Bränslesnåla bilar

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Hur menar du? Kalkylen är enkel: skillnaden i fasta kostnader dividerat med skillnaden i rörliga. Sen måste man jämföra liknande bilar också, annars haltar det...
Är inte riktigt säker hur jag menar egentligen - lite förvirrande detta...

Det enda jag klart kan se för mig är hur man får en inbetalningsavi för dieselfordonet på drygt fem stora. Det är i mitt tycke mycket.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:skulle tippa på att "loppan" ligger runt 0.7 blandad körning? nån mer som har en gissning? kan ju bli en liten kul lek ;)

förresten så tror jag att polon finns som 1.2L som minst, är dock inte säker för vw har mååååååånga olika motorer till olika länder.. om ni verkligen vill veta det så kan jag forska i det på jobbet
Genomsnittsförbrukningen för T4:an ligger fn på 0,87l/mil enl färddatorn. Sommarens långkörningar på motor- och landsväg har vi att tacka detta för. Får se vad mjuka vinterdäck och vintern gör för genomsnittsförbrukningen.

0,87l/milen är inte fy skam för en drygt 1,5ton tung kombi med turbo, automat och tre pers plus packning, tycker jag. Hade dock gärna sett ännu mindre, speciellt vid stadskörning.

Visningen av momentanförbrukningen på färddatorn vid stadsfärder vågar jag inte ha på... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#18 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:skulle tippa på att "loppan" ligger runt 0.7 blandad körning? nån mer som har en gissning? kan ju bli en liten kul lek ;)

förresten så tror jag att polon finns som 1.2L som minst, är dock inte säker för vw har mååååååånga olika motorer till olika länder.. om ni verkligen vill veta det så kan jag forska i det på jobbet
Genomsnittsförbrukningen för T4:an ligger fn på 0,87l/mil enl färddatorn. Sommarens långkörningar på motor- och landsväg har vi att tacka detta för. Får se vad mjuka vinterdäck och vintern gör för genomsnittsförbrukningen.

0,87l/milen är inte fy skam för en drygt 1,5ton tung kombi med turbo, automat och tre pers plus packning, tycker jag. Hade dock gärna sett ännu mindre, speciellt vid stadskörning.

Visningen av momentanförbrukningen på färddatorn vid stadsfärder vågar jag inte ha på... :?
nej det är helt ok. min saab 9-5aero med automat snittar på 1.3 l/milen :( dock mestadels stadskörning som bäst kommer jag ner i 0.75 på landsväg men det hjälper ju inte mig när jag inte bor lantligt.. hoppas småungarna växer upp fort så man kan få i lite mindre barnstolar och slippa barnvagnen så jag oxå kan skaffa nåt mindre töstigt

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#19 Inlägg av TG »

Min 9-5 Aero drar 0,8 l/mil blandad körning... jämfört då med Adrians T4 så är aeron större och har mer motor :twisted:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#20 Inlägg av blacken »

TG skrev:Min 9-5 Aero drar 0,8 l/mil blandad körning... jämfört då med Adrians T4 så är aeron större och har mer motor :twisted:
Den är mera bil åsså i jämförelse.. :D

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

#21 Inlägg av StigH »

blacken skrev:Den är mera bil åsså i jämförelse.. :D
Det snålaste jag haft var en Fiat Uno 75SX 75hk/1500cc. 1989.
0.41 på landväg vid 100 i snittfart
Vikt 820kg och tog man bort höger framsäte och baksätet (enkelt)så kunde man köra in en komplett hoj i bilen..
Fast så mycket "bil" i jämförelse med T4 och 9-5, njaaaa... :roll:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#22 Inlägg av Pegaso »

En arbetskamrat som har en VW Lupo. Han kör den på under 0,3/mil. Åkte med honom från Göteborg till Stockholm och han fick för sig attt han skulle slå sitt rekord i lägsta förbrukning. Ända gången vi var över 80 var i nedförsbackarna :gnissla
Men bilf*n gick på 0,25/mil, med två pers och lite packning.
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#23 Inlägg av Donner »

Har kört upp 1/4 del av tanken nu, vilket skulle motsvara (om mätaren stämmer 100%) 11.25 liter bränsle. 23mil står det på trippen.

En Lupo diesel går riktigt billigt, är ju dock inget fartvidunder...fast det är inte min Gti heller :roll:

Man kanske skulle testa hur snålt man kan köra, kan bli spännande, har gjort det med min andra bil Volvo S80 2,5T och kom en bit under 0,8lit/mil (minns inte exakt) dock var det verkligen med ägg under gaspedalen. Man fick verkligen anstränga sej för att köra så....jobbigt och riktigt tråkigt :wink:

EDIT: Tanken rymmer 45 liter.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
ktm450
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis apr 29, 2008 08:02
Ort: Stockholm

#24 Inlägg av ktm450 »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).
Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Fordonsskatten kommer att sänkas vid årsskiftet, exakt hur mycket vet jag inte men det fanns någon formel man skulle räkna ut den med..
Vfr-03, Suzuki DR650 se-98

Insanity is the road to freedom

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1535
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#25 Inlägg av Mister »

ktm450 skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Om du vill ha nåt hyfsat bekvämt som är snålt så fanns Audi A2 med en supersnål diesel (samma som i Lupo 3L).
Är fordonsskatten för dieselbilar fortfarande skyhög? Dvs, om man kör mindre än ca 1500-2000mil/år.
Fordonsskatten kommer att sänkas vid årsskiftet, exakt hur mycket vet jag inte men det fanns någon formel man skulle räkna ut den med..

Vad finns denna info? Någon som vet?

Letar pendlingsbil och valet står mellan diesel o bensinare..
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Min 9-5 Aero drar 0,8 l/mil blandad körning... jämfört då med Adrians T4 så är aeron större och har mer motor :twisted:
Det är faktiskt fruns numera. Jag äger bara motorcyklar. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#27 Inlägg av tersan »

TG skrev:Min 9-5 Aero drar 0,8 l/mil blandad körning...
:claugh
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#28 Inlägg av tersan »

Mister skrev:
ktm450 skrev:Fordonsskatten kommer att sänkas vid årsskiftet, exakt hur mycket vet jag inte men det fanns någon formel man skulle räkna ut den med..

Vad finns denna info? Någon som vet?

Letar pendlingsbil och valet står mellan diesel o bensinare..
Skattesänkningen är ganska marginell om jag minns rätt... men om du ska åka längre sträckor så törs jag svära på att det lönar sig med diesel även nästa år...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#29 Inlägg av TG »

tersan skrev:
TG skrev:Min 9-5 Aero drar 0,8 l/mil blandad körning...
:claugh

Tror du inte på det?

är faktiskt inne på min tredje sådan och alla har legat runt 0,8 l/mil

den första testade jag att snålköra sthlm-lidköping kom ned på 0.64l/mil


blåste e-tuna - Arvidsjaur förrförra sommarern på 7,5 h(93 mil) då drog den 0.87.... marschade efter timrå i 170 :twisted: (den var dessutom med automat...)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#30 Inlägg av tersan »

TG skrev:
tersan skrev:
TG skrev:Min 9-5 Aero drar 0,8 l/mil blandad körning...
:claugh

Tror du inte på det?

är faktiskt inne på min tredje sådan och alla har legat runt 0,8 l/mil

den första testade jag att snålköra sthlm-lidköping kom ned på 0.64l/mil


blåste e-tuna - Arvidsjaur förrförra sommarern på 7,5 h(93 mil) då drog den 0.87.... marschade efter timrå i 170 :twisted: (den var dessutom med automat...)
Nej, jag tror dig inte. Hur har du mätt förbrukningen?
VFR750F -92, grön

Skriv svar