RhINO åker VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: RhINO åker VFR
Helt klart en smidig och funkis lösning, då är frågan, är det de skruvar man ser som håller fast den? Hojen står en sådär 8 mil från mig just nu så jag kan inte vara mer precis än så tyvärr
/R
/R
Re: RhINO åker VFR
Det ska sitta 2 st skruvar från undersidan, 1 på vardera sidan om röret.
på den sida som är mot framhjulet finns det 2 hål och skruven ska vara i det yttre.
I "klämman" ska det, i vanliga fall, finnas en tapp på den undre halvan, har jag för mig.
på den sida som är mot framhjulet finns det 2 hål och skruven ska vara i det yttre.
I "klämman" ska det, i vanliga fall, finnas en tapp på den undre halvan, har jag för mig.
- Bilagor
-
- Handtag.PNG (28.4 KiB) Visad 9094 gånger
Re: RhINO åker VFR
Klockrent, tack och bock! Skall fixas nästa gång jag åker till moppen. Kände lite som att det inte är det ställe man lägger mest vrid på på hela motorcykeln men ett par varv eltejp är ju en rätt mild fix
/R
/R
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Original har ju "tjofräsen" (kul ord för styromkopplare, utan att vara så mycket kortare ) en styrpinne och ett motsvarande hål i styret som håller "tjofräsen" på plats så den inte kan vrida sig runt styret, men den kan ju som sagt kanske glappa lite.blacken skrev:Skruva loss tjofräsen, linda eltejp några varv precis så att det kommer kant i kant med tjofräsenens utsida,. Skruva dit tjofräsen igen, det fixade mitt glapp i alllafall..RhINO skrev:En liten fråga, jag höll på att fippla med moppen i julhelgen och satte bl.a. på värmehandtag och insåg då att konsolen med blinkers och tuta inte satt fast, är det så det skall vara? Alltså, den går att rucka på, insåg inte enkelt vilka skruvar som håller den på plats heller...
Det kan ju nämnas att undertecknad har bytt styre eftersom originalstyret är en aphängarvariant som har suttit på hojen i ca. 5 minuter, vilket var tiden det tog att lyfta hojen ur häcken som den levererades i och rulla in den i garaget. Sen monterades originalaphängarstyret av och har aldrig används sen dess.
Numera sitter det ett s.k. Laverdastyre (originalet, inte nån dålig kopia som fanns tidigare) på hojen som är justerbart på fyra punkter (för ungdomarna på forumet som inte vet vad det är ) och det har inga styrhål för "tjofräsen", så piggarna bändes bort medels ett stycke plattång, därefter ett varv racetejp (alla hojåkares måste-ha-grej som man kan laga allt med inkl. kåpor, skinnställ, motorer mm. ) runt styret och "tjofräsen" sitter som berget.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: RhINO åker VFR
Ok, på min finns det bedömt ingen pinne för jag tror att det är originalstyret. Hela tjofräsen går att snurra runt styret. Vad är racetejp för något f.ö. tror inte jag stött på den tidigare om det inte är standard gaffa, fast den känns rätt bred att linda under tjofräsen.
/R
/R
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Originalstyret brukar ha ett litet hål borrat på undersidan och styrpinnen är bara en liten uppvikt flärp på den mässingsfärgade plåtbiten som sitter inne i tjofräsen.RhINO skrev:Ok, på min finns det bedömt ingen pinne för jag tror att det är originalstyret. Hela tjofräsen går att snurra runt styret. Vad är racetejp för något f.ö. tror inte jag stött på den tidigare om det inte är standard gaffa, fast den känns rätt bred att linda under tjofräsen.
Om pinnen/flärpen inte finns så kan den vara nervikt eller avbruten.
Andra ord för den heliga racetejpen är silvertejp, vävtejp eller "duct tape" (som den kallas på engelska). Den är som sagt ganska bred, men det är lätt att riva den smalare.
Den är alltså ganska lätt att riva både från rullen och på längden när man har en bit lös. Men när det väl sitter på plats så är den otroligt stark.
Roadracingåkare använde den också som knäpuck innan riktiga knäpuckar fanns.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Gettomek!blacken skrev:Skruva loss tjofräsen, linda eltejp några varv precis så att det kommer kant i kant med tjofräsenens utsida,. Skruva dit tjofräsen igen, det fixade mitt glapp i alllafall..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: RhINO åker VFR
Tja, man bor ju i en Favela, så vad göraadrian_vg skrev:Gettomek!blacken skrev:Skruva loss tjofräsen, linda eltejp några varv precis så att det kommer kant i kant med tjofräsenens utsida,. Skruva dit tjofräsen igen, det fixade mitt glapp i alllafall..
Kallas även för "Jesustejp" för den fixar alltAndra ord för den heliga racetejpen är silvertejp, vävtejp eller "duct tape"
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Gaffeltejp är vanligt förekommande också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Att tejpa ihop gafflar med?adrian_vg skrev:Gaffeltejp är vanligt förekommande också.
Du kanske menar gaffatejp?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Jag menar gaffeltejp.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
Ok? Vad används sån till? Istället för packboxar? För att man ska kunna äta fortare? Eller till folk som gafflar för mycket?adrian_vg skrev:Jag menar gaffeltejp.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: RhINO åker VFR
"All of the above".
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: RhINO åker VFR
Så! Nu är tjofräsen lite mer stabil. Tyvärr upptäckte jag ett problem när jag teststartade idag, funderade på att ta en sväng men jag avstod av olika skäl. Kopplingen kopplar jääävligt dåligt. Det enda jag gjort sedan den funkade senast, i höstas, är att bytt olja och haft den stående i varmgarage. I början var det helt brist på frikoppling men när jag låtit motorn gå ett tag, och försökt använda kopplingen, så blev det lite bättre men dragläget ligger typ en mm från handtaget och det är typ frikopplat helt indraget.
Vad kan detta bero på? Det är hydraulvätska i behållaren, jag har inte fipplat med kopplingen alls. Jag vet inte alls vad det varit för olja i den och jag bytte till Biltemas 10W-40 helsyntet mc-olja, kan det vara orsaken eller kan det bero på att det är en skvätt för mycket olja i?
Okul känsla kan jag meddela f.ö.
/R
Vad kan detta bero på? Det är hydraulvätska i behållaren, jag har inte fipplat med kopplingen alls. Jag vet inte alls vad det varit för olja i den och jag bytte till Biltemas 10W-40 helsyntet mc-olja, kan det vara orsaken eller kan det bero på att det är en skvätt för mycket olja i?
Okul känsla kan jag meddela f.ö.
/R
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: RhINO åker VFR
Brukar kunna krångla när den stått ett tag, brukar ge sig när man tryckt några gånger, gör en liten luftning annars.
Tommy
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P