Byta kopplingsvätska med vad du har hemma
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Byta kopplingsvätska med vad du har hemma
Köpte ju hoj för ett par dagar sedan. En sak som då lades märke till var att kopplingen tog ganska långt in. Men det var inte så mycket jag funderade på, den funkade ju annars. Sen dagen därefter när jag var ute och övade lite krypkörning så märkte jag att kopplingen inte funkade till 100%. Stod man still och hade växel och kopplingen nere och sen gav gas så ville hojen röra lite försiktigt på sig. Idag när jag skulle köra lite så var kopplingen nästan helt död, jag fick pumpa och pumpa för att få upp trycket.
Dags att kolla kopplingsbehållaren!
Den var nästan helt tom och färgen på vätskan var inte den finaste.
Nu var ju bara problemet att jag inte hade några kloka verktyg i min lilla etta på södermalm. Så var gör man då?
Jo man kollar i lådor hit och dit och försöker hitta på något. Det jag hittade var en typ tetrapack till krossade tomater och ett sugrör. Lite eltejp på detta och saken var biff!
För att nu få detta till en guide så får jag väl förklara lite bättre kanske
Detta är koppen som sitter vid kopplingshandtaget, den öppnar du genom att skruva upp dom två skruvarna som sitter på locket.
Montera sedan sugrörets böjliga sida mot luftnippeln mha tejpen. Mitt sugrör var egentligen lite för litet i diameter så där fick man vara noga med tejpen.
Fyll tetrapacken med en centimeter bromsvätska så att sugrörets andra ände precis ligger under vätskeytan, detta för att den inte ska ta in luft bakvägen.
Skruva nu upp nippeln ca ½-1 varv och tryck ner sugröret i tetrapacken. Tejpa gärna upp tetrapacken så sugröret inte åker upp ovanför vätskeytan.
Nu är det dags att börja fylla på bromsvätska uppe i behållaren samtidigt som du pumpar för fulla muggar. Är det luft i systemet kan det vara lite bökigt att få ur den, men då brukar det hjälpa om man pumpar snabbt!
Men sen nu till att det inte blir tom i koppen för då kommer den ju börja suga luft igen och det vill man inte!
Du ska nu se att det börja komma ful vätska i tetrapacket samtidigt som vätskenivån i koppen sjunker. Detta betyder att vätskan byts ut, fyll samtidigt på med mera vätska i koppen.
Jag fyllde väl koppen 3 ggr och efter det kändes det som att all vätska var utbytt. Nu skruvar du fast nippen igen men utan att ta upp sugröret från vätskeytan. När nippeln är åtskruvad är du i princip klar.
Se till att koppen är full och skruva tillbaka locket.
Tänk på att inte få bromsvätskan på lacken, den är nämligen inte alls skonsam mot lacken.
Hoppas det hjälpte någon
Dags att kolla kopplingsbehållaren!
Den var nästan helt tom och färgen på vätskan var inte den finaste.
Nu var ju bara problemet att jag inte hade några kloka verktyg i min lilla etta på södermalm. Så var gör man då?
Jo man kollar i lådor hit och dit och försöker hitta på något. Det jag hittade var en typ tetrapack till krossade tomater och ett sugrör. Lite eltejp på detta och saken var biff!
För att nu få detta till en guide så får jag väl förklara lite bättre kanske
Detta är koppen som sitter vid kopplingshandtaget, den öppnar du genom att skruva upp dom två skruvarna som sitter på locket.
Montera sedan sugrörets böjliga sida mot luftnippeln mha tejpen. Mitt sugrör var egentligen lite för litet i diameter så där fick man vara noga med tejpen.
Fyll tetrapacken med en centimeter bromsvätska så att sugrörets andra ände precis ligger under vätskeytan, detta för att den inte ska ta in luft bakvägen.
Skruva nu upp nippeln ca ½-1 varv och tryck ner sugröret i tetrapacken. Tejpa gärna upp tetrapacken så sugröret inte åker upp ovanför vätskeytan.
Nu är det dags att börja fylla på bromsvätska uppe i behållaren samtidigt som du pumpar för fulla muggar. Är det luft i systemet kan det vara lite bökigt att få ur den, men då brukar det hjälpa om man pumpar snabbt!
Men sen nu till att det inte blir tom i koppen för då kommer den ju börja suga luft igen och det vill man inte!
Du ska nu se att det börja komma ful vätska i tetrapacket samtidigt som vätskenivån i koppen sjunker. Detta betyder att vätskan byts ut, fyll samtidigt på med mera vätska i koppen.
Jag fyllde väl koppen 3 ggr och efter det kändes det som att all vätska var utbytt. Nu skruvar du fast nippen igen men utan att ta upp sugröret från vätskeytan. När nippeln är åtskruvad är du i princip klar.
Se till att koppen är full och skruva tillbaka locket.
Tänk på att inte få bromsvätskan på lacken, den är nämligen inte alls skonsam mot lacken.
Hoppas det hjälpte någon
Honda VFR 750F -87
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Haha, snacka om "hemmapulare".
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Och det ska komma från en som kallar sig Maciver?Maciver skrev: Haha, snacka om "hemmapulare".
Underbar guide annars!
VFR750F -92, grön
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Inget negativt, tvärtom, jag älskar det.tersan skrev:Och det ska komma från en som kallar sig Maciver?Maciver skrev: Haha, snacka om "hemmapulare".
Underbar guide annars!
Gillar när nöden blir uppfinningens moder. Kreativitet.
Och jag håller med, en underbar guide.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Måste det vara Hemköps krossade tomater, eller funkar det med ett annat märke? ;*)
Beskrivande guide annars!
Beskrivande guide annars!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Alltså jag skulle nog rekommendera att du kör på hemköps. Annars måste det vara något finare. För man får ju vad man betalar för så eldorado eller liknande funkar nog inte!adrian_vg skrev:Måste det vara Hemköps krossade tomater, eller funkar det med ett annat märke? ;*)
Beskrivande guide annars!
Honda VFR 750F -87
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
LOL!riktigadavid skrev:Alltså jag skulle nog rekommendera att du kör på hemköps. Annars måste det vara något finare. För man får ju vad man betalar för så eldorado eller liknande funkar nog inte!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Kom bara ihåg att diska paketet först - annars måste vi utreda hur krossade tomater angriper bromssystemet. Jag för min del tror inte på att blanda tomater och bromsvätska, även om konsistensen på köttfärssåsen möjligtvis blir något lenare. Däremot borde tomat fungera utmärkt som lackrengöring va?riktigadavid skrev:Alltså jag skulle nog rekommendera att du kör på hemköps. Annars måste det vara något finare. För man får ju vad man betalar för så eldorado eller liknande funkar nog inte!adrian_vg skrev:Måste det vara Hemköps krossade tomater, eller funkar det med ett annat märke? ;*)
Beskrivande guide annars!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Hahaha underbar guide! Måste ge en eloge för kreativiteten! Det funkar ju fint att göra så med! ^_^
VFR 800 -99
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Det kanske kommer blir det senaste mot hård i magenAjax skrev:Jag för min del tror inte på att blanda tomater och bromsvätska, även om konsistensen på köttfärssåsen möjligtvis blir något lenare.
Honda VFR 750F -87
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Det är väl vid intagande av dylik föda, som det uppstår bromsränder i fillingarna?riktigadavid skrev:Det kanske kommer blir det senaste mot hård i magenAjax skrev:Jag för min del tror inte på att blanda tomater och bromsvätska, även om konsistensen på köttfärssåsen möjligtvis blir något lenare.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
Haha, precis min typ av humor!blacken skrev:Det är väl vid intagande av dylik föda, som det uppstår bromsränder i fillingarna?
Honda VFR 750F -87
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Byta komplingsvätska med vad du har hemma.
McD sugrör som luftningsslang var en ny variant. Men varför inte, om det bara tätar
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal