Bränslesnåla bilar

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#46 Inlägg av danlse »

Har en Passat diesel -07 som kostar ca 3700 i skatt per år.
Det är ju partikelfiltret som gör att skatten är lägre men det drar å andra sidan också upp förbrukningen. Läste i instruktionsboken att samma motor(2.0 TDI 140) utan partikelfiler drar nån deciliter minder per mil.

Har lyckats komma ner på 0.5 precis på långkörning till Dalarna men blandat ligger den på drygt 0.6.

Räknade aldrig på om det skulle vara lönsamt med diesel men det känns rätt på något sätt + att jag gillar vridmoment på låga varv!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#47 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Men ska man komma riktigt billigt "undan" så är Volvo 240/740/940 absolut dom billigaste bilar som man kan ha i dag, (bortsett skattebefriade veteranfordon) om man räknar in all drift, värdeminskning, underhåll, tid på verkstad (dom går ju inte sönder så ofta) dom är lätta att själv serva, billiga originaldelar (NicePrice).
Tror du kan klämma in S/V40 i gruppen också. Misstänker att Nice Price-grejen är skälet till att servicen är så förhållandevis billig även hos Volvoverkstaden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#48 Inlägg av Blåviffer »

blacken skrev:
Kör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.
Helt rätt tänkt, att tjacka en spretans skrinda är ju helt förkastligt ekonomiskt sett, rent ut sagt vansinnigt, med tanke på värdeminskningen av den initialt. Fasen så mycket smartare att skaffa sig en skrinda som har en 3 till 5 år på nacken. Alla dom viktiga servicarna är uförda, eventuella fabriksfel åtgärdade och värdeminskningen är inte lika "galopperande" samt relativt stabil. Även prisbilden är mera civiliserad, jämfört med nytt
Tror att det beror på faktiskt, mest på hur mycket man kör, om det är smartare. Kör man många mil per år kan det vara dumt med en 5 år gammal bil som statistiskt sett antagligen redan rullat minst 8000. Fast 2-3 år kan vara bra för att nöta av den värsta värdeminskningen. Köper man en ny har man även koll på att den sköts vilket ger mindre risk för krångel sen plus att man har några problemfria år med garantier vilket kan vara mycket värt. Behöver man ingen stor bil kan man ju köpa en liten ny till samma pris som en beg stor. Vill man absolut ha en stor bil så lär det vara smartare med en beg. för de brukar ju som sagt kosta rätt mycket nya, och tappar mer i pris sen.
blacken skrev: Men ska man komma riktigt billigt "undan" så är Volvo 240/740/940 absolut dom billigaste bilar som man kan ha i dag, (bortsett skattebefriade veteranfordon) om man räknar in all drift, värdeminskning, underhåll, tid på verkstad (dom går ju inte sönder så ofta) dom är lätta att själv serva, billiga originaldelar (NicePrice).
Återigen, det beror nog på. Kör man många mil tror jag att driftskostnaderna sticker iväg rätt rejält. Framförallt drar volvona mycket soppa och plockar man över 5000 mil per år lär ju även dessa börja gå sönder. Det kan ju vara så att man är beroende av bilen och inte har tid/lust/möjlighet att lägga hela helger eller veckor på att ha bilen hemma i garaget för mek. Svenssonkör man runt 1500 mil/år håller jag med dig till 100 %. Men eftersom man ens började diskutera bränslesnåla bilar måste det väl vara lite längre pendling det är fråga om, annars är ju det inte bränslet som gör de stora hålen i plånboken?
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#49 Inlägg av blacken »

Blåviffer skrev:
blacken skrev:
Kör man inte så ruggigt mycket som jag tror jag det kanske skulle vara smart om kunde lyckas hittat ett beg. ex 2-3 år gammalt, de kostar kanske ungefär hälften av nypriset.
Helt rätt tänkt, att tjacka en spretans skrinda är ju helt förkastligt ekonomiskt sett, rent ut sagt vansinnigt, med tanke på värdeminskningen av den initialt. Fasen så mycket smartare att skaffa sig en skrinda som har en 3 till 5 år på nacken. Alla dom viktiga servicarna är uförda, eventuella fabriksfel åtgärdade och värdeminskningen är inte lika "galopperande" samt relativt stabil. Även prisbilden är mera civiliserad, jämfört med nytt
Tror att det beror på faktiskt, mest på hur mycket man kör, om det är smartare. Kör man många mil per år kan det vara dumt med en 5 år gammal bil som statistiskt sett antagligen redan rullat minst 8000. Fast 2-3 år kan vara bra för att nöta av den värsta värdeminskningen. Köper man en ny har man även koll på att den sköts vilket ger mindre risk för krångel sen plus att man har några problemfria år med garantier vilket kan vara mycket värt. Behöver man ingen stor bil kan man ju köpa en liten ny till samma pris som en beg stor. Vill man absolut ha en stor bil så lär det vara smartare med en beg. för de brukar ju som sagt kosta rätt mycket nya, och tappar mer i pris sen.
blacken skrev: Men ska man komma riktigt billigt "undan" så är Volvo 240/740/940 absolut dom billigaste bilar som man kan ha i dag, (bortsett skattebefriade veteranfordon) om man räknar in all drift, värdeminskning, underhåll, tid på verkstad (dom går ju inte sönder så ofta) dom är lätta att själv serva, billiga originaldelar (NicePrice).
Återigen, det beror nog på. Kör man många mil tror jag att driftskostnaderna sticker iväg rätt rejält. Framförallt drar volvona mycket soppa och plockar man över 5000 mil per år lär ju även dessa börja gå sönder. Det kan ju vara så att man är beroende av bilen och inte har tid/lust/möjlighet att lägga hela helger eller veckor på att ha bilen hemma i garaget för mek. Svenssonkör man runt 1500 mil/år håller jag med dig till 100 %. Men eftersom man ens började diskutera bränslesnåla bilar måste det väl vara lite längre pendling det är fråga om, annars är ju det inte bränslet som gör de stora hålen i plånboken?
Naee kan inte hålla med dig där. Min 945 -91 aut drar ungefär lite över pannan blandad körning, motorväg under pannan, och något som Volvo (nu så talar vi "riktiga" volvo) är kända för, är att dom håller djäkligt bra, och går sällan sönder, även om dom har en 50,00 mil eller mer "i chassit", man ger dom en ordentlig service vår och höst så knallar dom så fint så. Det är väldigt sällan jag behöver ställa mig under huven på den, (den har gått ungefär 49.000, och det är original spis och låda i den) och är inte speciellt snäll emot den heller, och skulle det vara nå`t knas på den så är den billig att reparera även med originaldelar. Sköt bara servicen,(olja,filter) så är dom så gott som "oförstörbara".

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#50 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Men ska man komma riktigt billigt "undan" så är Volvo 240/740/940 absolut dom billigaste bilar som man kan ha i dag, (bortsett skattebefriade veteranfordon) om man räknar in all drift, värdeminskning, underhåll, tid på verkstad (dom går ju inte sönder så ofta) dom är lätta att själv serva, billiga originaldelar (NicePrice).
Tror du kan klämma in S/V40 i gruppen också. Misstänker att Nice Price-grejen är skälet till att servicen är så förhållandevis billig även hos Volvoverkstaden.
Mitsubishi räknas inte in som äkta Volvo.. :D Och dom dras med ett antal "nackdelar" som gör dom dyrare att äga i långloppet

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#51 Inlägg av blacken »

