VFR-forum.se

För och av VFR-folk Sedan 2006
Aktuellt datum och tid: ons okt 23, 2019 19:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäderbyte
InläggPostat: ons aug 07, 2013 08:57 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1473
Ort: Småland
Hojen har nu börjat tappa greppet ...dvs den börjar slira på kopplingen och klarar inte av riktigt gaspådrag som den ska. Att åtgärda är enkelt att fixa och delarna är billiga. Tidsmässigt så tar det heller inte mycket längre tid än att byta olja. Går göra snikvarianter för tillfälliga lösningar, men då det inkluderar oljebyte så kan man lika gärna byta det som felar: dvs lameller och fjädrar.


Delar att införskaffa innan:
- Ett set med lamellskivor
- Ett set med nya fjädrar
- En ny kopplingkåppackning
- Ny olja

Steg 1: strippa hojens båda sidokåpor
Bilaga:
1.JPG
1.JPG [ 102.53 KiB | Visad 7510 gånger ]


Steg 2: Töm oljan
Bilaga:
2.JPG
2.JPG [ 112.42 KiB | Visad 7510 gånger ]


Steg 3: Ta väck kopplingskåpan När ni skruvar bort kåpan med skruvarna, ta då bort även de positionspiggarna (piggarna underlättar sen när ni sätter dit kåpan igen med packningen. ). Nu ser ni kopplingen och en massa kugghjul.
Bilaga:
3.JPG
3.JPG [ 91.16 KiB | Visad 7510 gånger ]


Senast redigerad av Mister ons aug 07, 2013 09:23, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: ons aug 07, 2013 09:07 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1473
Ort: Småland
Steg 4: Skruva sen bort de fem skruvarna som håller inne fjädrarna och ta ut fjädrarna. Därefter tar ni hela ut hela paketet i ett stycke. Låt lager o bakre distansringarna vara kvar.
Bilaga:
4.JPG
4.JPG [ 134.75 KiB | Visad 7509 gånger ]


Så här ser lamellpaketet ut, där ligger det varannan lamellskiva och varannan stålskiva. Stålskivorna slits inte direkt, så de är rätt onödiga att byta. Till höger i bild så ser ni bak de gamla fjädrarna och fram de nya.
Bilaga:
5.JPG
5.JPG [ 151.88 KiB | Visad 7509 gånger ]


Och så har jag här nya lameller som ska nu in :)
Bilaga:
7.JPG
7.JPG [ 152.13 KiB | Visad 7509 gånger ]

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: ons aug 07, 2013 09:14 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1473
Ort: Småland
Steg 5. Nu är det bara att montera tillbaka. Ta stoppa till baka en ny lamell o sen stålskiva, ny lamell o ståskiva osv. Sätt sen tillbaka hållaren.

Bilaga:
8.JPG
8.JPG [ 107.88 KiB | Visad 7508 gånger ]


Sätt sen dit de nya fjädrarna.
Bilaga:
9.JPG
9.JPG [ 78.3 KiB | Visad 7508 gånger ]


Och skruva tillbaka, så ser det ut som det gorde innan :)

Bilaga:
10.JPG
10.JPG [ 113.92 KiB | Visad 7508 gånger ]

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: ons aug 07, 2013 09:21 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1473
Ort: Småland
Och nu till det tråkiga...ta bort packningsrester.

Bilaga:
11.JPG
11.JPG [ 85.6 KiB | Visad 7508 gånger ]


Sen är det bara att montera tillbaka kopplingskåpan med en ny packning. Packningen positoneras med distanspiggarna sen, sätt dit alla skruvar och skruva i dem sen dem växelvis (dvs inte skruva in de jämte)

Montera tillbaka kåporna och glöm inte att återfylla med ny olja!

Klart.

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: ons aug 07, 2013 13:38 
Offline
Administratör VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Inlägg: 4403
Ort: S-tälje
Snyggt ! :tummenupp

_________________
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & (Yamaha TT350 *såld*)
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: ons aug 07, 2013 14:06 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Inlägg: 783
Ort: Kalmar
Det såg ju inte så krångligt ut det där. Bra guide!

Passar in en fråga. När min hoj går riktigt varm, säg runt 95 grader och uppåt, så slirar den på ettan. Är detta sannolikt kopplingsrelaterat eller handlar det bara om att motoroljan blir för tunn när den blir varm?

_________________
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: ons aug 07, 2013 15:07 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Inlägg: 2046
Ort: Enköping
Rydh skrev:
Det såg ju inte så krångligt ut det där. Bra guide!

Passar in en fråga. När min hoj går riktigt varm, säg runt 95 grader och uppåt, så slirar den på ettan. Är detta sannolikt kopplingsrelaterat eller handlar det bara om att motoroljan blir för tunn när den blir varm?

Slirande koppling brukar märkas först på högre växlar, där kopplingen belastas mer.
Fast det kanske mer handlar om körsättet (tex att du ska iväg snabbt på 1:an).
Om den slirar även när den är kall på 5-6:an så behöver du byta.
T.

_________________
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / Rothmans look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: tor aug 08, 2013 09:57 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14422
Ort: Uppsala
Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?

Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: tor aug 08, 2013 11:02 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Inlägg: 1181
Ort: Eslöv
Ska man inte lägga lamellerna i "blöt" i olja innan man monterar dem??

_________________
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: mån aug 12, 2013 10:44 
Offline
Donator 2017
Donator 2017
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Inlägg: 1473
Ort: Småland
adrian_vg skrev:
Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?

Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?


Nix, det går enkelt då gängerna hugger snabbt innan fjädrarna börjar tryckas ihop. Bultarna ska sen dras åt (12 nm) vilket inte är så speciellt mycket.

Maciver skrev:
Ska man inte lägga lamellerna i "blöt" i olja innan man monterar dem??


Kan man göra. Manualen säger att lamellerna ska strykas med olja innan man montera dem. Jag gjorde inte det, då de ändå dränks när man häller på ny olja. Jag har kikat på det här o det finns lite olika uppfattningar. Allt från att det ska ligga ett dygn i oljebad till att det här är en myt med att korkmaterialet behöver svälla av oljan. Att följa verktstadsmanualen med att stryka lamellerna med ny olja, så ska man nog klara sig utan missöden.


Efter testrunda så fungerade kopplingen klockrent igen efter operationen. :)

_________________
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 4-6 augusti 2017


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: tis aug 13, 2013 10:33 
Offline
Moderator VFR-Forum
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Inlägg: 14422
Ort: Uppsala
Mister skrev:
adrian_vg skrev:
Måste man vara väldigt armstark när fjädrarna ska skruvas fast?

Dvs, måste man jobba hårt med att trycka in dem medan man skruvar?


Nix, det går enkelt då gängerna hugger snabbt innan fjädrarna börjar tryckas ihop. Bultarna ska sen dras åt (12 nm) vilket inte är så speciellt mycket.


Tack! Har alltid trott att man ska trycka som ett jehu... Detta gär ju att lamellbyte kan komma att hända vid behov! :D

_________________
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: sön sep 08, 2013 21:45 
Offline
Medlem
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 24, 2013 21:05
Inlägg: 45
Ort: örebro
Toppen! jag har haft problem med en slirande koppling och köpte nya lameller och fjädrar på david silver spare parts i våras.
Idag så gjorde jag slag i saken efter läst din guide och bytte. Tack! blev en helt ny känsla, verkligen!
det var så här det var tänkt att den skulle vara :D
tidigare så slirade det vid fullt kraftuttag, men nu går all kraft direkt ner i asfalten och det koppla ur lite vagt så det tjongade till lite väl mycket när jag la i ettan från friläge.
Jag fyllde förstås även ny olja (OK SBK delsyntet, tidigare var det troligen Biltema) och det blev en stor skillnad, mycket mjukare och smidigare växlingar faktiskt :)
Lamellerna var inte slitna, men de nya fjädrarna (original Honda) var märkbart hårdare och något längre!
däremot var stållamellerna lite blå anlöpta, men ingen skevhet, kollat på en glasskiva, verkar inte ha någon betydelse.
Mvh


Bilagor:
2013-09-08 13.13.36.jpg
2013-09-08 13.13.36.jpg [ 100.81 KiB | Visad 7322 gånger ]

_________________
1991 VFR750 vit "Blondie"

--- "Om någonting fungerar, plocka isär för att ta reda på varför" ---- ;-)
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: lör okt 19, 2013 15:19 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Inlägg: 783
Ort: Kalmar
Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh

_________________
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: lör okt 19, 2013 15:42 
Offline
Donator 2018
Donator 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Inlägg: 2046
Ort: Enköping
Rydh skrev:
Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh

Kanten där lamellernas vingar ligger an.
T.

_________________
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / Rothmans look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur fixa en slirande koppling, lamell- och fjäder
InläggPostat: lör okt 19, 2013 15:45 
Offline
Donator 2013
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Inlägg: 783
Ort: Kalmar
Tommy Gsson skrev:
Rydh skrev:
Var på kopplingskorgen uppträder det skador om det skulle finnas några sådana?
/Rydh

Kanten där lamellernas vingar ligger an.
T.


Tack!

_________________
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron

Vi kör med phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010