Jag skulle satsa på en "Baby Benz" Mercedes 190/190E (1984-1993)
För ca 10.000 kr kan man få en sådan i relativt bra skick. Robust okomplicerad kvalitetsbil trots många mil. Dessutom
lätt och billigt att få tag på beg reservdelar.
Ex http://www.blocket.se/stockholm/Mercede ... a=1_11&w=3
Mer bil för pengarna är svårt att få enl min mening
Kör själv en 190D 1990 dagligen (2500 mil/år, diesel lönsamt med de milen per år)........ Bara går och går
Helnöjd med den bilen
Blåviffer1 skrev:. Nästan alla japsar, speciellt Mazda 323 eller Toyota Corolla.
2. Volvo 940
3. VW Golf/Passat
I den prisklassen blir de nog "omkring" årsmodell -90 och med ganska många mil men det gör inte så mycket...
Skulle aldrig köpa en så gammal japs...
90-tals japsen är nästan lika rostiga som Oplar från mitten av 80-talet
Min SAAB är helt rostfri under, alltid beröm från SBP.
(Ok då, skärmkanterna fram ..)
T o m min gamla 99:a från -83 fick beröm för ingen rost.
Blåviffer1 skrev:. Nästan alla japsar, speciellt Mazda 323 eller Toyota Corolla.
2. Volvo 940
3. VW Golf/Passat
I den prisklassen blir de nog "omkring" årsmodell -90 och med ganska många mil men det gör inte så mycket...
Skulle aldrig köpa en så gammal japs...
90-tals japsen är nästan lika rostiga som Oplar från mitten av 80-talet
Min SAAB är helt rostfri under, alltid beröm från SBP.
(Ok då, skärmkanterna fram ..)
T o m min gamla 99:a från -83 fick beröm för ingen rost.
Att en SAAB från den årmodellen som är rostfri är väl inte mer troligt än att en japsare är det? Hittar man ett någorlunda fräscht ex vad gäller rost (jo det finns välskötta och efterbehandlade ex) så är mekaniken för övrigt väldigt driftsäker på japsare. De SAABar jag haft har sett ganska ok ut på ytan men så fort nåt gått sönder, och det gjorde det ofta, var skruvar/muttrar/torxar sönderrostade eller söndermekade så att allt tog minst 3 ggr så lång tid att fixa som det borde gjort annars. Fast det var bilar från slutet av 80-talet så det kanske har blivit bättre. Hade även en SAAB 9-5 -99 som gick sönder precis hela tiden men den skruvade jag aldrig på själv. Jag VAR SAAB-frälst, men det gick över. Kanske bara hade otur?
StigH skrev:Mekanik är reparerbar. Rost ALDRIG!
Det är en fråga om ambitionsnivå. Det går väl klippa/slipa/byta/svetsa om man känner för det?
Ungefär ett år senare väcker jag liv i tråden igen då jag än en gång börjat tänka i samma banor.
Jag har läst om alla inlägg och det verkar som att alla tycker Att Toyota Corolla är en bra bil.
Vad tycker ni om dessa?
Det jag är ute efter är som sagt en driftsnål bil som inte går sönder i första taget.
Min far tycker att jag borde köpa en Ford Fiesta då han ägde en sådan för många år sedan och hade den i 8år utan att behöva reparera den en enda gång.
Hade han tur?
moshh skrev:Det jag är ute efter är som sagt en driftsnål bil som inte går sönder i första taget.
Med tanke på din budget krävs det en viss portion tur för att uppnå kravet... Ford Siesta eller Toyboyota Corolla kvittar nog, det gäller att hitta bästa möjliga exemplar för pengen.
Om du absolut ska ha en bil, köp något besiktat men rullande för några tusingar och kör sk!ten ur den. Fyll på olja, bensin och de andra vätskorna men ägna inget skruvande eller reparationen på den i övrigt. Skrota sen till sommaren när viffern kan komma fram igen.
Märket och modellen spelar i det här fallet ingen som helst roll. Skroten gör antagligen ingen skillnad på japanskt ellet tysk-amerikanskt plåt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Men om jag säger att min budget nu ligger på ca.15000? Gör det någon skillnad i saken?
Ni tycker alltså inte det är värt att ge sig på t.ex. denna? Corolla
Kan ju även tillägga att jag antagligen kommer vilja behålla bilen och använda den till diverse resmål
även när viffern vågar sig ut igen
moshh skrev:Men om jag säger att min budget nu ligger på ca.15000? Gör det någon skillnad i saken?
Ni tycker alltså inte det är värt att ge sig på t.ex. denna? Corolla
Kan ju även tillägga att jag antagligen kommer vilja behålla bilen och använda den till diverse resmål
även när viffern vågar sig ut igen
Inte i mitt tycke. Spara pengarna som blir över till bensin mm till bil och viffer.
Det går tre femtusenkronorsbilar på Corollan du länkar till.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Inte i mitt tycke. Spara pengarna som blir över till bensin mm till bil och viffer.
Det går tre femtusenkronorsbilar på Corollan du länkar till.
Hmm, okej. Du tror alltså inte att Corollan håller sig ett par år utan att krångla?
Annars tänker jag ju mig att jag har den ett tag och sedan sälja vidare för lite mindre pengar.
Då går jag ju teoretiskt sett mindre back än om jag köper Golfen och kör tills den går sönder
vilket på sättet du skriver verkar vara efter inte alls lång tid
moshh skrev:Hmm, okej. Du tror alltså inte att Corollan håller sig ett par år utan att krångla?
Annars tänker jag ju mig att jag har den ett tag och sedan sälja vidare för lite mindre pengar.
Då går jag ju teoretiskt sett mindre back än om jag köper Golfen och kör tills den går sönder
vilket på sättet du skriver verkar vara efter inte alls lång tid
Hur bra kan en tjugo år gammal bil vara, dessutom en japansk? Tar inte rosten den, är det nåt annat som går åt pipan. Har kanske lite fördomar mot japanska bilar, men har sett en hel del japanska rostburkar från det decenniet. Ska du, som det verkar, mest köra på vintern *kommer* saltet på vägarna att bli ett problem snart nog oavsett märke. I min bok känns det därför som slöseri med pengar att köpa nåt dyrare och för tillfället bättre, när bilskrället efter första vintern ändå kommer att se ut som nåt katten släpat in.
===
Min erfarenhet är att en gammal bil ofta har några problemområden som säljaren missade att berätta om. Har du haft bilen ettt tag så vet du vilka dessa är och har du sen fixat dom så kan du ha en fungerande bil i flera år. Risken för surdegar som ligger och pyr ökar omvänt med priset på bilen skulle jag säga!
Sen kan man ha tur - köpte en gammal Opel som såg hur risig ut som helst och den fungerade helt utan problem i flera år medas köpet av en 4 år gammal Passat nyligen bara har orsakat elände...
Ja en gammal bil behöver repareras, frågan är bara hur dyrt det kommer att bli. Det är ett lotteri det där.
Gamla japanska bilar har en tendens att hålla utan problem ett antal år sen rasar allt och då kostar det pengar.
Svårt det där men ta med nån bilkunnig som kan hitta fel och brister men skyll inte på honom sen om bilen skulle gå sönder dock är chansen att bli blåst lite mindre.
En Skoda med 19k mil på mätaren och med Skodas egen motor (ej VW) samt rost i skärmarna bak så skall den inte kosta mer. Ser kanske fin ut på bilden men har säkert varit matt i lacken som många andra röda bilar blir. Tar några månader sen är den matt igen
Donner skrev:En Skoda med 19k mil på mätaren och med Skodas egen motor (ej VW) samt rost i skärmarna bak så skall den inte kosta mer. Ser kanske fin ut på bilden men har säkert varit matt i lacken som många andra röda bilar blir. Tar några månader sen är den matt igen
Jepp... dessutom ska man tänka på att en bil normalt halverar sitt värde på tre år. En Fel-isia var inte dyr ens när den var ny, så efter 11 år ska det inte vara så mycket mer pengar kvar i den.
Sen kan man lugnt utgå ifrån att en bilfirma inte undervärderar sina objekt... Så om vi beaktar normal prutmån är bilen nere i Adrians 5000-klass. Köpläge för den händige mao.