SGM - med nyfunnet hojintresse
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
SGM - med nyfunnet hojintresse
Halloj!
Efter en lång tid med trimmande av Imprezor ledsnade jag ur en smula förra sommaren, och blev inlurad i enduroskogen av en kollega på jobbet..
Det skulle visa sig vara dödsstöten för bilhobbyn - konstanta utmaningar, känslan av utveckling, massor av SKITKUL körning, grovt kapade utgifter, och fruktat hård fysisk träning på samma gång!
Efter att ha provat på en Kawa KDX220 -02 (lite klen kanske till mina då 100 friska pannor), gått via en KTM 450EXC -03 (kanonbåge, men dags att riva isär motorn för stor renovering, okänt timantal..), och nu landat på en spritt ny KTM 300EXC -08 - så har man hittat rätt skogsmoped.
Fyrtakt är kul, men kostar för mycket i service/mecktid - och 2-t 300:an är ett monster i skogen.
Men så börjar en annan kollega på firman tjöta om vi inte borde ta tag i det där med att greja hojkortet...
Sagt och gjort, kunde ju vara bra att ha till teamets funderingar på kåsan -09, vips så var man inskriven på trafikskola..
Busbilen såldes, en KTM 525EXC -06 ramlade med som inbyte, med tillhörande motardkit, och man funderade lite om den skulle behållas, eller krängas av.
Valet föll på att sälja och skaffa något mer gatdugligt (har ju en skogsmoppe att tvätta på i tid och otid redan).
Så stod den bara där hos min lokala Yamahahandlare (svära i kyrkan?) - en röd och grann VFR800 -99.
Egentligen var jag där för att provsitta en R1:a de hade inne (lätt släng av hybris...), men jag tyckte man satt som en märla (193 kort), och kunde inte låta bli att snegla på den röda saken som såg lite mer förståndig ut, men ändå på ett kul sätt.
Alla papper verkade vara i ordning, en ägare från stan hemma, och den var välservad inför varje sommar.
Provsatte, och det kändes betydligt mer "hemma" än på R1:an - den här blir nog bra tänkte jag.
Efter ett par varv runt internet i jakt efter info runt VFR:en, samtidigt som jag föll som en fura för motorsången (kommer du ihåg - imprezatrimmare....), så fick jag fram att alla verkar formligen lyriska över denna till synes outslitliga pärla med skapligt stabilt andrahandsvärde.
Alla verkar rörande överens om att det är en allt-i-allo-maskin som inte är bäst på något, men bra på mycket (om än något slö enligt fireninjabusagixxer1-falangen, vilket passar mig särdeles bra, den är nog farligt rask ändå, har fullt sjå att hålla ordning på 300:an i skogen).
Snäll polare med kort är inbokad för provkörning nu på fredag, går den som det skall blir det båge till helgen, och papper för handledare skickas in imorgon...kan det bli vår och sopade gator NU?
/J - barn på hjulafton
Efter en lång tid med trimmande av Imprezor ledsnade jag ur en smula förra sommaren, och blev inlurad i enduroskogen av en kollega på jobbet..
Det skulle visa sig vara dödsstöten för bilhobbyn - konstanta utmaningar, känslan av utveckling, massor av SKITKUL körning, grovt kapade utgifter, och fruktat hård fysisk träning på samma gång!
Efter att ha provat på en Kawa KDX220 -02 (lite klen kanske till mina då 100 friska pannor), gått via en KTM 450EXC -03 (kanonbåge, men dags att riva isär motorn för stor renovering, okänt timantal..), och nu landat på en spritt ny KTM 300EXC -08 - så har man hittat rätt skogsmoped.
Fyrtakt är kul, men kostar för mycket i service/mecktid - och 2-t 300:an är ett monster i skogen.
Men så börjar en annan kollega på firman tjöta om vi inte borde ta tag i det där med att greja hojkortet...
Sagt och gjort, kunde ju vara bra att ha till teamets funderingar på kåsan -09, vips så var man inskriven på trafikskola..
Busbilen såldes, en KTM 525EXC -06 ramlade med som inbyte, med tillhörande motardkit, och man funderade lite om den skulle behållas, eller krängas av.
Valet föll på att sälja och skaffa något mer gatdugligt (har ju en skogsmoppe att tvätta på i tid och otid redan).
Så stod den bara där hos min lokala Yamahahandlare (svära i kyrkan?) - en röd och grann VFR800 -99.
Egentligen var jag där för att provsitta en R1:a de hade inne (lätt släng av hybris...), men jag tyckte man satt som en märla (193 kort), och kunde inte låta bli att snegla på den röda saken som såg lite mer förståndig ut, men ändå på ett kul sätt.
Alla papper verkade vara i ordning, en ägare från stan hemma, och den var välservad inför varje sommar.
Provsatte, och det kändes betydligt mer "hemma" än på R1:an - den här blir nog bra tänkte jag.
Efter ett par varv runt internet i jakt efter info runt VFR:en, samtidigt som jag föll som en fura för motorsången (kommer du ihåg - imprezatrimmare....), så fick jag fram att alla verkar formligen lyriska över denna till synes outslitliga pärla med skapligt stabilt andrahandsvärde.
Alla verkar rörande överens om att det är en allt-i-allo-maskin som inte är bäst på något, men bra på mycket (om än något slö enligt fireninjabusagixxer1-falangen, vilket passar mig särdeles bra, den är nog farligt rask ändå, har fullt sjå att hålla ordning på 300:an i skogen).
Snäll polare med kort är inbokad för provkörning nu på fredag, går den som det skall blir det båge till helgen, och papper för handledare skickas in imorgon...kan det bli vår och sopade gator NU?
/J - barn på hjulafton
Senast redigerad av SGM den tis mar 04, 2008 05:53, redigerad totalt 1 gånger.
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
Hej och välkommen till forumet. Om det blir affär kommer du säkert att trivas med din VFR.
Även dessa går att trimma till viss del om saknaden efter Imprezan blir för stor. Om du letar lite kan du här på forumet hitta diverse moddar för att få ut ett par hästar till ur maskineriet.
Kul med ytterliggare någon som "extraknäcker" med lite skogsåka.
Även dessa går att trimma till viss del om saknaden efter Imprezan blir för stor. Om du letar lite kan du här på forumet hitta diverse moddar för att få ut ett par hästar till ur maskineriet.
Kul med ytterliggare någon som "extraknäcker" med lite skogsåka.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Välkommen .. försök hänga med på andra dejten .. tror inte det är tillräckligt många röda 99or som ska med ..
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
Kul att känna sig lite välkommen!
Maj kan bli tight, även om planen är att ha kortet avklarat ASAP (man tycker att diverse manöverprov borde vara simpelt avklarat med tanke på att man brötat runt med en 450 4-t i stenrösen, surhål och över diverse snorhala rötter och branta backar, men man vet aldrig...).
Teorin förutsätter jag att man bara svischar genom, har ju haft b-kort sedan hedenhös, skrev på den tiden när flera svarsalternativ kunde vara rätt - en sådan analog provskrivning med blyertspenna.
Men även med kortet i hand kommer det bli en mjukstart, har lite respekt för gathojarna (vet ju vad skogsmoppen ställer till med, iofs är det 55 pållar på hjulet, och 107 kg, drevat tämligen lågt..) - så det blir nog till att vänja sig innan man ger sig iväg på äventyr (kommer försöka köra någon sådan go' broms- och kurvkurs med SMC så fort tillfälle ges med).
Idag hämtas 525:an, slantar byter händer - och på fredag blir det VFR om vädergudarna är med oss (och inget underligt upptäcks på pärlan).
Jag och gamla Dräparn' (en KTM 450 EXC -03) efter en härlig dag bland rötter, lera och stenrösen.
/J - håller tummarna att allt går som det skall på fredag..
Maj kan bli tight, även om planen är att ha kortet avklarat ASAP (man tycker att diverse manöverprov borde vara simpelt avklarat med tanke på att man brötat runt med en 450 4-t i stenrösen, surhål och över diverse snorhala rötter och branta backar, men man vet aldrig...).
Teorin förutsätter jag att man bara svischar genom, har ju haft b-kort sedan hedenhös, skrev på den tiden när flera svarsalternativ kunde vara rätt - en sådan analog provskrivning med blyertspenna.
Men även med kortet i hand kommer det bli en mjukstart, har lite respekt för gathojarna (vet ju vad skogsmoppen ställer till med, iofs är det 55 pållar på hjulet, och 107 kg, drevat tämligen lågt..) - så det blir nog till att vänja sig innan man ger sig iväg på äventyr (kommer försöka köra någon sådan go' broms- och kurvkurs med SMC så fort tillfälle ges med).
Idag hämtas 525:an, slantar byter händer - och på fredag blir det VFR om vädergudarna är med oss (och inget underligt upptäcks på pärlan).
Jag och gamla Dräparn' (en KTM 450 EXC -03) efter en härlig dag bland rötter, lera och stenrösen.
/J - håller tummarna att allt går som det skall på fredag..
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
- Silverbitch
- Donator 2008
- Inlägg: 101
- Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
- Ort: Nossebro