Off-topictråden del 6

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#91 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Angående Afghanistan, ska vi ta hem alla "gubbs och kärringar" på rot eller?..
Gör vår trupp nytta där? Om ja, låt dem stanna. Annars, ta hem dem. Men det är ju bara jag... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#92 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Fattar inte varför inte Obama & Co inte kan leka krig för sig själva utan att blanda in en massa andra länder som inte har med saken att göra.

Afghanistan - Isolera och låt talibanerna härja bäst dom vill. Om folket ruttnar så borde dom rimligtvis själva sparka ut fanstygen.
Irak - Samma sak.
Iran - Samma sak + tala om för dom att om dom börjar leka med ABNC-stridsmedel så gör vi självlysande parkeringsplats av er, bara så ni vet om det.
Somalia - Ni gillar alltså inte att vi försöker hjälpa, "ok bye bye, keep on starving".
Kuweit - Det är en suverän nation, "like it or not". Anfaller ni och dom ber om hjälp så kastar vi ut er och bombar skiten ur er. Anfaller ni igen så gör vi samma sak igen.
Israel - Dom har områdets starkaste krigsmakt, anfaller ni så bombar DOM skiten ur er och gör parkeringsplats av er.

Hur svårt kan det vara att förklara för de medeltida fåraherdarna som tillber en mordgalen pedofil som såg syner under sina epileptiska anfall om hur saker och ting hänger ihop?
Skit i oss så skiter vi i er, "don't wory, be happy" och köp inte våra prylar och teknologi som ju är satans verk, ingen tvingar er. Det finns stammar i Nya Guneas djungler som lever kvar på stenåldern och klär sig i penisfodral, det kan ni också göra även om ni gillar nattskjortor och vandrande tält bättre.

Så... Då har jag löst världens problem med krigshärdar på några få rader. Kan det kvalificera mig till Nobels fredspris tro. Med tanke på att både Yassir Arafat, Al Gore och liknande tokgubbar har fått det så borde väl jag kvalificera mig bättre för att kunna få det med så bra och enkla förslag för att säkra världsfreden :D :twisted:
Öööh... Har du kikat lite för djupt i pillerburken?? :shock:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#93 Inlägg av Tyrannosaurus »

Akademikern skrev:Stridsfamiljen Bush har blandat sig i krig kring hela världen, kulmen kom efter WTC attacken 2001. Obama gick till val med att USA skulle sluta leka världspolis, och det jobbar han för.
Har inte sett några konkreta tecken på det än. Men å andra sidan kan jag tänka mig att Barack Hussein Obama alias Barry Soetoro kan ha viss delad patriotisk agenda.
Inga konspirationsteorier, men det finns vissa frågetecken som aldrig har blivit utretade vad jag vet. Dessutom har hans tal om "change" inte blivit mycket av. Tycker inte det är speciellt stor skillnad mellan far och son Bush och Obama. Det verkar vara mest blårök vilket inte minst syns på hans stadigt sjunkande opinionssiffror.
adrian_vg skrev:Öööh... Har du kikat lite för djupt i pillerburken?? :shock:
:lol: :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#94 Inlägg av Seth »

fick Efter man kommit hem från norge 25e juli "tillfälligt" arbete 1-5 sep, sen blev det förlängt till sista sep, Efter det blev det oktober ut :?: , Äsch vafan får nov ut.
Okej tackar o tar emot.
NU är det året ut :shock: "fast" anställning och utflytt here i come.
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#95 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Angående Afghanistan, ska vi ta hem alla "gubbs och kärringar" på rot eller?..
Gör vår trupp nytta där? Om ja, låt dem stanna. Annars, ta hem dem. Men det är ju bara jag... :roll:
Är benägen att hålla med dig där, har lite svårt att se nyttan för oss i den konflikten om man ska se till ett"egoistiskt" tankeförhållande. Men samtidigt så kan man bara beundra dom som knallar ner dit med storbössan i handen för att vilja hjälpa dom som "behöver" det. Liasom Talibanerna och knarkbaronerna i dom krokarna har för mycket att säga till om där nere. och dom är grymma på att förneka människor till ett eget liv.

Om vi sedan kan göra ett decessivt avgörande för vanliga där, vetefan om man kan sia om. Men förstås hur gjorde vi med Snapphanarna när dom reste sig mot oss? Snacka om att riktigt kväsa (utplåna) ett folk som ville bli fria. Vi kanske skulle tillämpa dom metoderna på Talibanerna, men då blev det nog ett djäkla liv på FN nissarna och andra "fredsivrare" här och var..

Ps: hittade ett brev ifrån en som vet hur det är där..

FS13 33 år GRÖDINGE
Fänrik
18 oktober 2010, kl 17:41
Inledningsvis vill jag sända mitt djupaste deltagande till de närmast anhöriga, men mina tankar går även till kamraterna i den svenska kontingenten som skall fortsätta verka i området ett par månader till innan nästa styrka kommer ner och tar över vad som bäst kan beskrivas som att rulla en stor sten i en uppförsbacke.

De finns de som säger att vi skall lämna omgående de finns andra som säger att vi skall stanna till tiden tar slut.
Det enda vi kan konstatera, och jag talar av egen erfarenhet som FS soldat i aghanistan, är att processen att få en samhällsstruktur att ändras från korrupt och starkt klanstyrd med allt vad det innebär, till en fungerande demokrati inte är ett kortsiktigt projekt. För att lägga ytterligare lök på laxen är det ofantligt många kriminella element som sätter stort värde i att ISAF inte skall försvåra deras verksamhet. Dessa element är med största sannorlikhet ansvariga för en stor del av de beskjutningar svenskarna utsätts för. Vi stör ju deras exportverksamhet. Observera att Afghanistans största exportprodukter är Mattor, Nötter, Lapis och Opium. Det sistnämnda är givetvis inte officiellt, men väl konstaterat. C:a 90% av det opium/Heroin som når europa går via Afghanistan. Att få ordning på allt detta sammanlagt mina vänner, sker inte över en natt, eller ens 15 år. Vi pratar generationer här.

Aghanerna måste dock få hjälp till självhjälp Från regeringsnivå hela vägen ner till den enskilda polisen, tjänstemannen och läraren. Och för att detta skall kunna bli verklighet krävs viss stabilitet. Sverige bidrar genom sin närvaro och sitt mentorskap till den afghanska armén åtminstone till att några fler strån dras till stacken för att skapa trygghet och därigenom hjälpa ett land som befinner sig i ett oerhört känsligt läge i utvecklingen mot fungerande demokrati.

Jag ser personligen att sverige skall ha fortsatt närvaro i området åtminstone under överskådlig framtid. Jag har med egna ögon sett vad som sker om militär trupp inte visat närvaro i ett område regelbundet. Då faller den byn eller regionen åter tillbaka i gamla mönster där tex flickskolor som NGOS ( Non govermental organisations, alltså ex röda halvånen etc ) byggt upp bränns till grunden av Talibanerna. Märk väl att allt som sker inte är Talibanerna som ligger bakom utan de kriminella element som tidigare nämndes.

Jag tror och vet i mitt hjärta att Sveriges insats gör skillnad. Kanske inte idag, ej heller inte imorgon
men på lång sikt.

Kom ihåg att Kenneth liksom jag själv och de soldater som befinner sig i Afghanistan i detta nu, valde att åka dit för att göra skillnad och utföra ett arbete som ligger djupt inbäddat i hjärtat.

Vad sedan försvarsmakten och försvarministern gör för uttalanden i media är vål självklart. Det är ju en tragedi, det är bara att beklaga. Kom ihåg att vi lever i en demokrati. Vi har valt denna regering. Alltså har vi även ( om än indirekt ) stött beslutet att skicka trupp till utlandet.

Avseende hanteringen av våra veteraner så har faktiskt försvarsmakten lärt sig av sina misstag föregående utlandsmissioner och har nu ett femårigt uppföljningsansvar. Detta innebär att alla som vill ha hjälp får detta. Men man kan inte laga något om man inte vet att det är trasigt. Individen själv måste själv vara aktiv i sin egen bearbetning av jobbiga händelser. Personligen har jag inte haft behovet, men det känns tryggt att veta att jag kan få hjälp OM jag känner att jag vill ha det.
Jag kan tack och lov inte sätte mig in i hur en förlust av en son eller dotter känns. Vad jag däremot kan sätta mig in i och har upplevt är när en kollega och vän blir skjuten till döds i afghanistan. Det gör ONT och är jättejobbigt. Men samtidigt vet jag att min vän och kollega dog medans han utförde vad han upplevde som en god gärning.
Jag är övertygad om att vi kommer få fler förluster så länge vi är kvar i Afghanistan, och jag råder er alla som avser söka er dit att verkligen fundera igenom beslutet fler än 2 gånger. Det är ingen "Ballfaktor" att åka till Afghanistan. Tvärtom. Det är varmt som attan, dammigt, ohygieniskt och farligt som tusan.
Men....

Sveriges insats behövs i det långsiktiga arbetet för att åstadkomma en förändring.
De som är nere nu har tänkt, tänkt, tänk och övervägt riskerna och därefter frivilligt sökt sig dit för att uträtta något de brinner för.

För att citera Kenneths pappa ( vilken jag för övrigt personligen framförde mina kondoleanser till )

"Att ge upp nu vore som att strunta i alla uppoffringar våra söner och döttrar gjort för att hjälpa till i detta utsatta land"

Akademikern
Medlem

#96 Inlägg av Akademikern »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:
Är benägen att hålla med dig där, har lite svårt att se nyttan för oss i den konflikten om man ska se till ett"egoistiskt" tankeförhållande. Men samtidigt så kan man bara beundra dom som knallar ner dit med storbössan i handen för att vilja hjälpa dom som "behöver" det. Liasom Talibanerna och knarkbaronerna i dom krokarna har för mycket att säga till om där nere. och dom är grymma på att förneka människor till ett eget liv.

Om vi sedan kan göra ett decessivt avgörande för vanliga där, vetefan om man kan sia om. Men förstås hur gjorde vi med Snapphanarna när dom reste sig mot oss? Snacka om att riktigt kväsa (utplåna) ett folk som ville bli fria. Vi kanske skulle tillämpa dom metoderna på Talibanerna, men då blev det nog ett djäkla liv på FN nissarna och andra "fredsivrare" här och var..
Snapphanarna ville fria Skåne från Sverige, vad är fel med det?

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#97 Inlägg av blacken »

Akademikern skrev:
blacken skrev:
adrian_vg skrev: Gör vår trupp nytta där? Om ja, låt dem stanna. Annars, ta hem dem. Men det är ju bara jag... :roll:

Njaae det var väl Danskt intresse i den landsändan eller hur? i och med att vi nitade dom rejält och tog tillbaka vårat land som dom i sin tur hade snutit ifrån oss..
Men det är ganska ointressant här ville bara belysa det faktumet att vi kväste en folkresning, och vann..

Akademikern
Medlem

#98 Inlägg av Akademikern »

blacken skrev:
Akademikern skrev:
blacken skrev: Är benägen att hålla med dig där, har lite svårt att se nyttan för oss i den konflikten om man ska se till ett"egoistiskt" tankeförhållande. Men samtidigt så kan man bara beundra dom som knallar ner dit med storbössan i handen för att vilja hjälpa dom som "behöver" det. Liasom Talibanerna och knarkbaronerna i dom krokarna har för mycket att säga till om där nere. och dom är grymma på att förneka människor till ett eget liv.

Njaae det var väl Danskt intresse i den landsändan eller hur? i och med att vi nitade dom rejält och tog tillbaka vårat land som dom i sin tur hade snutit ifrån oss..
Men det är ganska ointressant här ville bara belysa det faktumet att vi kväste en folkresning, och vann..
Skåne tillhör Sverige, ni vann.... Men nu tycker jag att vi lägger ner det här kriget för ikväll....

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#99 Inlägg av TG »

Tyrannosaurus skrev: Iran - Samma sak + tala om för dom att om dom börjar leka med ABNC-stridsmedel så gör vi självlysande parkeringsplats av er, bara så ni vet om det.
Upplys gärna en okunnig ;) Vad är ANBC-stridsmedel??
N(uclear) B(iological) C(hemical) har jag koll på men A???

F.ö. så kan jag i alla stycken hålla med den soldaten som skrivit det inlägg som Blacken citerade. Att dra sig ur nu, eller att sätta ett definitivt slutdatum är att kasta bort allt insatsen hittills har kostat, såväl i människoliv som ekonomiskt. Att få ett land och en kultur att anamma ett demokratiskt synsätt är inte gjort i en handvändning!
Jag har många vänner och kollegor på plats och på väg ned till denna gudsförgätna delen av världen...Jag hoppas alla kommer hem helskinnade men jag är fullt medveten att fler förluster kommer att komma.

(frågan är när min arbetsgivare tycker det är dax för mig att åka ned även till detta insatsområde)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#100 Inlägg av adrian_vg »

Akademikern skrev:Skåne tillhör Sverige, ni vann....
"Ni"?? :roll:
Akademikern skrev:Men nu tycker jag att vi lägger ner det här kriget för ikväll....
:tummenupp:
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#101 Inlägg av Tyrannosaurus »

TG skrev:
Tyrannosaurus skrev:Iran - Samma sak + tala om för dom att om dom börjar leka med ABNC-stridsmedel så gör vi självlysande parkeringsplats av er, bara så ni vet om det.
Upplys gärna en okunnig ;) Vad är ANBC-stridsmedel??
N(uclear) B(iological) C(hemical) har jag koll på men A???
Det blev ett "N" för mycket. Det brukar väl kallas ABC-stridsmedel åtminstone på svenska, A(tomic) :wink:
F.ö. så kan jag i alla stycken hålla med den soldaten som skrivit det inlägg som Blacken citerade. Att dra sig ur nu, eller att sätta ett definitivt slutdatum är att kasta bort allt insatsen hittills har kostat, såväl i människoliv som ekonomiskt. Att få ett land och en kultur att anamma ett demokratiskt synsätt är inte gjort i en handvändning!
I och för sig sant, men man måste också ställa sig frågan om dom verkligen vill ha demokrati. I vissa fall verkar det nästan som att USA med våld försöker tvinga på ett land demokrati mot deras vilja, kanske av egna kapitalistiska skäl.

Man kan bara att konstatera att Koranen absolut inte påbjuder demokrati utan förkastar den, det är guds lag som ska gälla, punkt slut. Därav är det väldigt lätt att räkna ut varför dom hatar USA och Europa och helst vill islamisera alltihop. Vi är ogudaktiga kättare i deras ögon och när vi försöker tvinga på dom vår livsstil så ser dom rött.

Vår PK-elit anser som bekant att alla människor är lika och tänker lika, men det stämmer inte utan existerar enbart i deras "goda" fantasier.
Jag har många vänner och kollegor på plats och på väg ned till denna gudsförgätna delen av världen...Jag hoppas alla kommer hem helskinnade men jag är fullt medveten att fler förluster kommer att komma.
Det gör jag också, ju snarare desto bättre. Förvisso är det sant att det kan ses som en bortkastad insats som har kostat både människoliv och pengar om man drar sig ur nu eller sätter ett definitivt slutdatum.
Men frågan är om det blir bättre om man offrar ännu mer människoliv och pengar i ett mer eller mindre dödsdömt projekt. Enda sättet att lyckas lär nog vara att få dom att ändra sin religion och det lär vi garanterat inte lyckas med, snarare tvärt om. Ju mer man pressar dom, angriper dom med våld och försöker pådyvla dom vårt västerländska levnadssätt, desto mer extremistiska och hatiska mot oss lär dom bli.
(frågan är när min arbetsgivare tycker det är dax för mig att åka ned även till detta insatsområde)
Det hoppas jag verkligen att du slipper, både för din egen, din sambos och vår skull. Har du ett val om du får frågan?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#102 Inlägg av TG »

för att svara på din avslutande fråga:
Nej egentligen inte, det står i mitt anställningsavtal att internationell tjänst är ett obligatorium.

Dock så är det inte utklarat hur "ofta" detta är obligatoriskt eller med vilken frekvens... Och det är egentligen det som hela debatten som går just nu på ett antal olika forum (ledare, bloggar, forum mfl...)
Officerskåren är inte i grunden negativa till att tjänstgöra internationellt. Det som vi är förbannade över är sättet som FM/regeringen har drivit igenom frågan:
"skriv på ditt nya anställningsavtal eller få sparken"
Så i klartext så har de "tillfört" en arbetsuppgift utan att ge något tillbaka eller ens klara ut vad det innebär.... :?

Men visst har jag ett val, jag kan ju alltid säga upp mig.....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#103 Inlägg av blacken »

Det finns ju även en annan aspekt icke militär/nationell/ kolonial sida av konflikten nämligen " C:a 90% av det opium/Heroin som når europa går via Afghanistan."
om man med militärens insats kan strypa den handeln så är det mer än väl motiverat att vi är där och bankar Achmed i huvet rejält. För lidandet som det skiten ställer till med hos oss i Sverige går inte att beskriva i ett forum, men det är något som måste bekämpas på alla fronter..

Akademikern
Medlem

#104 Inlägg av Akademikern »

När man möter en vän eller annat på stan säger man som oftast "Hej, hur är det".

Är lite nyfiken, förväntar ni er att höra "bara bra", eller allt om frugans otrohet, de dyra lånen mm mm?

Spåna fritt!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Kontakt:

#105 Inlägg av adrian_vg »

Akademikern skrev:När man möter en vän eller annat på stan säger man som oftast "Hej, hur är det".

Är lite nyfiken, förväntar ni er att höra "bara bra", eller allt om frugans otrohet, de dyra lånen mm mm?

Spåna fritt!
Förväntar mig att höra en variation på "bara bra" och nåt om hur jobbigt jobbet är just nu. Sen en liten svans om hur kul dittan och dattan var förra veckan eller så.

Frugans otrohet och de dyra lånen sparas till de speciellt nära vännerna och familjen. :)
Senast redigerad av adrian_vg den tis okt 19, 2010 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
===

Låst