Beställa från USA, vad tänka på?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

Beställa från USA, vad tänka på?

#1 Inlägg av Andersson »

Har fått svar från Micron i USA nu.

De skulle kolla upp vad det kostar att skicka till mig här i sverige.

Men är det nått jag ska tänka på när man beställer från staterna?
Har aldrig gjort det förr.
Hojen såld

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#2 Inlägg av danhak »

Du kan ju alltid fråga om dom kan skicka det som en "gåva".. Isf kan du slippa betala moms på paketet!

Har kollar på USAgrejor rätt mycket själv, och när man räknar in frakt&moms i totalpriset så brukar det inte skilja mycket i pris jämfört med europeiska marknaden. Är det något jag absolut vill ha och som bara finns där så skulle jag ta hem det, annars är mitt tips att leta reda på någon handlare i England el. Tyskland och köpa därifrån istället!
hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

danhak skrev:Du kan ju alltid fråga om dom kan skicka det som en "gåva".. Isf kan du slippa betala moms på paketet!

Har kollar på USAgrejor rätt mycket själv, och när man räknar in frakt&moms i totalpriset så brukar det inte skilja mycket i pris jämfört med europeiska marknaden. Är det något jag absolut vill ha och som bara finns där så skulle jag ta hem det, annars är mitt tips att leta reda på någon handlare i England el. Tyskland och köpa därifrån istället!
Jag har av naturliga skäl köpt mycket delar från USA eftersom inga anpassade delar till min hoj finns i Europa mer än standardgrejer som oljefilter, packningar, vissa motordelar osv.

Problemet med "gåva" är att man istället kan åka på gåvoskatt som ungefär blir densamma som tull + moms.
Då är det bättre att be dom att skicka det som gratis varuprov, eller helst som privatpost och lägga kvitto/faktura inne i förpackningen istället för som packsedel, alternativt skicka den via e-mail.

Problemet är att jänkarna gärna försäkrar internationella försändelser eftersom det inte finns någon automatiskt ansvarsförsäkring i det amerikanska postverket om grejer skulle skadas eller t.o.m. försvinna som det finns i Sverige. I och med det har tullen försäkringsvärdet att gå på vilket blir underlag för tull och moms.

Jag har ett antal gånger ifrågasatt det genom att förklara just det ovan nämnda faktum med postverkens ansvar och att allt har personligt värde men inte nödvändigtvis ett penningvärde.
Jag har faktiskt också lyckats med det de flesta gånger, men det är ett jävla jobb med en massa skriverier och förklaringar till myndigheten.

Bäst är som "danhak" säger om man kan ta det från något EU-land. Då slipper man det besväret (någon jävla fördel ska vi väl ha av EU :lol: ).
Alternativet är om man känner något som är i Staterna, antingen på resa eller i jobb, eller en jänkare som själv ska åka till Europa på semester eller jobb. Då kan man kanske be personen att ta med sig grejer som bagage. Men då får det av naturliga skäl inte vara alltför stora och tunga prylar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#4 Inlägg av Andersson »

Tack för de svaren.

Det verkar som det kommer kosta mer än det smakar med ett Micron från USA.

Sitter och funderar på om jag ska beställa ett Wolf som jag hade på förra hojen.
Det lät rätt bra det också, startade hojen bredvid en porche varpå larmet började tjuta på bilen 8)

Wolf ligger rätt bra i pris och de lämnar livstids garanti också.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#5 Inlägg av Andersson »

Det tillkommer inget extra när man beställer från UK väl?...

Förutom frakten, jag mins inte hur det var..
Hojen såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Andersson skrev:Det lät rätt bra det också, startade hojen bredvid en porche varpå larmet började tjuta på bilen 8)
Hehe, påminner när det rejsades som värst på Sveavägen (McD) på 80-talet med rensade rör och vartenda billarm gick igång.
Det tillkommer inget extra när man beställer från UK väl?...
Nej, UK är med i EU.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#7 Inlägg av danhak »

Tyrannosaurus skrev: Problemet med "gåva" är att man istället kan åka på gåvoskatt som ungefär blir densamma som tull + moms.
Då är det bättre att be dom att skicka det som gratis varuprov, eller helst som privatpost och lägga kvitto/faktura inne i förpackningen istället för som packsedel, alternativt skicka den via e-mail.
Å faan det visste jag inte!! Och jag som lyckats övertala en säljare i USA att skicka en pc3:a som gåva (på vilket jag tänkte spara över 1000:=) Kanske skiter i det då och följer mitt eget råd; hittar nåt i EU istället!! :)
hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#8 Inlägg av Andersson »

Jag börjar snart grina!!!

Vad ska jag ha för burk!!!

Varför finns det 1000 olika modeller och sorter?

Det här är värre än att stå och försöka välja pizza i en pizzeria!!!

Nu fick jag ett tips om Scorpion som man kan få tag i här i sverige.
De ligger bra i pris och har också livstids garanti.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

danhak skrev:Och jag som lyckats övertala en säljare i USA att skicka en pc3:a som gåva (på vilket jag tänkte spara över 1000:=) Kanske skiter i det då och följer mitt eget råd; hittar nåt i EU istället!! :)
PC3? Menar du PlayStation? Jag hörde något om att det är en annan standard än i Europa och det inte funkar med spel man köper här.

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av varken data- eller TV-spel. Jag tycker t.o.m. MS Röj är tråkigt så jag har det inte ens installerat :lol:
Andersson skrev:Jag börjar snart grina!!!

Vad ska jag ha för burk!!!

Varför finns det 1000 olika modeller och sorter?
Det är ett helvete när det finns för mycket att välja på. Du får väl köpa en ovanligare hoj. Jag hade ingenting att välja på, då det blev special :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#10 Inlägg av danhak »

Tyrannosaurus skrev:
PC3? Menar du PlayStation? Jag hörde något om att det är en annan standard än i Europa och det inte funkar med spel man köper här.

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av varken data- eller TV-spel. Jag tycker t.o.m. MS Röj är tråkigt så jag har det inte ens installerat :lol:
haha näe inte riktigt det jag menade!! Trodde att det här var ett hojforum, och att första tanken borde vara power commander 3 :wink: !! Skulle va kul att kunna leka lite med olika mappar nu när jag har ett slipon på!!
hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#11 Inlägg av Andersson »

Haha, fick ett svar från Micron, en av deras medarbetare har vart här i Eskilstuna, han har tydligen familj i Torshälla som ligger 5 km härifrån.
Ibland är världen läskigt liten.

Hittade detta ställe i UK som säljer Micron --> http://www.thefastone.co.uk/

Har maila dem en prisförfrågan, hellst av allt vill jag ha ett micron!

Har till och med sökt på blocket, folk som ska sälja sina viffrar och har Micron på har jag mailat och bjudit på enbart deras slipon.
Och jag säger samma sak här, jag bjuder 5000kr för ett Ovalt, kolfiber, högdraget Micron i skapligt skick!!!
Hojen såld

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag vet att Micron iaf tidigare var riktigt bra grejer.

När RC30 var den värsta racehoj som gick att få visade det sig att Microns system gav mer effekt än HRC:s eget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#13 Inlägg av danhak »

http://cgi.ebay.de/Micron-Delta-Endscha ... dZViewItem

Du kan ju mejla å höra hur mycket han vill ha för ett i kolfiber... såg att det stod lite längre ner på sidan att det fanns i kolfiber oxå...
hojlös

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#14 Inlägg av Andersson »

danhak skrev:http://cgi.ebay.de/Micron-Delta-Endscha ... dZViewItem

Du kan ju mejla å höra hur mycket han vill ha för ett i kolfiber... såg att det stod lite längre ner på sidan att det fanns i kolfiber oxå...
Jo har sett det där, men jag kan inte ett ord tyska och av bilderna att dömma är det ett runt, jag vill ha ett ovalt.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#15 Inlägg av Andersson »

Hmm, jag har fått ett altrenativ från Micron nu.
Såhär skriver de:

"There is one other option, which we do not like, is the Postal Service. Probably around $70, but they have very poor tracking and very poor claims service if anything goes wrong with the shipment.

But they generally do not have any customs, duties or taxes (you would have to check this at your end), so you do save a bit of money."

Med andra ord så skickas det med vanliga posten?
Någon som har några erfarenheter av detta?
Är det som de skriver att man slipper tull och moms så kanske det kan vara värt att att beställa därifrån ändå.
Men sammtidigt finns ju risken att grejerna kommer bort :?

Vad tror ni?
Hojen såld

Skriv svar