GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

Här lägger vi egenhändigt ihopknåpade beskrivningar vid diverse servicearbeten.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

#1 Inlägg av MagnusFbg »

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring byte av startkoppling på min VFR750FR. Meningen med det? Ja, kanske för att det underlättar för någon som har liknande problem. Helt enkelt.

Eftersom jag är far till fyra och inte har så lång sammanhängande tid att skriva (eller mecka!) kommer guiden byggas upp stegvis. Talar tydligt om när allt är klart!

De som bara vill ha guiden kan hoppa över all kursiv text. Den innehåller mest utsvävningar och känslomässiga förklaringar om farhågor och förhoppningar :ot

Steg 1 - varför och vad behövs?

1. Varför? När behöver jag greja med det här?
Har rätt länge haft problem med att starta hojen. Inte så att den inte går igång, men oftast när jag skulle starta så drog startmotorn runt nån tiondels sekund, för att sedan bara spinna. Dödsstöten blev när startmotorn inte drev runt alls. Det bara spann runt. Lät inte roligt alls, och jag fattade snabbt att något var fel. Att det var startkopplingen, eller att det ens fanns något som heter startkoppling (ibland kallat startmotorkoppling eller starter clutch) hade jag ingen aning om! Så som vanligt har jag lärt mig mycket på vägen.

2. Hur är startkopplingen uppbyggd och hur funkar den?
Startkopplingen är en anordning som består av ett gäng rörliga delar. Syftet med den är att via en kraftöverföring med kugghjul driva runt vevaxeln och få igång själva ka-banget i hela motorn. När det är gjort hamnar startkopplingen i ett friläge genom att snurra åt andra hållet (väldigt fiffigt!). Allt är styrt av nån pulsgenerator, som jag inte har en aning om hur det funkar.


3. Vad behövs för att byta startkoppling?
a. En ny eller bättre begagnad startkoppling. Eventuellt räcker det med den delen av startkopplingen som är paj, oftast som jag förstår det den delen som i handböcker kallas "outer comp." I mitt fall var den sprucken, och vad jag förstår är det rätt vanligt efter typ 6000 mil. Fick tag på en beg på ebay från Stora Britannien. Nypris runt 2500 kr, min kostade 750 kr inkl frakt.
b. Ny olja och filter. Du kan fixa detta utan att byta olja och filter, men då måste du lägga hojen på vänster sida.
c. Ny vevhus-packning. Troligtvis är din packning inte bytt på typ 15 härliga säsonger, vilket innebär att den sitter rätt hårt fast i motorgodset. Finns inte en chans att den går att återanvända, och den kostar bara knappt en hundring.
d. En metallbricka (18*10,2, nr 11 på http://www.bike-parts-honda.com/pieces- ... R+750.html). Jag bytte inte denna, kanske får jag sota för det så småningom :shock:
e. Käcka verktyg: vanliga fasta nycklar, inget ovanligt. Det mest ovanliga som kräver antigen specialverktyg eller lite påhittighet är ett så kallat "gear holder". Det behövs för att dra loss startkopplingen (startmotorkopplingen) från axeln. Jag kanske är rent dum i hela huvet, men jag använde en ganska grov skruvmejsel som låste så det inte kunde snurra runt.

Steg 2 - själva ingreppet

Okej, dags att sluta snacka och steka köttbullar i stället. Nu vet du varför och vad du behöver för att göra bytet.

4. Ta bort kåpor.
Montera bort mittenkåpan på höger sida för att komma åt vevhuskåpan. Om du inte lägger hojen på vänster sida behöver du också ta bort svarta underkåporna, både höger och vänster, för att tömma på olja och byta filter.

