Bränslesnåla bilar

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#31 Inlägg av Jimmy.S »

landsväg drar faktiskt aeron riktigt lite med tomatlådan..

men i stan och många kallstarter :roll:

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#32 Inlägg av blacken »

tersan skrev:
TG skrev:
tersan skrev: :claugh

Tror du inte på det?

är faktiskt inne på min tredje sådan och alla har legat runt 0,8 l/mil

den första testade jag att snålköra sthlm-lidköping kom ned på 0.64l/mil


blåste e-tuna - Arvidsjaur förrförra sommarern på 7,5 h(93 mil) då drog den 0.87.... marschade efter timrå i 170 :twisted: (den var dessutom med automat...)
Nej, jag tror dig inte. Hur har du mätt förbrukningen?
Tja omöjligt är det nog inte, Den första Saab 900 turbo med APC drog enligt motorskribenter som provade den ca: 0,8 vid 200 blås! på Autobahn. Vid/med konstant gas..Om det är sant vetefasen, men dom skrev det då i allafall..

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#33 Inlägg av Donner »

Saab med turbo går billigt, har haft en del själv. Kör numera Volvo Turbo och tankar oftare än innan :(
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#34 Inlägg av Jimmy.S »

instämmer i saabs bränsleförbrukning med, min aero aut (9-5) drar oftast ca. 0.75 vid 100km/h, om man ligger på lite så är skillnaden marginell, min gamla 9000ltt som var chippad (2.0 med 230hk) drog som bäst 0.6 vid landsväg men då var det myyyycket tråkig lörning, normalkörning var blandat 0.85-0,9 vid mycket aktiv körning/ buskörning typ 200-250km/h minst en gång per dag=1.2 den förbrukningen saknar jag idag :(

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#35 Inlägg av Blåviffer »

tersan skrev:
Mister skrev:
ktm450 skrev:Fordonsskatten kommer att sänkas vid årsskiftet, exakt hur mycket vet jag inte men det fanns någon formel man skulle räkna ut den med..

Vad finns denna info? Någon som vet?

Letar pendlingsbil och valet står mellan diesel o bensinare..
Skattesänkningen är ganska marginell om jag minns rätt... men om du ska åka längre sträckor så törs jag svära på att det lönar sig med diesel även nästa år...
Hade själv samma beslutsångest för ett par år sen. Långpendlar och ligger på ca 5500 mil/år. Har nu en Skoda Fabia kombi (miljödiesel) som jag är mycket nöjd med. Ligger på ca 0,43 l/mil om jag finkör i 90 och ca 0,5 l/mil när jag kuskar kust till kust på E4-an i 120. Skatten är baserad på förbrukning eller CO2-utsläpp egentligen. Då min sägs dra 0,42 i blandad körning (i test-labsverkligheten) hamnar skatten på ca 1600 kr/år. Exakt hur det räknas ut finns här (Kan vara bra att veta att 120 gCO2/km motsvarar 0,45 l/mil diesel eller 0,50 l/mil bensin)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Vad gäller ändring av skatten har de minskat straffet för att man kör diesel istället för bensin ett par ggr, kanske det som ska göras igen?

Vet inte om man behöver påpeka att nöjd med Skodan innebär tillförlitlighet, relativt billig i inköp, låga driftskostnader bra vinterfunktion osv? Alltså inte rolighet. Man får kompensera sig med en schysst hoj :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#36 Inlägg av blacken »

Blåviffer skrev:
tersan skrev:
Mister skrev:
Vad finns denna info? Någon som vet?

Letar pendlingsbil och valet står mellan diesel o bensinare..
Skattesänkningen är ganska marginell om jag minns rätt... men om du ska åka längre sträckor så törs jag svära på att det lönar sig med diesel även nästa år...
Hade själv samma beslutsångest för ett par år sen. Långpendlar och ligger på ca 5500 mil/år. Har nu en Skoda Fabia kombi (miljödiesel) som jag är mycket nöjd med. Ligger på ca 0,43 l/mil om jag finkör i 90 och ca 0,5 l/mil när jag kuskar kust till kust på E4-an i 120. Skatten är baserad på förbrukning eller CO2-utsläpp egentligen. Då min sägs dra 0,42 i blandad körning (i test-labsverkligheten) hamnar skatten på ca 1600 kr/år. Exakt hur det räknas ut finns här (Kan vara bra att veta att 120 gCO2/km motsvarar 0,45 l/mil diesel eller 0,50 l/mil bensin)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Vad gäller ändring av skatten har de minskat straffet för att man kör diesel istället för bensin ett par ggr, kanske det som ska göras igen?

Vet inte om man behöver påpeka att nöjd med Skodan innebär tillförlitlighet, relativt billig i inköp, låga driftskostnader bra vinterfunktion osv? Alltså inte rolighet. Man får kompensera sig med en schysst hoj :-)
Inget fel med Skoda, bra bil, billig rimlig att äga. Vad är felet?

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#37 Inlägg av Blåviffer »

blacken skrev:
Blåviffer skrev:
tersan skrev: Skattesänkningen är ganska marginell om jag minns rätt... men om du ska åka längre sträckor så törs jag svära på att det lönar sig med diesel även nästa år...
Hade själv samma beslutsångest för ett par år sen. Långpendlar och ligger på ca 5500 mil/år. Har nu en Skoda Fabia kombi (miljödiesel) som jag är mycket nöjd med. Ligger på ca 0,43 l/mil om jag finkör i 90 och ca 0,5 l/mil när jag kuskar kust till kust på E4-an i 120. Skatten är baserad på förbrukning eller CO2-utsläpp egentligen. Då min sägs dra 0,42 i blandad körning (i test-labsverkligheten) hamnar skatten på ca 1600 kr/år. Exakt hur det räknas ut finns här (Kan vara bra att veta att 120 gCO2/km motsvarar 0,45 l/mil diesel eller 0,50 l/mil bensin)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Vad gäller ändring av skatten har de minskat straffet för att man kör diesel istället för bensin ett par ggr, kanske det som ska göras igen?

Vet inte om man behöver påpeka att nöjd med Skodan innebär tillförlitlighet, relativt billig i inköp, låga driftskostnader bra vinterfunktion osv? Alltså inte rolighet. Man får kompensera sig med en schysst hoj :-)
Inget fel med Skoda, bra bil, billig rimlig att äga. Vad är felet?
Inget egentligen utom att det är lite bullrigt och ganska så seg acc när man kommer upp i 90-100. Jag funderar på att köpa mig en oktavia nästa gång för den är riktigt skön att åka i och det finns nu modeller som är nästan lika snåla som fabian
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#38 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Vet inte om man behöver påpeka att nöjd med Skodan innebär tillförlitlighet, relativt billig i inköp, låga driftskostnader bra vinterfunktion osv? Alltså inte rolighet. Man får kompensera sig med en schysst hoj :-)
Var inne på liknande spår. :)

Hur är servicekostnaderna på Fabian? Och går Skoda sönder mer än andra bilar? Driftskostnaderna alltså map reparationer odyl.

Vår nuvarande T4 har inte fått några reparationer alls egentligen, bara underhåll med nya bromsbelägg, batteri och olje- och filterbyten plus normal verkstadsservice enl serviceboken. Fruns krock bör nog inte räknas in i detta - det var inte bilens eller Volvos fel. :) Kort sagt, våra verkstadskostnader har inte varit direkt skyhöga, snarare tvärtom.
Blåviffer skrev:Inget egentligen utom att det är lite bullrigt och ganska så seg acc när man kommer upp i 90-100. Jag funderar på att köpa mig en oktavia nästa gång för den är riktigt skön att åka i och det finns nu modeller som är nästan lika snåla som fabian
Ah, tack! Prestandan är oväsentlig, bilen är tänkt att bara vara transportfordon. Glädjen får jag hitta på bågen, och frun kunde inte bry sig mindre om prestandan. Det hon, och jag, främst ser är hur stort hålet blir i plånboken efter varje tankning, samt skatten. Det är våra enskilt största utgifter när det gäller bil.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#39 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Ah, tack! Prestandan är oväsentlig, bilen är tänkt att bara vara transportfordon. Glädjen får jag hitta på bågen, och frun kunde inte bry sig mindre om prestandan. Det hon, och jag, främst ser är hur stort hålet blir i plånboken efter varje tankning, samt skatten. Det är våra enskilt största utgifter när det gäller bil.
Hmmm... jag har försökt se bilen som ett transportfordon, men det lyckas inte några längre stunder... :wink: Tyvärr, för alternativen om man vill ha lite behållning av bilkörandet är inte så många.

När det gäller utgifter/kostnader så ska man inte glömma bort värdeminskningen. Den är lätt större än alla andra kostnader...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#40 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:När det gäller utgifter/kostnader så ska man inte glömma bort värdeminskningen. Den är lätt större än alla andra kostnader...
Är det aktuellt även med exvis en Skoda, som ju sägs inte vara så sexig på beg-marknaden?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#41 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:När det gäller utgifter/kostnader så ska man inte glömma bort värdeminskningen. Den är lätt större än alla andra kostnader...
Är det aktuellt även med exvis en Skoda, som ju sägs inte vara så sexig på beg-marknaden?
Idag får man räkna med att värdet halveras på 3 år, och det gäller i princip för alla bilar. Nyare lyxbilar faller ännu mer, medan billiga småbilar kanske håller sig bättre. Tricket är alltså att köpa en så billig bil som möjligt, som ändå klarar sig utan större reparationer.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Tricket är alltså att köpa en så billig bil som möjligt, som ändå klarar sig utan större reparationer.
Just precis, det är min tanke!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#43 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev:Hur är servicekostnaderna på Fabian? Och går Skoda sönder mer än andra bilar? Driftskostnaderna alltså map reparationer odyl.
Jag kan ju bara utgå från mitt exemplar men jag har inte hört mycket ont om Skoda på senare år - det är ju i princip en budget-VW. Jag har inte haft mycket problem med Fabian alls - en otroligt lättnad från den Saab 9-5 jag hade innan. Jag köpte den ny och har nu kört 13800 mil. Utöver ren schemalagd service har en tryckgivare för partikelfiltret gått sönder. Det kostade en dryg tusing att fixa. Serviceintervallet är variabelt och brukar hamna nånstans mellan 2000-2500 mil. På skodaverkstad kostar de vanliga servicearna ca 5-6 kkr på mekonomen ungefär hälften. Bytte kamremmen när den passerade 12000 mil och då kostade mekonomenservice 7 kkr. Det känns som att det är ganska bra siffror. Kör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Jag kan ju bara utgå från mitt exemplar men jag har inte hört mycket ont om Skoda på senare år - det är ju i princip en budget-VW. Jag har inte haft mycket problem med Fabian alls - en otroligt lättnad från den Saab 9-5 jag hade innan. Jag köpte den ny och har nu kört 13800 mil. Utöver ren schemalagd service har en tryckgivare för partikelfiltret gått sönder. Det kostade en dryg tusing att fixa. Serviceintervallet är variabelt och brukar hamna nånstans mellan 2000-2500 mil. På skodaverkstad kostar de vanliga servicearna ca 5-6 kkr på mekonomen ungefär hälften. Bytte kamremmen när den passerade 12000 mil och då kostade mekonomenservice 7 kkr. Det känns som att det är ganska bra siffror. Kör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.
Bra info, tack!

Svärmor hade en cerise Felicia, som hon inte var speciellt nöjd med, tror det var nåt med växellådan som hon fick servicera om och om igen. Det är det närmaste Skoda jag någonsin kommit.

Ska iaf föreslå frun detta, då en kombi är det mest praktiska för oss. Om den är dieseldriven är det inga problem, om skatten blir lägre än vad vi har idag för T4:an.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#45 Inlägg av blacken »

Kör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.
Helt rätt tänkt, att tjacka en spretans skrinda är ju helt förkastligt ekonomiskt sett, rent ut sagt vansinnigt, med tanke på värdeminskningen av den initialt. Fasen så mycket smartare att skaffa sig en skrinda som har en 3 till 5 år på nacken. Alla dom viktiga servicarna är uförda, eventuella fabriksfel åtgärdade och värdeminskningen är inte lika "galopperande" samt relativt stabil. Även prisbilden är mera civiliserad, jämfört med nytt

Men ska man komma riktigt billigt "undan" så är Volvo 240/740/940 absolut dom billigaste bilar som man kan ha i dag, (bortsett skattebefriade veteranfordon) om man räknar in all drift, värdeminskning, underhåll, tid på verkstad (dom går ju inte sönder så ofta) dom är lätta att själv serva, billiga originaldelar (NicePrice).
Senast redigerad av blacken den ons okt 27, 2010 13:51, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar