Sitter och kollar på bilderna och försöker komma ihåg bilderna som fanns i Conseals verkstadshandbok.
Det är ett par saker som jag inte riktigt får ihop. Att V-Tech har kedjedrivna kammar är känt. Men hur var det med 800FI?
Sitter kamdrivningen i mitten som på 750:n eller på sidan som på V-Tech? Och är det kugg- eller kedjedrivning? Hur har dom förstorat 800:n? Borr, slag eller både och?
Anledningen till att jag frågar är följande:
1. Om 800FI har kamdrivningen på sidan så är det inte en förstorad 750 som jag alltid har trott utan en helt ny motor som har likheter med RC45 och V-Tech.
2. Om slaget skiljer så är det troligt att att den har kedjedrivna kammar eftersom det är en rätt dyr historia att bygga en ny kuggkasset.
3. Om 800FI har kedjedrivna kammar så ska den inte vina vilket den bevisligen gör, och betydligt mer än V-Tech som lika bevisligen har kedjedrivna kammar.
4. RC45 har kuggdrivning men kan om den har samma slag som VFR750 och/eller RC30 använda samma kasset som någon av dom, eller i likhet med RC30 en egen eftersom de hojarna är svindyra konstruktioner.
Kan ju tillägga som kurriosa att 2:a generations VFR750-motorn med 360 graders vev (fr.o.m. Pro-arm-svingen) bygger på RC30-teknik men med betydligt enklare och billigare komponenter.
Som exempel så har RC30 lösa kamboxar vilket innebör att om kamlagren skulle skära så behöver man inte slänga topparna, utan man byter kammar och kamboxar och sen är det bara glatt ut och gasa igen mindre fattig än om man hade fått byta toppar.
Så ni som jag har satt myror i huvudet på

, ner i garaget och skruva av en ventilkåpa på er 800FI

, för böcker kan man inte alltid lita på.
Men oavsett vilket då finns det fortfarande fyra generationer VFR-motorer. Det enda som skulle ändras är att skillnaden mellan 750:n och 800:n blir större och 800:n ---> V-Tech blir mindre och stort sett inskränker sig till nya toppar.
Hur som helst så brukade Honda tidigare förnya VFR vart fjärde år. Nu har V-Tech var oförändrad i 5-6 år med undantag för lack och Blackbird oförändrad sen den kom med undantag för sprut, kombibromsar och lack. Så det är mer än hög tid att det ska komma något nytt.
Personligen vill jag ser en VFR SuperSabre Blackbird på 1200-1600cc V4, V5 eller V6 och med KARDAN. En hoj ungefär i samma stil som BMW K1200S men snyggare, med kortare hjulbas och mindre hysteriskt varvande eftersom jag inte tycker att en 1200cc motor ska behöva varva nästan 5000 rpm i 100 km/h.