5. Töm olja.
Lossa oljetömningsmuttern och töm ut oljan. Dra också loss oljefiltret.

6. Ta bort höger vevhuskåpa
Här börjar det som skrämde mig lite, eftersom jag inte visste vad som finns innanför. Skräcken är att det flyger fjädrar, brickor eller andra lösa bitar som är massa jobb att ta reda på hur de satt. Ett ensamt youtube-klipp (https://www.youtube.com/watch?v=bN9Jk2EUn_0) med namnet "the dreaded starter clutch" var det jag hade att luta mig tillbaka på. Men det kan vara tryggt att veta att inget kommer ramla ut eller flyga iväg. Det enda som kan lossna är två styrhylsor. Men troligtvis sitter de hyfsat fast i motorgodset. Om de skulle lossna så ska de sitta mellan motorgodset och vevhuskåpan där de två längre bultarna sitter. Var de bultarna sitter kommer jag till strax.
Lossa de 13 bultarna som håller vevhuskåpan. Två av dem är längre, du behöver hålla koll på vilka hål de sitter i. Om du räknar den bulten som sitter längst fram, längst åt höger alltså, som nr 1 så är det bult 1 och bult 8 som är längre. Det är också där de två styrhylsorna sitter mellan kåpan och godset. Rinner det ut något brun-svart nu har du missat steg 5.
Mellan vevhuskåpan och motorgodset sitter en packning, troligtvis rätt hårt fast i godset. Kan kräva en del jobb att få bort, men det är förstås ett måste.


7. Lossa startkopplingen
Om du kommer byta delar i startkopplingen är det en mycket bra idé att lossa de tre bultarna i startkopplingen innan du drar loss den från sin axel. Ska du byta hela startkopplingen lossar du bara den stora bulten i mitten. Då den är loss tillsammans med brickan som ligger innanför kan startkopplingen dras av från axeln. Märk att det är här du behöver verktyget som kallas för "gear holder" för att startkopplingen inte ska snurra med när du drar loss den.
Med lite otur trillar kugghjulet till höger om startkopplingen av. Denna anordning heter "starter reduction gear". I så fall är det följande ordning som gäller för att montera: pinne i hål, bricka på pinne och sen på med hjulet (med småkuggarna utåt). Detta måste sättas innan du monterar tillbaka nya startkopplingen.

8. Montera nya startkopplingen
Det är nu dags att sätta den nya (eller bättre begagnade) startkopplingen på plats. Passa in det bredare spåret så bör det gå utan problem. På med brickan och i med bulten. Dras till 90 Nm (om du har momentnyckel). Har du inte det (vilket jag inte har) får du räkna lite. För latmaskar har jag redan räknat - 90 Nm motsvaras av ungefär 45 kg last på en 20 cm hävarm. Typ frugan längst ut på en fast nyckel :lol:

9. På med vevhuskåpan
Knacka i styrhylsorna (som du förmodligen tagit loss när du slitit med att få loss gamla packningen) och passa in nya packningen. Sätt i alla 13 bultar försiktigt så du inte skadar packningen. Kom ihåg att de två längre är de som går genom styrhylsorna (nr1 och nr 8 som jag skrev om förut). Dras till 12 Nm.

10. Fyll på olja.
Innan du gör det här bör du lämpligen sätta på nytt filter och dra fast dräneringsbulten igen. Fyll i med 3,1 liter olja.

Montera på kåpor, sen är du klar. Grattis till ett väl genomfört arbete!
Senast redigerad av MagnusFbg den sön feb 15, 2015 19:23, redigerad totalt 3 gång.
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

#2 Inlägg av adrian_vg »

Bra början! :tummenupp

Gillar Steg 1:1. Såna frågor inställer sig ofta även i andra sammanhang vid mekning, eller om man bara är nojjig om ljud och vibrationer från motorcykeln. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4159
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

#3 Inlägg av blacken »

Glöm inte att hålla pejl på skruvarna till kåpan, två av dom är längre än alla andra, och det är dom som går igenom styrhylsorna i kåpan
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

Re: GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

#4 Inlägg av Seth »

jag använde en handduk som gear holder :) funka fint det med
"Bättre än HD"

Stavvebas
Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jun 27, 2020 23:43

Re: GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

#5 Inlägg av Stavvebas »

Problem!
Gjorde precis som det stog. Nu vill inte hojen starta! Start motorn funkar. Men vill inte tända. Baktände en gång nåt otroligt.
Vad har jag gjort fel?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2021
Inlägg: 2116
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Var ett tag sen jag gjorde det där men det jag kommer att tänka på är om man kan få dit korgen i fel läge, är ju den som styr tändningen med taggarna på utsidan.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / Rothmans look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4159
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: GUIDE: Byte startkoppling RC36 (gen 1994-1997)

#7 Inlägg av blacken »

Det går ej att få dit startmotorkopplingen fel, vad som kan vara strul är fel korg (olika för olika årsmodeller), fel i tändgivarna, nå`t glapp i övrigt tändsystem. Väldans långsökt, vev/kamaxel felpositionerad visavi tändning, fast hur det ska gå till??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar