VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: fre nov 22, 2019 02:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 06, 2010 12:51 
Offline
Medlem

Blev medlem: sön maj 23, 2010 14:54
Inlägg: 13
Ort: Tromsø
Kom att tänka på att när jag monterat PC5 med O2-eliminatorer så borde egentligen inte PAIR-ventilen ha någon negativ inverkning på motorgången.
Vad jag förstått tillför PAIR luft efter förbränningen och den enda negativa inverkningen den har är att den lurar luft-sensorerna på avgas-sidan. Nu har jag ju kopplat bort luft-sensorerna med O2-eliminatorer och därmed borde PAIR kunna kopplas in igen( ingen effekt-vinst men man spar ju katalysatoren och miljön :) ).

Provade detta igår, och efter en kort tur kunde jag inte märka at motorn ryckte eller gick på något annat vis annorlunda jämfört med frånkopplad PAIR och O2-eliminatorer.

_________________
VFR800 ABS -08/-10


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Resultat av mod
InläggPostat: mån jun 07, 2010 08:33 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25
Inlägg: 6
Nu har jag också gjort det. Tyvärr kan jag inte säga exakt hur stor del av förändringen som beror på PAIR-modden, eftersom jag gjorde flapper och snorkel samtidigt...

Hur som helst så upplever jag bågen som betydligt mer körbar på lägre varv, nu är det inga problem att ligga och sega på 3000 varv om man har lust.

Men det roligaste är nog skillnaden i insugsljud. Gudars skymning vad gött det vrölar när man ställer spjället på vid gavel nu! :D

_________________
__________________
VFR800 1999 rööööd


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resultat av mod
InläggPostat: mån jun 07, 2010 08:56 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
Outrun skrev:
Men det roligaste är nog skillnaden i insugsljud. Gudars skymning vad gött det vrölar när man ställer spjället på vid gavel nu! :D


Märkte det på Järfällakörningen igår; (från lågvarv, runt 3000rpm; snooooOOOOOORRK-braaaaAAAAA-VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL! Aaaah! ;-)

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jun 07, 2010 08:57 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 11, 2010 21:25
Inlägg: 6
Citera:
snooooOOOOOORRK-braaaaAAAAA-VRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!


EXAKT så låter det!!! :D

_________________
__________________
VFR800 1999 rööööd


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis aug 24, 2010 23:39 
Offline
Donator 2011

Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Inlägg: 205
Ort: Skaune
Gjorde PAIR och Flapper idag, men glömde(/visste inte om, för jag läste inte hela tråden) snorkeln. Ack. Jag får palla upp tanken imorgon igen innan jag ger mig ut antar jag :( Läste på sidan Adrian länkade att snorkeln ev sitter där för att vatten inte skall kunna komma in i luftburken, någon med erfarenhet av detta? Måste väl regna bra jäkla mkt för att det ska hända känns det som?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2010 10:27 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
marinmo skrev:
Gjorde PAIR och Flapper idag, men glömde(/visste inte om, för jag läste inte hela tråden) snorkeln. Ack. Jag får palla upp tanken imorgon igen innan jag ger mig ut antar jag :( Läste på sidan Adrian länkade att snorkeln ev sitter där för att vatten inte skall kunna komma in i luftburken, någon med erfarenhet av detta? Måste väl regna bra jäkla mkt för att det ska hända känns det som?


Har kört i (häll)regn utan snorkeln. Har inte märkt nåt speciellt. Du kan lugnt ta bort den på din viffer också.

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Senast redigerad av adrian_vg ons aug 25, 2010 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2010 17:46 
Offline
Donator 2011

Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Inlägg: 205
Ort: Skaune
Drog ut snorkeln och körde nyss. Herrejävlar vilken skillnad det är. Nu beter sig 800an under en som en 800 ska, löjligt mycket mer kraft över hela registret men precis som andra sagt, runt 5000 varv är det natt och dag. Den två frågorna man ställer sig är varför man inte gjort detta tidigare och hur man nu skall överleva sommaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2010 18:07 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14431
Ort: Uppsala
marinmo skrev:
Den två frågorna man ställer sig är varför man inte gjort detta tidigare och hur man nu skall överleva sommaren.


