

#8 Inlägg av jacken »

Jag hade också problem med att får en besiktningstid,tills jag bytte jobb.Nu kan jag besikta den när jag vill men vänta på att det ska vara "rätt månad" :wink:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

jacken skrev:Jag hade också problem med att får en besiktningstid,tills jag bytte jobb.Nu kan jag besikta den när jag vill men vänta på att det ska vara "rätt månad" :wink:
Jobbar du som besiktningsgubbe? :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008

#10 Inlägg av jacken »

Japp,men än så länge besikta jag inte mc,den behörigheten kommer snart :wink:

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#11 Inlägg av Mister »

Och idag blev den besiktigad med blankt papper.
Kom med en, just nu touringkittad, repsolviffer i smc mundering. Där blev man bjuden på en kaffe och blev att snacka alpresa med besiktningsmannen (en Hondafrälst alpresenär). Smidigare, enklare och lättare "besiktning" har jag nog inte varit med om tidigare ......

Han tyckte iofs lite synd att jag hade fått smält gummi på mitt "raceonly" micron slip-on. Men något jag ska fixa , vilket lovades. :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Han tyckte iofs lite synd att jag hade fått smält gummi på mitt "raceonly" micron slip-on. Men något jag ska fixa , vilket lovades. :)
Ett Micron Beta? De hade inget alls att säga om ljudnivån?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#13 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:Han tyckte iofs lite synd att jag hade fått smält gummi på mitt "raceonly" micron slip-on. Men något jag ska fixa , vilket lovades. :)
Han var en förståndig och förstående person (vilket inte brukar höra till vanligheten hos detta statliga företag) och hade således inget alls att säga om ljudnivån. :)

Råttis
Donator 2016

#14 Inlägg av Råttis »

Mister skrev:
adrian_vg skrev:
Han var en förståndig och förstående person (vilket inte brukar höra till vanligheten hos detta statliga företag) och hade således inget alls att säga om ljudnivån. :)
Hur mycket extra fick du betala för att skulle vara "förstålig"??? :cEvil:

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Han var en förståndig och förstående person (vilket inte brukar höra till vanligheten hos detta statliga företag) och hade således inget alls att säga om ljudnivån. :)
LOL! Hoppas att kollegorna i Uppsala är lika förstående till våren när det är dags för svartviffern. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar