Akademikern skrev:Du har säkert rätt, men hur gå tillväga? Du har flouricerat din hoj, men problemet ligger ju i att bilister som inte själv sitter oskyddade på en en mc totalt ignorerar oss!
Fluorocering i all ära, men hjälper det? Min varselväst känns inte som att den gör någon större nytta längre. Bilisterna är vana nu alla och deras hundar går omkring med en gul varselväst...
I slutänden tror jag det handlar om ett attitydproblem hos bilisterna. Nånstans några år efter att de fått sitt körkort, tror jag att de kokongar sig i nån slags bubbla där bara de spelar någon roll. Då ser man ingen annna, allra minst en motorcykel.
Jag tror också att de som är bäst på att se motorcyklister är de unga förarna med förhållandevis färska körkort (och kunskaper, åtminstone teoretiska såna). Om vi tar en stereotyp, en ung kille med motorintresse - han ser motorcykeln direkt för den är ju cool och låter häftigt! Är det inte så?
De farligaste är de som haft sitt körkort i några år, som aldrig krockat eller varit med om någon som helst incident och arbetat in en rutin, och till alla motorcyklisters fasa, tror att de kör bra, men utan någon som helst koll på nånting, för de har ju aldrig råkat ut för nåt. Eller ännu värre, de tror att det de gör i trafiken är rätt.
För merparten av de sistnämnda, kommer körningen inte att innebära nåt speciellt, annat än en stilla irritation om varför alla andra kör som tokar. Det har aldrig slagit dem att ha lite fantasi och tänka om det kanske beror på att det är personen själv som lullar fram i total ignorans om allt annat utanför sin egen bil, som gör att sitautioner uppstår.
Rutin är något av det absolut värsta som en förare oavsett behörighet kan lägga till sig med, tycker jag. Då blir man farlig - för alla andra.
SMC:s Se oss-kampanj är ett bra initiativ och har syns lite här och var i mc-pressen. Men når vi fram till dem som verkligen skulle behöva se "Se oss" - bilisterna?
Akademikern skrev:Fick ett bra tips av min körlärare när jag tog A kortet: "alla trafikanter utom du är idioter"
Kör enligt det, både i bil och på mc.
Amen.