Man vänjer sig... ;-)

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 25, 2010 22:01 
Offline
Donator 2011

Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Inlägg: 205
Ort: Skaune
adrian_vg skrev:
marinmo skrev:
Den två frågorna man ställer sig är varför man inte gjort detta tidigare och hur man nu skall överleva sommaren.


Man vänjer sig... ;-)

Liknar GSX-R:en alldeles för mycket (jämfört med tidigare). Det är iofs en bra sak överlag, men dålig för hälsa och plånbok. Fullkomligt älskar draget som finns över hela varvräknaren numera, det känns åtminstone som en alldeles jämn kurva. VTEC-övergången känns inte alls, man bara hör hur motorn öppnar de extra ventilerna. Hade ett barns leende när jag kom in efter första provturen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 14, 2010 17:11 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Inlägg: 202
Jo jag vet att det finns femtioelva guider om detta vid det här laget men jag har för mig att det fanns mer än ett sätt att göra det på, det ena skulle vara bättre än det andra.

Så vilka är de bästa sätten att utföra dem på? Inte fort och fel. Kommer inte ihåg om det gällde båda eller bara den ena, behöver instruktioner så att det kan utföras i samband med mappning under nästa vecka.

_________________
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
InläggPostat: tis maj 31, 2011 20:36 
Offline
Hedersmedlem, Vila I Frid
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Inlägg: 77
Ort: tollarp
Nu har jag gjort det bästa sättet enligt mig! Jag har helt enkelt tagit bort hela systemet med slangar och ventil och blockat igen öppningarna i ventilkåpan och isolerat kabeln, som förövrigt sitter till vänster sida på hojen vid kabelstammen som går fram till framkåpan.
Snart blir det provkörning
Jag ska nog ta en titt under kåporna och se vad som finns inuti där. Någon reed ventil har jag hört rykten om

ojoj jag sparar ju kanske 1 kg i vikt också genom att lyfta hela systemet :lol:

_________________
VFR 800 -99


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
InläggPostat: lör sep 10, 2011 15:27 
Offline
Medlem

Blev medlem: lör sep 10, 2011 15:18
Inlägg: 1
Hej!
Jag undrar om det är någon skillnad mellan 2007 och 2008 modell av VFR när det gäller nyttan av att göra en PAIR valve och flapper mod?
Funderar även på att köpa leovince och power commande 3 usb. Eller skall jag skippa att köpa power commander om jag gör PAIR och flapper?

_________________
VFR 800 2008


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
InläggPostat: lör sep 10, 2011 18:57 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Inlägg: 1182
Ort: Eslöv
En mekare sa att det var bättre att sätta dit power commander än att göra pair och flapper. Vet inte.

I vart fall kommer det snart en pc5 till min -08.

_________________
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
InläggPostat: tis sep 27, 2011 18:27 
Offline
Donator 2011
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Inlägg: 1567
Ort: Månstad
Du bör (måste) nästan ha en pc när du gjort moddarna, vilket för gäller så fort du bytt luftfilter eller satt dit slip on... annars så är hojen felinställd vilket kan leda till smärre bekymmer... för mycket/för lite luft i förhållande till soppamängden...

_________________
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GUIDE: PAIR valve mod (enklaste sättet)
InläggPostat: tis sep 27, 2011 19:03 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Inlägg: 1182
Ort: Eslöv
TG skrev:
Du bör (måste) nästan ha en pc när du gjort moddarna, vilket för gäller så fort du bytt luftfilter eller satt dit slip on... annars så är hojen felinställd vilket kan leda till smärre bekymmer... för mycket/för lite luft i förhållande till soppamängden...


Just så vad det nog han sa.

ja, ja, nu sitter pc5´an på hojen och nästa grej blir en autotune. :twisted:

_________________
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010