Köper man en ny har man även koll på att den sköts vilket ger mindre risk för krångel sen plus att man har några problemfria år med garantier
Visst initialt kan det ses som "smart", men i realiten så är det inte så, det är alltid ekonomiskt förkastligt att köpa en spretans skrinda bara värdeminskningen i sig kan ju skrämma skiten ur ens plånbok. och även att man har "garantier" så är det inte "lugna gatan" för den sakens skull dels så har du ju eventuella barnsjukdomar, strul med vad som är fel dvs återförsäljaren/fabrikanten kan alltid tjafsa om vad som är fel och innefattas av garantin eller ej. Att en bil har gått en 8000 mil eller mer är inget fel i sig, tvärtom alla eventuella fel är åtgärdade, den är inkörd, osv,osv. Bara den är skött/servad ordentligt så bör/ska den knalla minst en 10,000 till 30,000 till. Annars så är den modellen/märket bara skit redan ifrån början..

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#52 Inlägg av Blåviffer »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
blacken skrev:Men ska man komma riktigt billigt "undan" så är Volvo 240/740/940 absolut dom billigaste bilar som man kan ha i dag, (bortsett skattebefriade veteranfordon) om man räknar in all drift, värdeminskning, underhåll, tid på verkstad (dom går ju inte sönder så ofta) dom är lätta att själv serva, billiga originaldelar (NicePrice).
Tror du kan klämma in S/V40 i gruppen också. Misstänker att Nice Price-grejen är skälet till att servicen är så förhållandevis billig även hos Volvoverkstaden.
Mitsubishi räknas inte in som äkta Volvo.. :D Och dom dras med ett antal "nackdelar" som gör dom dyrare att äga i långloppet
Haha just det, det hade jag nästan glömt. Det är ju nästan samma bil som Mitsubishi Carisma. En japansk volvo ;-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#53 Inlägg av Blåviffer »

blacken skrev:
Köper man en ny har man även koll på att den sköts vilket ger mindre risk för krångel sen plus att man har några problemfria år med garantier
Visst initialt kan det ses som "smart", men i realiten så är det inte så, det är alltid ekonomiskt förkastligt att köpa en spretans skrinda bara värdeminskningen i sig kan ju skrämma skiten ur ens plånbok. och även att man har "garantier" så är det inte "lugna gatan" för den sakens skull dels så har du ju eventuella barnsjukdomar, strul med vad som är fel dvs återförsäljaren/fabrikanten kan alltid tjafsa om vad som är fel och innefattas av garantin eller ej. Att en bil har gått en 8000 mil eller mer är inget fel i sig, tvärtom alla eventuella fel är åtgärdade, den är inkörd, osv,osv. Bara den är skött/servad ordentligt så bör/ska den knalla minst en 10,000 till 30,000 till. Annars så är den modellen/märket bara skit redan ifrån början..
Ja, det blir ju alltid åtminstone lite billigare med beg bara man tar rätt modell. Slutsatsen blir väl då att ALLA borde köpa begagnad och ingen köpa ny bil....eller vänta lite nu? ;-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#54 Inlägg av Donner »

Tankade idag...."Loppan" hade sugit i sej 0,68lit/mil....har pressat henne lite mer än vad som kan anses normalt :roll: vet dock inte än var varvstoppet ligger men rödmarkeringen börjar vid 6800rpm 8)

Tror nog jag kan komma ner till 0,65 utan större problem.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#55 Inlägg av Jimmy.S »

kan väl flika in att fabian är en funktionell bil med väldigt lite bekymmer, det man kan råka ut för är t.ex differanstrycksensorn /givaren till partikelfiltret på dieselbilar) som kan haverera/sättas igen och då blir bilen slööööare , byte och anpassning av ny givare går snabbt och är inte direkt dyrt, det jag har sätt utöver detta är brusten framfjäder redan vid 5000 mil på nån enstaka stackare annars så är det extremt lite bekymmer med dessa, bara service o underhåll (talar om lite nyare modeller) bensinarna har väl haft det klassiska tändspolebekymmret på nån enstaka bil men är oxå väldigt sällsynt, helt enkelt en bra bil med faktiskt förvånande bra utrymmen, dock är det ganska mycket vägljud ifrån dom men jag tycker absolut du ska ta en liten titt på dessa adrian, första intryck är att dom är ganska enkla och kala invändigt och hårda stolar men det blir bättre när man har kört en stund och nästan uppskattar detta istället.

Ska väl tillägga en sak, en bil med partikelfilter ska ut på motorväg/landsväg ibland, det måste den för att kunna förbränna och tömma dom skadliga ämnena i partikelfiltret, så om du bara kör eller mestadels kör korta sträckor, åker o handlar kör 1 mil till jobbet i stadskörning så är inte detta en optimal lösning, det fungerar men risken är att du misshandlar partikelfiltret och sätter igen det om man inte nogrant följer rådande körsett som står skrivet i bilens handbok är överhängande och har man då otur så kan man inte göra en nöd regenerering på verkstan ( tömning av partikelfiltret via ett nödprogram som endast kan startas på verkstad) och då är det byte av partikelfilter och det kostar en grön vfr ungefär, men om man har lite körsträckor så är det en mycket bra lösning.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Men eftersom man ens började diskutera bränslesnåla bilar måste det väl vara lite längre pendling det är fråga om, annars är ju det inte bränslet som gör de stora hålen i plånboken?
Sex mil ungefär tre gånger i veckan plus handla kanske varannan vecka, 1 mil plus annan körning, säg tre mil till i veckan.

Totalt 18+0,5+3=21,5mil/vecka. Mesta delen av körningen är stadskörning, det sätter sina spår på tankmätaren...
blacken skrev:Mitsubishi räknas inte in som äkta Volvo.. :D Och dom dras med ett antal "nackdelar" som gör dom dyrare att äga i långloppet
Om den låter som en Volvo och ser ut som en Volvo är det nog en Volvo. :P :wink:

Jimmy.S skrev:Ska väl tillägga en sak, en bil med partikelfilter ska ut på motorväg/landsväg ibland, det måste den för att kunna förbränna och tömma dom skadliga ämnena i partikelfiltret, så om du bara kör eller mestadels kör korta sträckor, åker o handlar kör 1 mil till jobbet i stadskörning så är inte detta en optimal lösning, det fungerar men risken är att du misshandlar partikelfiltret och sätter igen det om man inte nogrant följer rådande körsett som står skrivet i bilens handbok är överhängande och har man då otur så kan man inte göra en nöd regenerering på verkstan ( tömning av partikelfiltret via ett nödprogram som endast kan startas på verkstad)
Frun kör sina sex mil ca tre gånger i veckan på E4:an mellan Uppsala och Knivsta. Borde väl räcka?
Jimmy.S skrev:och då är det byte av partikelfilter och det kostar en grön vfr ungefär, men om man har lite körsträckor så är det en mycket bra lösning.
Håll i hatten!! På riktigt? :shock:


Har alla dieselbilar numera turbo? Käkar dieselbilar mer batterier än en bensinare? Hur är kupévärmen i en dieselbil?

Har sett att en del dieslar går så effektivt att man måste sätta igen kylningen delvis om vintern för att alls få in nåt i kupéen, eller nåt sånt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

#57 Inlägg av Blåviffer »

adrian_vg skrev: Har alla dieselbilar numera turbo? Käkar dieselbilar mer batterier än en bensinare? Hur är kupévärmen i en dieselbil?

Har sett att en del dieslar går så effektivt att man måste sätta igen kylningen delvis om vintern för att alls få in nåt i kupéen, eller nåt sånt.
Tror att alla moderna dieslar är turbo. VW Polo hade en modell för några år (5-10?) sen de kallade SDI som inte hade det men den tror jag inte görs längre. Man får väldigt taskigt förhållande effekt till vikt utan turbo. Fördelen skulle väl vara att det är en sak färre som kan gå sönder. Kupévärmen ska inte heller vara nåt problem då de flesta någorlunda nya har elektrisk tillsatsvärme till kupéluften. I Fabian fungerar det så effektivt att jag har bra värme inom 10 min även när det är ruggit kallt. Jag har inte heller haft nåt problem med kallstart i -18 grader. Hur det är med käkande av batterier vet jag egentligen inte. Jag har ju aldrig några problem men jag kör ju oftast minst 10 mil och då är uppladdningen inget problem.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#58 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Tror att alla moderna dieslar är turbo. VW Polo hade en modell för några år (5-10?) sen de kallade SDI som inte hade det men den tror jag inte görs längre. Man får väldigt taskigt förhållande effekt till vikt utan turbo. Fördelen skulle väl vara att det är en sak färre som kan gå sönder. Kupévärmen ska inte heller vara nåt problem då de flesta någorlunda nya har elektrisk tillsatsvärme till kupéluften. I Fabian fungerar det så effektivt att jag har bra värme inom 10 min även när det är ruggit kallt. Jag har inte heller haft nåt problem med kallstart i -18 grader. Hur det är med käkande av batterier vet jag egentligen inte. Jag har ju aldrig några problem men jag kör ju oftast minst 10 mil och då är uppladdningen inget problem.
Tack för svaren. Tror jag har en rätt bra bild av dieslarna nu. Som det verkar, lutar det åt att blir nåt billigt kombi-diesligt, och gärna med automat, vid nästa köp. Man får hoppas att T4:an är lättsåld...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#59 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Blåviffer skrev:Tror att alla moderna dieslar är turbo. VW Polo hade en modell för några år (5-10?) sen de kallade SDI som inte hade det men den tror jag inte görs längre. Man får väldigt taskigt förhållande effekt till vikt utan turbo. Fördelen skulle väl vara att det är en sak färre som kan gå sönder. Kupévärmen ska inte heller vara nåt problem då de flesta någorlunda nya har elektrisk tillsatsvärme till kupéluften. I Fabian fungerar det så effektivt att jag har bra värme inom 10 min även när det är ruggit kallt. Jag har inte heller haft nåt problem med kallstart i -18 grader. Hur det är med käkande av batterier vet jag egentligen inte. Jag har ju aldrig några problem men jag kör ju oftast minst 10 mil och då är uppladdningen inget problem.
Tack för svaren. Tror jag har en rätt bra bild av dieslarna nu. Som det verkar, lutar det åt att blir nåt billigt kombi-diesligt, och gärna med automat, vid nästa köp. Man får hoppas att T4:an är lättsåld...
Om den låter som en Volvo och ser ut som en Volvo är det nog en Volvo. Razz Wink
Jovisst du, och Jesus var en häst, för han föddes i ett stall :D och den vare sig låter eller ser ut som en Volvo. :)
Men Skoda är inget dåligt alternativ om man nu till nöds ska tjacka nytt. Liasom man får mycket bil för stålarna http://www.skoda-auto.se/kampanj/skodaf ... perb_Combi. Men ducka för DSG automaterna, apdyra att serva och skall servas vid 8000 mil det kostar visst runt en 10,000 till 14,000 spänn, och man kan inte göra det själv på dom.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#60 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jovisst du, och Jesus var en häst, för han föddes i ett stall :D och den vare sig låter eller ser ut som en Volvo. :)
LOL!
blacken skrev:Men Skoda är inget dåligt alternativ om man nu till nöds ska tjacka nytt. Liasom man får mycket bil för stålarna http://www.skoda-auto.se/kampanj/skodaf ... perb_Combi. Men ducka för DSG automaterna, apdyra att serva och skall servas vid 8000 mil det kostar visst runt en 10,000 till 14,000 spänn, och man kan inte göra det själv på dom.
Så dyrt? Nåt speciellt skäl till det?

Har också funderat löst på en mindre maximalbillig dieselpickis med plats för en vfr och packning för två där bak, för transport till storbanor en bit bort. Är lite kluven dock...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar