SGM - med nyfunnet hojintresse

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

SGM - med nyfunnet hojintresse

#1 Inlägg av SGM »

Halloj!

Efter en lång tid med trimmande av Imprezor ledsnade jag ur en smula förra sommaren, och blev inlurad i enduroskogen av en kollega på jobbet..
Det skulle visa sig vara dödsstöten för bilhobbyn - konstanta utmaningar, känslan av utveckling, massor av SKITKUL körning, grovt kapade utgifter, och fruktat hård fysisk träning på samma gång! :D

Efter att ha provat på en Kawa KDX220 -02 (lite klen kanske till mina då 100 friska pannor), gått via en KTM 450EXC -03 (kanonbåge, men dags att riva isär motorn för stor renovering, okänt timantal..), och nu landat på en spritt ny KTM 300EXC -08 - så har man hittat rätt skogsmoped.
Fyrtakt är kul, men kostar för mycket i service/mecktid - och 2-t 300:an är ett monster i skogen.

Men så börjar en annan kollega på firman tjöta om vi inte borde ta tag i det där med att greja hojkortet...
Sagt och gjort, kunde ju vara bra att ha till teamets funderingar på kåsan -09, vips så var man inskriven på trafikskola..

Busbilen såldes, en KTM 525EXC -06 ramlade med som inbyte, med tillhörande motardkit, och man funderade lite om den skulle behållas, eller krängas av.
Valet föll på att sälja och skaffa något mer gatdugligt (har ju en skogsmoppe att tvätta på i tid och otid redan).

Så stod den bara där hos min lokala Yamahahandlare (svära i kyrkan?) - en röd och grann VFR800 -99.
Egentligen var jag där för att provsitta en R1:a de hade inne (lätt släng av hybris...), men jag tyckte man satt som en märla (193 kort), och kunde inte låta bli att snegla på den röda saken som såg lite mer förståndig ut, men ändå på ett kul sätt.
Alla papper verkade vara i ordning, en ägare från stan hemma, och den var välservad inför varje sommar.
Provsatte, och det kändes betydligt mer "hemma" än på R1:an - den här blir nog bra tänkte jag.

Efter ett par varv runt internet i jakt efter info runt VFR:en, samtidigt som jag föll som en fura för motorsången (kommer du ihåg - imprezatrimmare....), så fick jag fram att alla verkar formligen lyriska över denna till synes outslitliga pärla med skapligt stabilt andrahandsvärde.

Alla verkar rörande överens om att det är en allt-i-allo-maskin som inte är bäst på något, men bra på mycket (om än något slö enligt fireninjabusagixxer1-falangen, vilket passar mig särdeles bra, den är nog farligt rask ändå, har fullt sjå att hålla ordning på 300:an i skogen).

Snäll polare med kort är inbokad för provkörning nu på fredag, går den som det skall blir det båge till helgen, och papper för handledare skickas in imorgon...kan det bli vår och sopade gator NU? :lol:

/J - barn på hjulafton
Senast redigerad av SGM den tis mar 04, 2008 05:53, redigerad totalt 1 gånger.
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

#2 Inlägg av Magnus E »

Välkommen!
Du lär inte ångra dig om det blir affär!

Användarvisningsbild
heppstars
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre nov 16, 2007 22:41
Ort: Halmstad VFR 750-93 RC36

#3 Inlägg av heppstars »

Bra Val du verkar vilja göra tycker jag, ingen symaskinsradfyra mellan benen utan en V4 med lite morr :lol: :lol:

/Jonas
Halmstad. Halland
Den är Röd & fin

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#4 Inlägg av apex »

Välkommen! Jisses vad du skriver :lol:

Kul om du köper en 99:a, har en själv, med en slip-on från TwoBrothers-vilket ljud!!

Impreza är fina bilar på bana
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

Hej och välkommen till forumet. Om det blir affär kommer du säkert att trivas med din VFR.
Även dessa går att trimma till viss del om saknaden efter Imprezan blir för stor. Om du letar lite kan du här på forumet hitta diverse moddar för att få ut ett par hästar till ur maskineriet.
Kul med ytterliggare någon som "extraknäcker" med lite skogsåka.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#6 Inlägg av Donner »

Välkommen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

Välkommen! Även jag har gått från bil till VFR på gamla dar, jag har dock inte helt gett upp det fyrhjuliga rejsandet än...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

Välkommen .. försök hänga med på andra dejten .. tror inte det är tillräckligt många röda 99or som ska med .. ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#9 Inlägg av Karlsson »

Välkommen :D
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#10 Inlägg av kennet »

Välkommen :D Du lär bli nöjd om det blir affär :wink:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#11 Inlägg av elias »

Välkommen. Jäkla kul att läsa någons funderingar innan köp. Förväntar mig en liknande story efter några rundor.. :)
Bild

Invalido

#12 Inlägg av Invalido »

välkommen du med :!: :P

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#13 Inlägg av SGM »

Kul att känna sig lite välkommen!

Maj kan bli tight, även om planen är att ha kortet avklarat ASAP (man tycker att diverse manöverprov borde vara simpelt avklarat med tanke på att man brötat runt med en 450 4-t i stenrösen, surhål och över diverse snorhala rötter och branta backar, men man vet aldrig...).
Teorin förutsätter jag att man bara svischar genom, har ju haft b-kort sedan hedenhös, skrev på den tiden när flera svarsalternativ kunde vara rätt - en sådan analog provskrivning med blyertspenna. :lol:

Men även med kortet i hand kommer det bli en mjukstart, har lite respekt för gathojarna (vet ju vad skogsmoppen ställer till med, iofs är det 55 pållar på hjulet, och 107 kg, drevat tämligen lågt..) - så det blir nog till att vänja sig innan man ger sig iväg på äventyr (kommer försöka köra någon sådan go' broms- och kurvkurs med SMC så fort tillfälle ges med).

Idag hämtas 525:an, slantar byter händer - och på fredag blir det VFR om vädergudarna är med oss (och inget underligt upptäcks på pärlan).

Bild
Jag och gamla Dräparn' (en KTM 450 EXC -03) efter en härlig dag bland rötter, lera och stenrösen.



/J - håller tummarna att allt går som det skall på fredag..
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#14 Inlägg av Excalibur105 »

Välkommen till internets BÄSTA forum.
Du kommer garanterat att bli nöjd med en VFR!!!

Användarvisningsbild
Silverbitch
Donator 2008
Inlägg: 101
Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
Ort: Nossebro

#15 Inlägg av Silverbitch »

Välkommen!
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver

Skriv svar