Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jul 22, 2009 18:59
Ort: Malmö - Sverige
Kontakt:

#406 Inlägg av Rikard »

Där är väl dubbdäcksförbud numera :roll:

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#407 Inlägg av StigH »

Rikard skrev:Där är väl dubbdäcksförbud numera :roll:
Bara på vissa gator...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#408 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:Förresten. nån som minns TV-bilderna för förra vintern? den mkt branta gatan från Tegnérlunden (i Fjollträsk..) mot Sveavägen?? Billarna smällde i parti och minut framför TV-kameran?
I den staden är insikten om "det vitas" påverkan på väglaget mindre än obefintlig..
Nånting sånt här kanske :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aUgcFiLA0_o[/youtube]
Man blir lika konfunderad varje år när folk som det heter blir "överraskande av halkan".
Vafan, när dom går ut i lågskorna och håller på att stå på öronen, eller kanske t.o.m. gör det. Hur svårt är det då att anta att det "kanske" är halt även på vägarna?

Skulle köra bilen jag ska sälja till en bilfirma för försäljningsuppdrag idag (sommardäck), men jag sket i det, pallar inte att hålla på i snöstormen så jag tar det imorgon eller på torsdag istället :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#409 Inlägg av Blåviffer »

Tyrannosaurus skrev:
StigH skrev:Förresten. nån som minns TV-bilderna för förra vintern? den mkt branta gatan från Tegnérlunden (i Fjollträsk..) mot Sveavägen?? Billarna smällde i parti och minut framför TV-kameran?
I den staden är insikten om "det vitas" påverkan på väglaget mindre än obefintlig..
Nånting sånt här kanske :lol:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aUgcFiLA0_o[/youtube]
:shock: :claugh
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#410 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:Man blir lika konfunderad varje år när folk som det heter blir "överraskande av halkan".
Vafan, när dom går ut i lågskorna och håller på att stå på öronen, eller kanske t.o.m. gör det. Hur svårt är det då att anta att det "kanske" är halt även på vägarna?

Skulle köra bilen jag ska sälja till en bilfirma för försäljningsuppdrag idag (sommardäck), men jag sket i det, pallar inte att hålla på i snöstormen så jag tar det imorgon eller på torsdag istället :)
Välkommen ner hit till Södern, där den genomsnittlige bilföraren inte ens äger en isskrapa... och kör på sommardäck året runt. :? Å andra sidan måste även jag hålla med om att när det väl fryser på här så blir det riktigt j-t... på en sträcka av några hundra meter kan det vara allt från barmark till kompakt snödriva, med lite glansis och kraftig sidvind däremellan. :roll:

Jag hoppas att du har koll på juridiken när man lämnar in en bil på försäljningsuppdrag? Inget jag rekommenderar... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#411 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Jag hoppas att du har koll på juridiken när man lämnar in en bil på försäljningsuppdrag? Inget jag rekommenderar... :wink:
Det är nog lungt. Det förefaller vara en seriös firma som håller på med sånt http://www.bilformedlingen.com och...
1. Vi skriver papper på vad som gäller.
2. Jag skriver inte över bilen på dom.
3. Så den kommer bara stå där som i ett vanligt garage, med undantag att dom åtar sig att sälja den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#412 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Jag hoppas att du har koll på juridiken när man lämnar in en bil på försäljningsuppdrag? Inget jag rekommenderar... :wink:
Det är nog lungt. Det förefaller vara en seriös firma som håller på med sånt http://www.bilformedlingen.com och...
1. Vi skriver papper på vad som gäller.
2. Jag skriver inte över bilen på dom.
3. Så den kommer bara stå där som i ett vanligt garage, med undantag att dom åtar sig att sälja den.
Jag tänkte mest på att konsumentköplagen blir tillämplig även för dig... extra bekymmersamt med tanke på att många förmedlare vid en tvist med köparen hävdar att de inte sålt bilen.

Jag skulle aldrig sälja en bil via en förmedlare, och j-t noga kolla upp förmedlaren om jag var köpare.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#413 Inlägg av StigH »

tersan skrev:Jag tänkte mest på att konsumentköplagen blir tillämplig även för dig... extra bekymmersamt med tanke på att många förmedlare vid en tvist med köparen hävdar att de inte sålt bilen.
Jag skulle aldrig sälja en bil via en förmedlare, och j-t noga kolla upp förmedlaren om jag var köpare.
Intressant, nån som vet hur det juridiska står till??
Agerandet var iaf förut vanligt, dvs bilfirman bytte aldrig ägare på inbytet och minskade därvid antalet ägare på fordonet med minst en.
VAnligen sköttes dock pappersexecisen korrekt i dessa fal.
"Föremedlaren" har ju eg inget att göra med bilen juridiskt?
Man finns ju knappast ens i papperen??
Skatteskäl? Rostfria kulor?

Ang påstående nr 2, jag skulle också vara j-t försiktig, finns ett antal "förmedlingar" med uselt rykte, några med tjejnamn för säkerhetsskull
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#414 Inlägg av tersan »

StigH skrev:
tersan skrev:Jag tänkte mest på att konsumentköplagen blir tillämplig även för dig... extra bekymmersamt med tanke på att många förmedlare vid en tvist med köparen hävdar att de inte sålt bilen.
Jag skulle aldrig sälja en bil via en förmedlare, och j-t noga kolla upp förmedlaren om jag var köpare.
Intressant, nån som vet hur det juridiska står till??
Agerandet var iaf förut vanligt, dvs bilfirman bytte aldrig ägare på inbytet och minskade därvid antalet ägare på fordonet med minst en.
VAnligen sköttes dock pappersexecisen korrekt i dessa fal.
"Föremedlaren" har ju eg inget att göra med bilen juridiskt?
Man finns ju knappast ens i papperen??
Skatteskäl? Rostfria kulor?

Ang påstående nr 2, jag skulle också vara j-t försiktig, finns ett antal "förmedlingar" med uselt rykte, några med tjejnamn för säkerhetsskull
Juridiken är glasklar! Att förmedlaren inte står på några papper saknar betydelse...

Affärsidén bygger på skattesmitning/momsfusk, kombinerat med att man inte tar något reklamationsansvar. Naturligtvis finns seriösa förmedlare också, men de funkar som vilken säljare som helst.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#415 Inlägg av adrian_vg »

Ähum, tillbaka till bildrullarna nu! :)

Fö verkar bildrullarna i Berlin ganska aggressiva överlag, det tutas en hel del, trots massor med cyklister, gående och skotrar överallt. Vet inte om jag skulle våga köra själv inne i stan... :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#416 Inlägg av StigH »

adrian_vg skrev: Fö verkar bildrullarna i Berlin ganska aggressiva överlag, Vet inte om jag skulle våga köra själv inne i stan... :shock:
Förmedlingarna räknas väl till bil-drullar??
Var senast i Berlin i somras, med bil. Tyckte det flöt alldeles utmärkt, man tog mer hänsyn än jag var van vid.
Bättre än i Fjollträsk.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#417 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Förmedlingarna räknas väl till bil-drullar??
Njae, inte just i denna tråd. Här vill vi nog mer ondgöra oss över hur illa bilisterna kör.
StigH skrev:Var senast i Berlin i somras, med bil. Tyckte det flöt alldeles utmärkt, man tog mer hänsyn än jag var van vid.
Bättre än i Fjollträsk.
Kan bara tala ur en gåendes perspektiv. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#418 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Jag hoppas att du har koll på juridiken när man lämnar in en bil på försäljningsuppdrag? Inget jag rekommenderar... :wink:
Det är nog lungt. Det förefaller vara en seriös firma som håller på med sånt http://www.bilformedlingen.com och...
1. Vi skriver papper på vad som gäller.
2. Jag skriver inte över bilen på dom.
3. Så den kommer bara stå där som i ett vanligt garage, med undantag att dom åtar sig att sälja den.
Jag tänkte mest på att konsumentköplagen blir tillämplig även för dig... extra bekymmersamt med tanke på att många förmedlare vid en tvist med köparen hävdar att de inte sålt bilen.
Jag fick ett seriöst intryck av dom, har även snackat med dom tidigare.

Bilen är ju juridisk min ända till den är såld, men dom är och står som säljare, har saluvagnslicens och står som för ev. garantier. I kostnaden för förmedlingen ingår även ett konditionstest.

Nu står den iaf där och i garage istället för ute i skitvädret och pappret jag fick med mig är ganska glasklart och där står att dom säljer den i mitt namn (jag står ju som ägare - rätt bra om dom skulle konka) men dom är säljare. Jag har sålt en hoj på det sättet en gång (inte via dom utan via MC-Poolen) och det var inga problem.
Det finns även en lagparagraf om s.k. kommission som dom hänvisar till på kontraktet.
Jag skulle aldrig sälja en bil via en förmedlare, och j-t noga kolla upp förmedlaren om jag var köpare.
Det kan vara skillnad på förmedlare och "förmedlare" också.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#419 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Ähum, tillbaka till bildrullarna nu! :)

Fö verkar bildrullarna i Berlin ganska aggressiva överlag, det tutas en hel del, trots massor med cyklister, gående och skotrar överallt. Vet inte om jag skulle våga köra själv inne i stan... :shock:
En modifikation till mitt förra påstående - det var inte bilisterna som tutade så livligt, utan mc-poliserna! :shock:

De kommer ofta i hög fart och med blåljus på, men inga "di-du-di-du"-sirener, däremot tutar de med den vanliga tutan i fem-sex sekunder i korsningarna för att påkalla uppmärksamhet, då de berlinska bilisterna inte riktigt vill släppa till sin fil. Känns igen från Sverige? :)

Förresten, vanlig tuta tror jag inte det är, utan nåt i industriell storlek, med tanke på volymen. Vill också ha en sån tuta!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#420 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
adrian_vg skrev:Ähum, tillbaka till bildrullarna nu! :)

Fö verkar bildrullarna i Berlin ganska aggressiva överlag, det tutas en hel del, trots massor med cyklister, gående och skotrar överallt. Vet inte om jag skulle våga köra själv inne i stan... :shock:
En modifikation till mitt förra påstående - det var inte bilisterna som tutade så livligt, utan mc-poliserna! :shock:

De kommer ofta i hög fart och med blåljus på, men inga "di-du-di-du"-sirener, däremot tutar de med den vanliga tutan i fem-sex sekunder i korsningarna för att påkalla uppmärksamhet, då de berlinska bilisterna inte riktigt vill släppa till sin fil. Känns igen från Sverige? :)

Förresten, vanlig tuta tror jag inte det är, utan nåt i industriell storlek, med tanke på volymen. Vill också ha en sån tuta!
http://www.berup.com/index.html :D

Skriv svar