Guide: Ventiljustering VFR 750F 86-89
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Guide: Ventiljustering VFR 750F 86-89
Gjort en lite förenklad guide på hur man gör ventiljustering.
För mig tog arbetet 4 timmar men då lyckades jag inte justera intagsventilerna på de främre cylindrarna då de var omöjliga att komma åt om man inte tar loss kylaren helt och hållet vilket jag inte orkade.
Du börjar med att skruva av stora kåporna, sidokåporna, kutsen (om du har det) och plocka bort sätet så hojen ser ut något så här:
Tanken måste också bort. Vrid om bensinkranen på sidan av tanken till läge "OFF". Dra loss bensinslangen som går från tanken till bränslepumpen (det kommer läcka lite soppa). Skruva nu av bulten och skruven uppe vid tanken och lyft tanken lite, ta loss bensinvarnarkontakten som är under tanken. Nu kan du lägga undan tanken helt och hållet:
Nu har du ventilkåpan framför dig. Dra loss ventilhattarna och göm dom nånstans så dom inte är i vägen. Dra av den tjocka slangen som går från luftburken till ovansidan av kåpan, du kan lägga bort den helt och hållet.
Skruva loss de fyra skruvarna och manövrera ur kåpan ur ramen (lättare sagt än gjort). Jag blev tvungen att ta loss den bensinslangen:
Bege dig nu till till höger sida av motorn och skruva av locket så du kan vrida cylindrarna och ventilerna till rätt läge:
För att det ska vara enklare att vrida om kan man skruva ut tändstiften men jag hade inte rätt verktyg för det så det blev att använda musklerna
Vrid MEDURS så att strecket över T1, som är den första cylindern (bakre vänstra) hamnar vid jacket i kåpan (den är inte i rätt läge på bilden!):
Kontrollera nu höger sida vid ventilerna, det ska se ut så här (strecket i gummit ska vara längs med strecket ovanför:
Om det inte ser ut så vrider du cylindrarna ett HELT VARV (360 grader) så att T1 hamnar i samma läge som förut. Ventilerna på cylinder 1 (bakre vänstra) är nu i "övre dödläge" och du kan nu börja mäta på ventilspelet.
Avgasventilerna är dom yttre ventilerna, dvs dom som är vända mot avgasrören och intagsventilerna är dom som är vända mot förgasarna.
Avgas:
Intag:
Intag: 0,13mm
Avgas: 0,20mm
När du för in bladmåttet ska det inte ta i för mycket och inte för lite, den ska alltså inte glida in jätteenkelt men den ska inte vara för svår att dra fram och tillbaka heller. Märker du att ventilerna behöver justeras lossar du på muttern för respektive ventil (syns längst upp på avgasbilden). Nu kan du justera ventilspelet med en liten skruvmejsel.
När du har justerat spelen på första cylindern (vänster om dreven) beger du dig till höger sida av motor igen, och vrider denna gången ett halvt varv, så att T3 strecket, cylinder 3 (bakre högra) hamnar längs med jacket i kåpan. Nu är cylinder 3 ventilerna i övre dödläge. Du gör nu samma procedur som på första cylindern.
När du är klar med de bakre cylindrarna kan du skruva på kåpan igen och bege dig till främre delen av motorn och skruva av de två undre skruvarna på kylaren:
Dra nu kylaren uppåt och spänn fast den i gafflarna. Under kylaren finns 4 likadana skruvar som på den första kåpan. Jag måste tillägga att fastspänning av kylaren räckte inte för att jag skulle få av ventilkåpan helt och jag kunde därför inte justera intagsventilerna (inåt mot motorn) eftersom dom inte gick att komma åt. För att komma åt dessa måste man plocka bort kylaren helt och hållet vilket jag helt enkelt inte orkade. Så här ser det ut i alla fall:
Under kylaren finns en i princip exakt likadan kåpa som under tanken. Du skruvar av denna och går tillbaka till höger sida av motorn. Vrid nu 270 grader (3/4 varv) så att T2 strecket är i läge med jacket i kåpan. Nu är cylinder 2 (främre vänstra) ventilerna i övre dödläge och du kan mäta på dessa på samma sätt som i föregående fall. När du justerat dessa ventiler vrider du ett halvt varv så att T4 strecket hamnar i läge med jacket i kåpan. Cylinder 4 (främre högra) är i övre dödläge. Du kan nu justera ventilerna på denna cylinder.
"Svårare" än så är det inte . Jag kunde som sagt inte justera de inre ventilerna på främre cylindern då jag inte kunde få av kåpan (justerade de yttre genom att hålla upp kåpan och arbeta under den).
Glöm inte att spänna åt muttrarna när du justerat ventilspelen och mät gärna en gång till efter du spänt åt innan du ger dig på nästa cylinder.
Hoppas jag inte var allt för otydlig och lycka till!
/Kara
För mig tog arbetet 4 timmar men då lyckades jag inte justera intagsventilerna på de främre cylindrarna då de var omöjliga att komma åt om man inte tar loss kylaren helt och hållet vilket jag inte orkade.
Du börjar med att skruva av stora kåporna, sidokåporna, kutsen (om du har det) och plocka bort sätet så hojen ser ut något så här:
Tanken måste också bort. Vrid om bensinkranen på sidan av tanken till läge "OFF". Dra loss bensinslangen som går från tanken till bränslepumpen (det kommer läcka lite soppa). Skruva nu av bulten och skruven uppe vid tanken och lyft tanken lite, ta loss bensinvarnarkontakten som är under tanken. Nu kan du lägga undan tanken helt och hållet:
Nu har du ventilkåpan framför dig. Dra loss ventilhattarna och göm dom nånstans så dom inte är i vägen. Dra av den tjocka slangen som går från luftburken till ovansidan av kåpan, du kan lägga bort den helt och hållet.
Skruva loss de fyra skruvarna och manövrera ur kåpan ur ramen (lättare sagt än gjort). Jag blev tvungen att ta loss den bensinslangen:
Bege dig nu till till höger sida av motorn och skruva av locket så du kan vrida cylindrarna och ventilerna till rätt läge:
För att det ska vara enklare att vrida om kan man skruva ut tändstiften men jag hade inte rätt verktyg för det så det blev att använda musklerna
Vrid MEDURS så att strecket över T1, som är den första cylindern (bakre vänstra) hamnar vid jacket i kåpan (den är inte i rätt läge på bilden!):
Kontrollera nu höger sida vid ventilerna, det ska se ut så här (strecket i gummit ska vara längs med strecket ovanför:
Om det inte ser ut så vrider du cylindrarna ett HELT VARV (360 grader) så att T1 hamnar i samma läge som förut. Ventilerna på cylinder 1 (bakre vänstra) är nu i "övre dödläge" och du kan nu börja mäta på ventilspelet.
Avgasventilerna är dom yttre ventilerna, dvs dom som är vända mot avgasrören och intagsventilerna är dom som är vända mot förgasarna.
Avgas:
Intag:
Intag: 0,13mm
Avgas: 0,20mm
När du för in bladmåttet ska det inte ta i för mycket och inte för lite, den ska alltså inte glida in jätteenkelt men den ska inte vara för svår att dra fram och tillbaka heller. Märker du att ventilerna behöver justeras lossar du på muttern för respektive ventil (syns längst upp på avgasbilden). Nu kan du justera ventilspelet med en liten skruvmejsel.
När du har justerat spelen på första cylindern (vänster om dreven) beger du dig till höger sida av motor igen, och vrider denna gången ett halvt varv, så att T3 strecket, cylinder 3 (bakre högra) hamnar längs med jacket i kåpan. Nu är cylinder 3 ventilerna i övre dödläge. Du gör nu samma procedur som på första cylindern.
När du är klar med de bakre cylindrarna kan du skruva på kåpan igen och bege dig till främre delen av motorn och skruva av de två undre skruvarna på kylaren:
Dra nu kylaren uppåt och spänn fast den i gafflarna. Under kylaren finns 4 likadana skruvar som på den första kåpan. Jag måste tillägga att fastspänning av kylaren räckte inte för att jag skulle få av ventilkåpan helt och jag kunde därför inte justera intagsventilerna (inåt mot motorn) eftersom dom inte gick att komma åt. För att komma åt dessa måste man plocka bort kylaren helt och hållet vilket jag helt enkelt inte orkade. Så här ser det ut i alla fall:
Under kylaren finns en i princip exakt likadan kåpa som under tanken. Du skruvar av denna och går tillbaka till höger sida av motorn. Vrid nu 270 grader (3/4 varv) så att T2 strecket är i läge med jacket i kåpan. Nu är cylinder 2 (främre vänstra) ventilerna i övre dödläge och du kan mäta på dessa på samma sätt som i föregående fall. När du justerat dessa ventiler vrider du ett halvt varv så att T4 strecket hamnar i läge med jacket i kåpan. Cylinder 4 (främre högra) är i övre dödläge. Du kan nu justera ventilerna på denna cylinder.
"Svårare" än så är det inte . Jag kunde som sagt inte justera de inre ventilerna på främre cylindern då jag inte kunde få av kåpan (justerade de yttre genom att hålla upp kåpan och arbeta under den).
Glöm inte att spänna åt muttrarna när du justerat ventilspelen och mät gärna en gång till efter du spänt åt innan du ger dig på nästa cylinder.
Hoppas jag inte var allt för otydlig och lycka till!
/Kara
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Supernajs!
Om nu nån ville lägga upp en ventilinställningsguide för VFR 94-97 också?
Om nu nån ville lägga upp en ventilinställningsguide för VFR 94-97 också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Haha ja självklart! Ska bara ner till ICA o köpa en sån hoj så slänger jag upp guiden omedelbartadrian_vg skrev:Supernajs!
Om nu nån ville lägga upp en ventilinställningsguide för VFR 94-97 också?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det var en generellt riktad förfrågan inte specifikt till dig.moshh skrev:Haha ja självklart! Ska bara ner till ICA o köpa en sån hoj så slänger jag upp guiden omedelbartadrian_vg skrev:Supernajs!
Om nu nån ville lägga upp en ventilinställningsguide för VFR 94-97 också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Det har du gjort bra, moshh!
Tror att jag kommer få nytta av guiden såsmåningom.
Var det dags att justera enl serviceintervall, eller var det oljud som fick dig att sätta igång..?
Jag tycker att min hoj rasslar så in i h##e. Dom flesta brukar säga att modellen ska låta mycket mekaniskt, jag vill att mekanik ska lira tyst!
Tror att jag kommer få nytta av guiden såsmåningom.
Var det dags att justera enl serviceintervall, eller var det oljud som fick dig att sätta igång..?
Jag tycker att min hoj rasslar så in i h##e. Dom flesta brukar säga att modellen ska låta mycket mekaniskt, jag vill att mekanik ska lira tyst!
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51
BMW R25 -51
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Isf är kanske en viffer med kamkedjedrivna kammar bättre för dig än de manligt högljudda kuggdrivna kammarna på de tidigare.Anders skrev:Jag tycker att min hoj rasslar så in i h##e. Dom flesta brukar säga att modellen ska låta mycket mekaniskt, jag vill att mekanik ska lira tyst!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag gjorde det mest för att jag inte kunde låta bli, nyfiken som jag är , men det känns som att den låter mycket mjukare nu faktiskt.Anders skrev:Det har du gjort bra, moshh!
Tror att jag kommer få nytta av guiden såsmåningom.
Var det dags att justera enl serviceintervall, eller var det oljud som fick dig att sätta igång..?
Jag tycker att min hoj rasslar så in i h##e. Dom flesta brukar säga att modellen ska låta mycket mekaniskt, jag vill att mekanik ska lira tyst!
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Hittade en guide för ventilspelskoll på 94-97:ans VFR på http://vfrworld.com/forums/maintenance/ ... tures.html.adrian_vg skrev:Supernajs!
Om nu nån ville lägga upp en ventilinställningsguide för VFR 94-97 också?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Har du provat Googles översättare på den sidan?..adrian_vg skrev:Hittade en guide för ventilspelskoll på 94-97:ans VFR på http://vfrworld.com/forums/maintenance/ ... tures.html.adrian_vg skrev:Supernajs!
Om nu nån ville lägga upp en ventilinställningsguide för VFR 94-97 också?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Njae... Det brukar bli så konstigt.blacken skrev:Har du provat Googles översättare på den sidan?..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Guide: Ventiljustering VFR 750F 86-89
Var hittar man bladmått i dom storlekarna? 0.13mm och 0.20mm?
Honda VFR 750F -87
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Guide: Ventiljustering VFR 750F 86-89
0,2 finns i alla vanliga satser, men 0,13 blir lite värre. Brukar ofta gå att använda nåt matchande från en måttsats med tum-mått, eller också lägger du dig mitt emellan 0,1 och 0,15.riktigadavid skrev:Var hittar man bladmått i dom storlekarna? 0.13mm och 0.20mm?
VFR750F -92, grön
Re: Guide: Ventiljustering VFR 750F 86-89
Nu har jag storservat min VFR...har kört ca 20-30mil med den för att "utvärdera" den lite.
Insåg när jag plockade ned den för bland annat stiftbyte att en tändstiftshatt hängde vid sidan av motorn (så bra koll har jag på hur en V4 går/låter).
Nåväl: Två tips till ventiljusteringen kommer jag med (som jag inte tror står i texterna ovan)
1: När jag tog bort kylfläkte, som sitter med två skruvar, var det enkelt att ta bort hela toppkåpan
2: Bladmått med rätt dimension köpte jag på ebay.co.uk för 50kr, mätte en mikrometer att måttet stämde
Insåg när jag plockade ned den för bland annat stiftbyte att en tändstiftshatt hängde vid sidan av motorn (så bra koll har jag på hur en V4 går/låter).
Nåväl: Två tips till ventiljusteringen kommer jag med (som jag inte tror står i texterna ovan)
1: När jag tog bort kylfläkte, som sitter med två skruvar, var det enkelt att ta bort hela toppkåpan
2: Bladmått med rätt dimension köpte jag på ebay.co.uk för 50kr, mätte en mikrometer att måttet stämde
www.jesperhammarstrand.se för prylnostalgi för de som är födda på sjuttiotalet (och lite bilar o annat krafs)