Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#601 Inlägg av HondaHasse »

Tyrannosaurus skrev:
HondaHasse skrev:Nu är det ännu mera kväll....... :?
Donner skrev:Snart natt :roll:
Pegaso skrev:...kanske inte var nåt fynd. Han bara väntar på att vi ska glömma.
:wink: :wink:
:claugh
Säger som Fylking: Äntligen!
Så fick vi veta vad som var på gång, kan bara säga GRATTIS till en snygg hoj! :D
Fast den inte är gul!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#602 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Säger som Fylking: Äntligen!
Så fick vi veta vad som var på gång, kan bara säga GRATTIS till en snygg hoj! :D
Fast den inte är gul!
Tack själv! Gult är överskattat. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#603 Inlägg av tersan »

Nu väntar vi bara på pimpningen av den nya med Texas Longhorn-styre och kromat oljefilter... :wink: Några varv med sprejburken behövs också, du kan ju inte åka enfärgat? :P
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#604 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nu väntar vi bara på pimpningen av den nya med Texas Longhorn-styre och kromat oljefilter... :wink: Några varv med sprejburken behövs också, du kan ju inte åka enfärgat? :P
Den är ju ganska pimpad redan med tankskydd, blinkersspeglar och kraschkåpor. :D Fn letar jag efter en praktisk GPS-lösning och el-framdragning till styret.

Ska ev byta till det vita bakhjulet, då det är snyggare. Provar dock med det lösa svarta, som har samma däckdimension, innan jag kommiterar mig själv.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#605 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Nu väntar vi bara på pimpningen av den nya med Texas Longhorn-styre och kromat oljefilter... :wink: Några varv med sprejburken behövs också, du kan ju inte åka enfärgat? :P
:lol:
adrian_vg skrev:Den är ju ganska pimpad redan med tankskydd, blinkersspeglar och kraschkåpor. :D Fn letar jag efter en praktisk GPS-lösning och el-framdragning till styret.
Det finns ju en del smarta lösningar här http://www.pam.se

Har numera bil med GPS (originalmonterad). IMHO är GPS något överskattat för jag sitter fortfarande och funderar på när jag ska använda den - när jag ska någonstans där jag inte har varit förr eller dit det inte är skyltat. Och hur ofta händer det? :wink:

Visst kan jag lägga in de adresser jag känner till också om man s.a.s. finner något nöje i att höra en ljuv kvinnostämma vråla "right turn ahead", "turn left in the roundabout" etc. :P
Jag kan iofs ställa om henne så hon snackar tyska istället, men jag vet inte om det är någon förbättring :wink: :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#606 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det finns ju en del smarta lösningar här http://www.pam.se
Tänkte mig nåt åt det hållet, eller bara använda en tankväska med fönster i. Ska kolla lite mer noggrant om den nuvarande GPS-väskan och hållaren går att återanvända på denna viffer. Isf är åtminstone det problemet löst och återstår elframdragningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#607 Inlägg av Donner »

Grattis till nya hojen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#608 Inlägg av adrian_vg »

Gnöl och gnäll...

Hjulbytet trodde jag skulle bli en enkel historia på max en halvtimme. Tji fick jag, tre timmar tog det...!

Först av med orginalhjulet, bara för att upptäcka att fälgkanterna tar i både bromsskiva och den högmonterade sliponen. Ok, av med sliponen. Men nej, den satt ju fast som berget i ramen och bra i spänn, men bara jag får av den ordnar sig resten. Sen satt fälgbultarna så in bomben hårt så jag fick använda mutteravdragaren för bilen. Det gick förstås inte att hålla bakbromsen nertryckt och vrida på mutteravdragaren. Ok, lägger i ettans växel. Bra, det gick! Så är hjulet av, hämta 5"-fälgen med 170-hjulet och skruva fast den. Sen var det ljuddämparen. Men...! Spännbandet är ju en ynka centimeter för kort! Hur i helskotta satt den - bände och tryckte och försökte i nån timme. Kanske att det blir lättare om bakkåpan är av, så av med den. Bända, bända - snäpp och där gick bulten in genom de båda hållaröglorna och ramfixeringen. Potentiellt problem efter som bulten bara visar ungefär ett halvt gängvarv. Tryck och vrid - och snäpp, där föll bulten ur nedersta öglan. Bara att bryta ihop och börja om. Repetera tre-fyra gånger och ni anar mitt humör just då... Efter lite svärande kommer den jämrans bulten på plats. Glömde brickan mellan bult och ögla. Bända loss... Börja om. Suck... Efter ett tag satt hållaren, avgasklämman och fjädrarna på plats.

Provstarta och kolla att det inte läcker. Mixtra med larmet som är något åbäkigt och så lyckas jag få på tändningen utan att larmet larmar. Trycker på startknappen. ... Ingenting händer. Gaaaah! Larmar och avlarmar igen. Ingenting. J@vla larm! Googlar snabbt fram en manual och ser att fler än jag inte gillar sk!tlarmet. Spyball som företag tycks ha försvunnit från jordens yta, men lyckas tack vare Google hitta en manual ändå. Läser igenom den lite snabbt, men hittar inget uppenbart. Går ut igen och försöker starta bågen och ser att en del lampor inte lyser i instrumentpanelen. Lägger ur ettan(...) och viffern startar snällt. Inga läckor. På med kåporna igen och allt är frid och fröjd. Hemmamek kan ibland driva en till vansinne...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#609 Inlägg av Tomas »

adrian_vg skrev:Gnöl och gnäll...

Hjulbytet trodde jag skulle bli en enkel historia på max en halvtimme. Tji fick jag, tre timmar tog det...!

Först av med orginalhjulet, bara för att upptäcka att fälgkanterna tar i både bromsskiva och den högmonterade sliponen. Ok, av med sliponen. Men nej, den satt ju fast som berget i ramen och bra i spänn, men bara jag får av den ordnar sig resten. Sen satt fälgbultarna så in bomben hårt så jag fick använda mutteravdragaren för bilen. Det gick förstås inte att hålla bakbromsen nertryckt och vrida på mutteravdragaren. Ok, lägger i ettans växel. Bra, det gick! Så är hjulet av, hämta 5"-fälgen med 170-hjulet och skruva fast den. Sen var det ljuddämparen. Men...! Spännbandet är ju en ynka centimeter för kort! Hur i helskotta satt den - bände och tryckte och försökte i nån timme. Kanske att det blir lättare om bakkåpan är av, så av med den. Bända, bända - snäpp och där gick bulten in genom de båda hållaröglorna och ramfixeringen. Potentiellt problem efter som bulten bara visar ungefär ett halvt gängvarv. Tryck och vrid - och snäpp, där föll bulten ur nedersta öglan. Bara att bryta ihop och börja om. Repetera tre-fyra gånger och ni anar mitt humör just då... Efter lite svärande kommer den jämrans bulten på plats. Glömde brickan mellan bult och ögla. Bända loss... Börja om. Suck... Efter ett tag satt hållaren, avgasklämman och fjädrarna på plats.

Provstarta och kolla att det inte läcker. Mixtra med larmet som är något åbäkigt och så lyckas jag få på tändningen utan att larmet larmar. Trycker på startknappen. ... Ingenting händer. Gaaaah! Larmar och avlarmar igen. Ingenting. J@vla larm! Googlar snabbt fram en manual och ser att fler än jag inte gillar sk!tlarmet. Spyball som företag tycks ha försvunnit från jordens yta, men lyckas tack vare Google hitta en manual ändå. Läser igenom den lite snabbt, men hittar inget uppenbart. Går ut igen och försöker starta bågen och ser att en del lampor inte lyser i instrumentpanelen. Lägger ur ettan(...) och viffern startar snällt. Inga läckor. På med kåporna igen och allt är frid och fröjd. Hemmamek kan ibland driva en till vansinne...
Hahaha! Det där sliponet har jag svurit en del över också! Delvis är det dock mitt fel eftersom jag justerat lite för att få ljuddämparen att följa hojen bättre och då hamnar grejerna i mer spänn :oops:

Appropå stötdämparna så blir det nog till att vänja sig med att den här är styvare än din gamla men visst går det justera efter din vikt. Hoppas ni snart blir bättre kompisar, du och min fd vän.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#610 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Hahaha! Det där sliponet har jag svurit en del över också! Delvis är det dock mitt fel eftersom jag justerat lite för att få ljuddämparen att följa hojen bättre och då hamnar grejerna i mer spänn :oops:
Hur sjutton lyckades du?? Jag fick aldrig till det så tajt igen, som det var från början. :( Som det är nu sticker sliponen snett ut en bit. Inte mycket, men vet man om det, märks det, annars inte.

Tomas skrev:Appropå stötdämparna så blir det nog till att vänja sig med att den här är styvare än din gamla men visst går det justera efter din vikt. Hoppas ni snart blir bättre kompisar, du och min fd vän.
Den är lite småstötig i stadstrafik. Har inte provat i lite högre hastigheter på landsväg eller bana än. Jag hoppas på att få hem ägarmanualen i dag eller imorgon, inför söndagens körning i Järfälla. Får se om jag kan få till det lite bättre.

Körde du med standardinställningarna fram och bak?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#611 Inlägg av adrian_vg »

Förresten, bytet till en halv tum smalare bakfälg och tio mm smalare bakdäck verkar ha gjort susen - hej vad det svänger nu!! Weeeee!! :lol:

Man behöver egentligen bara tänka "sväng" så kommer bakdelen.

Framdelen är fortfarande lite trög, men jag misstänker starkt att det är däcken som plattslitna och att det var det som skapade problemen från början, inte däcktypen i sig (Metzeler Steel MeZ4).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#612 Inlägg av Tomas »

adrian_vg skrev:Förresten, bytet till en halv tum smalare bakfälg och tio mm smalare bakdäck verkar ha gjort susen - hej vad det svänger nu!! Weeeee!! :lol:

Man behöver egentligen bara tänka "sväng" så kommer bakdelen.

Framdelen är fortfarande lite trög, men jag misstänker starkt att det är däcken som plattslitna och att det var det som skapade problemen från början, inte däcktypen i sig (Metzeler Steel MeZ4).
Gött! Dom där puckarna har jag inte så mycket förtroende för men jag tror Honda hade ngt liknande som originalsulor på den tiden.

Jag har inte skruvat alls på dämparna men jag kollade lite snabbt och jag tror allt är standardsettings förutom förspänningen bak, där vet jag inte.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#613 Inlägg av adrian_vg »

Tomas skrev:Gött! Dom där puckarna har jag inte så mycket förtroende för men jag tror Honda hade ngt liknande som originalsulor på den tiden.
Jag skulle kunna slå vad om att de där däcken är originaldäcken som satt på år 2000. Stenhårda... 8)

Tomas skrev:Jag har inte skruvat alls på dämparna men jag kollade lite snabbt och jag tror allt är standardsettings förutom förspänningen bak, där vet jag inte.
Förspänningen bak är iaf lätt åtkomlig. Kompressionsdämpningen, eller om det är returen, sitter som vanligt längst ner, längst in under bågen. Det blir till att krypa en del.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#614 Inlägg av adrian_vg »

Vidare äventyr...

Pendlingen till jobbet imorse höll på att ända med förskräckelse... I en korsning var jag lite inspirerad, ingen trafik, och la ner lite extra och skulle gasa mig ut ut "kurvan". Trög som framdelen var, enl tidigare rapport, motstyrde jag lite extra - då tippade hojen plötsligt inåt! Snacka om touringkant på framdäcket! Efteråt kändes hela hojen mer vinglig än vanligt. Så beslutet var att efter jobbet snabbt som sjutton sticka iväg till en däckfirma och skaffa ett nytt framdäck.

Euromaster hade öppet och de hade händelsevis ett Michelin Power One för några tusingar i rätt dimension, eller ett Dunlop SportMax för en dryg tusing. Det blev det senare. Kostade lite extra då jag absolut ville ha däcket bytt där och då, det slutade på 1700pix inkl allt, men det var det jädrar i mig värt! På vägen hem provade jag det lite extra och hej vad det gick! Viffern var som ett strykjärn på vägen, lite tungstyrd, men inte som innan, och inte en tillstymmelse till vingel mer. Jag gillar!

Jag bad däcknissen på Euromaster kolla om det fanns en datumkod på det gamla MeZ4-däcket. Det gjorde det. Däcket var nytt vecka 21 år 2004... Sex år gammalt. Byttes antagligen till av förförre ägaren. Inte undra på att det var så hårt och att det kändes som det gjorde.

Hojen känns iaf som en helt ny hoj!

Vidare, ägarmanualen för viffern jag beställde i förrgår, kom idag! Snabba ryck från Honda MC Sverige måste jag säga. Kollade fjädringsinställningarna i manualen och såg att man gjort en återgång till att ställa förspänningen bak med haknyckel på vred, som på min BMW R100RS från 1982. Inget nytt under solen uppenbarligen.

Ställde iaf förspänningen bak på läge 1, lätt last/fin väg och hoppas på det bästa. Det är iaf enklare att ställa förspänningen på denna viffer än Gröna Faran. Kompressionsdämpningen ställde jag i standardläget. Förspänningen fram är också inställd på standardläget med tre streck synliga. Lite mjukare inställning generellt än på Gröna Faran, ska provköra i morgon på väg till jobbet, och på Järfälla på söndag, med eventuella påföljande justeringar.

Väl klar, dunkar jag på sadeln, och skrämmer halvt slag på mig själv och gojjorna, när tjuvlarmet går i gång av sadelstöten. Lätt panik innan jag får fram larmdosan och stänger av tjutet. Jisses...! Vilket tjut. Grannarna måste älska mig vid det här laget - en högt mullrande viffer på morgonarna och sen en vilt tjutande dito på eftermiddagarna. :roll:

Så långt, allt väl. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#615 Inlägg av adrian_vg »

Glömde säga att däcksmurfen var vänlig nog att trycka ut bromskolvarna i oken efter däckbytet, innan han lät mig köra iväg. Med kopplingshandtaget.

Jag harklade mig lite diskret och påpekade att det där han gjorde, nog skulle fungera bättre med bromshandtaget på andra sidan styret. Log lite inombords, men höll ett pokerfejs, hoppas jag. :lol:

"Jag tyckte väl att handtaget tog lite väl lätt..."
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar