Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!
Ehh... Jag började inlägga innan jag presenterat mig, men det kanske funkar ändå.
Min väg mot VFR750F, som jag köpte i förmidddags, började 1990 när jag övningskörde på en sur Honda CBX600E, ni vet den där röda modellen med lite customstuk, på trafikskolan och delade privatkörningen hemma på min fars R100RS (enklare bågar kan man ju övningsköra med - föreställ er ett 19"-framhjul och en högt placerad 20liters-tank i garagevändningsövningen - jag välte mer än en gång och det var tur att RS:en hade bysthållare...). RS:en tog jag över efter att jag fått mitt "A" och hade den till 2001, då jag hade ett akut cashflow-problem (studier...) och sålde det till en finsk verkstadsägare som exporterade den till Finland. Jag saknar den lite fortfarande; två snortande 40mm Bing-förgasare ganska nära inpå en kan göra livet till både ett helvete och ett paradis...
2002 gick min far bort och jag ärvde huxflux en R100RT. Denna var inte speciellt kul, men hade enkelsving (woo-ha!!) och en motor som gav ståpäls (vrååål, skak, v-i-b-r-a-t-i-o-n-e-r). Denna fick stå i garaget från 2002 tills nu och jag ägnade mig åt studier, jobb, flickvän (och senare fru) i mellantiden.
2008 är det nu äntligen dags att återfalla, och det redan innan fyrtioårskrisen (jag är 36 i år), och inte desto mindre med en läckert morrande VFR750F, en båge jag haft på en plansch sedan moppeåldern och allmänt åtrått sedan mitten av åttiotalet! Jag antar att det tar runt tjugo år innan ett beslut är moget och kan tas utan större bryderier.
Bumsen hade som sagt stått ett tag...
Den enda "riktiga" långkörning med mc jag gjort var en resa till fd Jugoslavien 1992 - 500mil på en och en halv vecka; snabba ryck (mina skinnställsbyxor blev sig aldrig lika efter det, olja har en tendens att läcka via topplocket på en bumse vid lite högre varv typ 3000-4000rpm, lägg till värme (Autobahnnivå) från cylindrarna och man har ett läckert recept), sommaren efter jag tagit körkort. Hmm... Annars har det mest blivit kortkörningar i trakten runt Uppsala där jag bor numera, för att rensa hjärnan.
PS. Jag gillar dessutom teknik i alla dess former, och kan nog antagligen kallas för nörd; http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=11955#p11955 DS.
Mitt hela mc-garage genom åren, och kommentarer om dessa, finns att finna på http://www.sporthoj.com/garage/?adrian_vg.
Min väg mot VFR750F, som jag köpte i förmidddags, började 1990 när jag övningskörde på en sur Honda CBX600E, ni vet den där röda modellen med lite customstuk, på trafikskolan och delade privatkörningen hemma på min fars R100RS (enklare bågar kan man ju övningsköra med - föreställ er ett 19"-framhjul och en högt placerad 20liters-tank i garagevändningsövningen - jag välte mer än en gång och det var tur att RS:en hade bysthållare...). RS:en tog jag över efter att jag fått mitt "A" och hade den till 2001, då jag hade ett akut cashflow-problem (studier...) och sålde det till en finsk verkstadsägare som exporterade den till Finland. Jag saknar den lite fortfarande; två snortande 40mm Bing-förgasare ganska nära inpå en kan göra livet till både ett helvete och ett paradis...
2002 gick min far bort och jag ärvde huxflux en R100RT. Denna var inte speciellt kul, men hade enkelsving (woo-ha!!) och en motor som gav ståpäls (vrååål, skak, v-i-b-r-a-t-i-o-n-e-r). Denna fick stå i garaget från 2002 tills nu och jag ägnade mig åt studier, jobb, flickvän (och senare fru) i mellantiden.
2008 är det nu äntligen dags att återfalla, och det redan innan fyrtioårskrisen (jag är 36 i år), och inte desto mindre med en läckert morrande VFR750F, en båge jag haft på en plansch sedan moppeåldern och allmänt åtrått sedan mitten av åttiotalet! Jag antar att det tar runt tjugo år innan ett beslut är moget och kan tas utan större bryderier.
Bumsen hade som sagt stått ett tag...
Den enda "riktiga" långkörning med mc jag gjort var en resa till fd Jugoslavien 1992 - 500mil på en och en halv vecka; snabba ryck (mina skinnställsbyxor blev sig aldrig lika efter det, olja har en tendens att läcka via topplocket på en bumse vid lite högre varv typ 3000-4000rpm, lägg till värme (Autobahnnivå) från cylindrarna och man har ett läckert recept), sommaren efter jag tagit körkort. Hmm... Annars har det mest blivit kortkörningar i trakten runt Uppsala där jag bor numera, för att rensa hjärnan.
PS. Jag gillar dessutom teknik i alla dess former, och kan nog antagligen kallas för nörd; http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=11955#p11955 DS.
Mitt hela mc-garage genom åren, och kommentarer om dessa, finns att finna på http://www.sporthoj.com/garage/?adrian_vg.
Senast redigerad av adrian_vg den tor jul 01, 2010 12:28, redigerad totalt 12 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
BTW!.. Köpte du hojen på Lelles ? Jag va där i förmiddags och där stog en röd viffer som såg ensam ut.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Den kollade jag på och var allvarligt frestad (den var sååååå röd), men honda-snubben på Lelles ville bara ge 12000 för min RT... Fick 23900 på Bil och MC i Fellingsbro. Valet var givet trots äldre VFR och lite fler mil, men va' fanken, byter upp mig om några år om inte turbon rasar på T4:an först.Conseal skrev:BTW!.. Köpte du hojen på Lelles ? Jag va där i förmiddags och där stog en röd viffer som såg ensam ut.
Min!!
Fler detaljbilder på https://www.srbu.se/piwigo/index.php?/category/281.
En del stenskott och så, men bågen är ju 18 år gammal...
Senast redigerad av adrian_vg den fre aug 07, 2009 13:04, redigerad totalt 4 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tack, ska göra bästa möjliga av det.heppstars skrev:Välkommen i VFR träsket
Killen med Bulldogen på jobbet får konkurrens nu.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tack!Conseal skrev:Välkommen
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Välkommen!Fler detaljbilder på http://home-skynet.servehttp.com/images ... 008_03_15/. En del stenskott och så, men bågen är ju 18 år gammal...
På tal om stenskott så kan jag tipsa dig (å andra) ifall du vill ha "bättrings stift" till hojjen. Jag sökte med ljus å lykta efter bättringsfärg till min (Pearl Crecent White) å fann en site i Holland www.japarts.nl. Efter lite mail-konversation så skickade jag 20euro i ett kuvert å lackstiften kom på posten.
Niklas
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Perfa! Kollar upp det. Bågen levereras på onsdag eller torsdag. Det kommer att vara långa dar...Niklas_f skrev:Välkommen!Fler detaljbilder på http://home-skynet.servehttp.com/images ... 008_03_15/. En del stenskott och så, men bågen är ju 18 år gammal...
På tal om stenskott så kan jag tipsa dig (å andra) ifall du vill ha "bättrings stift" till hojjen. Jag sökte med ljus å lykta efter bättringsfärg till min (Pearl Crecent White) å fann en site i Holland www.japarts.nl. Efter lite mail-konversation så skickade jag 20euro i ett kuvert å lackstiften kom på posten.
Niklas
Förresten tog jag bumsen till tvätthallen i eftermiddags, och det var så sköööönt! Hann bara knappt få i tvåan innan jag var framme, men iaf... Jag har inte kört mc sen ca 1997-1998. Det kändes verkligen bra! Som sagt, det kommer att vara tre till fyra mycket långa dar innan VFR:en är i garaget...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tack!Donner skrev:Välkommen hit.
Mvh jocke
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Snabba ryck. Ny viffer i familjen! Igen. Fick 23000kr för min vita från 1990. 13500kr emellan för den gröna från 1997. Skippade packväskorna och fick en tusing billigare. Tror inte det blir så mycket touring ändå. Blir det det, skaffar jag de mjuka väskorna från Biltema för knappt 400kr.
Motorn går iaf hörbart bättre på Gröna Faran. Växlarna faller i och ur utan problem. Har på känn att växellådan på den vita kan vara lite si och så med...
Instrumentpanelen på gröningen ser ut att vara lite grann av Musse Pigg-snitt, dvs klar och redig, nästan för enkel. Inte ens en antydan till plottrighet.
Det höjda och bredare styret är, tja höjt, och man får vinden mitt i bröstet på motorväg. Lite jobbigt. Känns bättre i stadstrafik, nästan som en supermotard. Och ujj! vad man kan lägga ner den enkelt med en bredare hävarm.
Den vita lät mulligare än gröningen. Antagligen är det mer stoppning kvar i ljuddämparen på den gröna.
Dokumentation från Tyskland antydde att förre ägaren gjort en stor service förra året där man bytte kedja och drev; postiv överraskning. Bakdäcket håller väl säsongen ut och det blå kåpglaset bara måste bytas ut...
Det som är kvar nu är att tvätta av den och få Lelles att skriva ut ett intyg om att viffern är som den ska, så jag kan få If:s Hondaförsäkring. (Den är alltså en importhoj med, hör och häpna, ifylld servicebok! Manualen ligger ev under sadeln, ska se om jag kan få upp den. Verkar som om kutsen måste av först.) Som det är nu, är den försäkrad med nån standardförsäkring som kostar 21600kr/år... Damen på If sa att jag hade två veckor på mig att skaffa intyget. Hoppas det fixar sig...
Motorn går iaf hörbart bättre på Gröna Faran. Växlarna faller i och ur utan problem. Har på känn att växellådan på den vita kan vara lite si och så med...
Instrumentpanelen på gröningen ser ut att vara lite grann av Musse Pigg-snitt, dvs klar och redig, nästan för enkel. Inte ens en antydan till plottrighet.
Det höjda och bredare styret är, tja höjt, och man får vinden mitt i bröstet på motorväg. Lite jobbigt. Känns bättre i stadstrafik, nästan som en supermotard. Och ujj! vad man kan lägga ner den enkelt med en bredare hävarm.
Den vita lät mulligare än gröningen. Antagligen är det mer stoppning kvar i ljuddämparen på den gröna.
Dokumentation från Tyskland antydde att förre ägaren gjort en stor service förra året där man bytte kedja och drev; postiv överraskning. Bakdäcket håller väl säsongen ut och det blå kåpglaset bara måste bytas ut...
Det som är kvar nu är att tvätta av den och få Lelles att skriva ut ett intyg om att viffern är som den ska, så jag kan få If:s Hondaförsäkring. (Den är alltså en importhoj med, hör och häpna, ifylld servicebok! Manualen ligger ev under sadeln, ska se om jag kan få upp den. Verkar som om kutsen måste av först.) Som det är nu, är den försäkrad med nån standardförsäkring som kostar 21600kr/år... Damen på If sa att jag hade två veckor på mig att skaffa intyget. Hoppas det fixar sig...
Senast redigerad av adrian_vg den sön jun 08, 2008 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!