Förgasarrenovering/översyn.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Förgasarrenovering/översyn.
Efter att ha rivit bort soppatank och diverse plast, så börjar du med att lossa gasvajeriet. Med en 10:a nyckel, en smal spetstång kan även vara behjälplig vid ingreppet.
Glöm inte att slacka på gasjusteringen uppe vid gashandtaget
Man kan komma åt uppifrån om man tycker att det är för trångt ifrån sidan.
Sedan så lossar man alla skruvarna till luftburkeri locket.
[url=https://postimages.org/]
Sedan dom invändiga, dom sitter kvar i burksargen
En pillemarisk rackare som är lätt att missa, om man är lte stressad. Inte choken, utan suddig i nederkant
Vad du än gör lossa INTE dessa!! Har du inte haft huvudvärk förut, så lär du få ett "hyfsat" smakprov vad det är.
Dom häringa rackarna (3 st)
Som sitter i bakkant av luftburkssargen, är till synes "lite special" Och dom sitter inte kvar på sargen, var extra rädd om dom, aplätt att tappa bort dom.
Lossa åsså slangarna ifrån ovanstående bild
Lossa chokevajern och ta bort den från knasarna.
Följande tre bilder, behöver väl ingen djupare presentation?
Lossa sedan dessa skruvar på förgasargummina (Vet dålig bild, men kamera obstinat och jag e lat.)
[url=https://postimages.org/]
Glöm inte att slacka på gasjusteringen uppe vid gashandtaget
Man kan komma åt uppifrån om man tycker att det är för trångt ifrån sidan.
Sedan så lossar man alla skruvarna till luftburkeri locket.
[url=https://postimages.org/]
Sedan dom invändiga, dom sitter kvar i burksargen
En pillemarisk rackare som är lätt att missa, om man är lte stressad. Inte choken, utan suddig i nederkant
Vad du än gör lossa INTE dessa!! Har du inte haft huvudvärk förut, så lär du få ett "hyfsat" smakprov vad det är.
Dom häringa rackarna (3 st)
Som sitter i bakkant av luftburkssargen, är till synes "lite special" Och dom sitter inte kvar på sargen, var extra rädd om dom, aplätt att tappa bort dom.
Lossa åsså slangarna ifrån ovanstående bild
Lossa chokevajern och ta bort den från knasarna.
Följande tre bilder, behöver väl ingen djupare presentation?
Lossa sedan dessa skruvar på förgasargummina (Vet dålig bild, men kamera obstinat och jag e lat.)
[url=https://postimages.org/]
Senast redigerad av blacken den tis apr 09, 2019 17:49, redigerad totalt 4 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Bänd lite försiktigt i bakkant av knasarbryggan och vicka bryggan uppåt, tills dom bakre gummina släpper, vicka sedan hela bryggan försiktigt uppåt tills dom främre lossar helt.
Täck över insugshålen, det är bajsans lätt att något skit drattar i där annars. Och då är dagen defentivt förstörd.
Demontera dom förgasargummin som sitter på knasarna
Lossa skruvarna som håller flottörhus koppen (4 st)
Följande två bilder visar munstyckena och hur dom lossas
Dra ut pinnen som håller flottören i förgasarhuset.
Ta upp/bort flottören.
I bland så stannar nålventilen kvar, gör inget bara att ta bort den
Lossa ventilsätet med en 10:ans hylsa, förslagsvis dvs.
Det händer att denna tjofräs stannar kvar i brunnen. plocka bort, kan bli strul när nya sätet ska dit. (Den har åsså en sådan mackapär)
Så här ser nya och gamla sätet ut (nya till höger)
Nya sätet på plats.
Sätt dit nya nålventilen som bilden visar.
Lås den försiktigt med ett finger, och låt den försiktigt hamna på sin plats i ventilsätesbrunnen
Tryck försiktigt ner flottörfästet så att låspinnen kan föras på plats. OBS! tryck dit låspinne väldans försiktigt
Sidovy som visar hur nålventil ska möta justeringstungan på flottören
Täck över insugshålen, det är bajsans lätt att något skit drattar i där annars. Och då är dagen defentivt förstörd.
Demontera dom förgasargummin som sitter på knasarna
Lossa skruvarna som håller flottörhus koppen (4 st)
Följande två bilder visar munstyckena och hur dom lossas
Dra ut pinnen som håller flottören i förgasarhuset.
Ta upp/bort flottören.
I bland så stannar nålventilen kvar, gör inget bara att ta bort den
Lossa ventilsätet med en 10:ans hylsa, förslagsvis dvs.
Det händer att denna tjofräs stannar kvar i brunnen. plocka bort, kan bli strul när nya sätet ska dit. (Den har åsså en sådan mackapär)
Så här ser nya och gamla sätet ut (nya till höger)
Nya sätet på plats.
Sätt dit nya nålventilen som bilden visar.
Lås den försiktigt med ett finger, och låt den försiktigt hamna på sin plats i ventilsätesbrunnen
Tryck försiktigt ner flottörfästet så att låspinnen kan föras på plats. OBS! tryck dit låspinne väldans försiktigt
Sidovy som visar hur nålventil ska möta justeringstungan på flottören
Senast redigerad av blacken den tis apr 09, 2019 17:39, redigerad totalt 2 gång.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Ställ in specifierat mått för flottörhöjd på ett skjutmått
I detta specifika fall (1990-1993 RC 36) 9 mm
Och man mäter ifrån kanten på flottörhuset till topp av flottör.
Man måste mäta med flottören hängandes vertikalt neråt, sedan så lutar man hela knasaren/bryggan så att nålventils pinne
precis nuddar tungan på flottör.
[/url
Och det ska se ut ungefär så häringa när allt e bra.
[url=https://postimages.org/]
O e det inte det, så bänder (eller trycker) man apkanonskitförsiktigt på flottörens justeringstunga
med en liten skruvmejsel eller liknande delikat föremål, tills man får flottörhöjd att uppnå specifikt höjdmått.
Sätt dit nya flottörpackningen, underförstått att flottörlocket är rengjort.
Dom skruvhål som har dessa styrningar,är dom skruvar som man först ska dra åt på koppen.
ren o fin.
Och så ska det se ut. Repetera förfarandet på samtliga knasare.
I detta specifika fall (1990-1993 RC 36) 9 mm
Och man mäter ifrån kanten på flottörhuset till topp av flottör.
Man måste mäta med flottören hängandes vertikalt neråt, sedan så lutar man hela knasaren/bryggan så att nålventils pinne
precis nuddar tungan på flottör.
[/url
Och det ska se ut ungefär så häringa när allt e bra.
[url=https://postimages.org/]
O e det inte det, så bänder (eller trycker) man apkanonskitförsiktigt på flottörens justeringstunga
med en liten skruvmejsel eller liknande delikat föremål, tills man får flottörhöjd att uppnå specifikt höjdmått.
Sätt dit nya flottörpackningen, underförstått att flottörlocket är rengjort.
Dom skruvhål som har dessa styrningar,är dom skruvar som man först ska dra åt på koppen.
ren o fin.
Och så ska det se ut. Repetera förfarandet på samtliga knasare.
Senast redigerad av blacken den tor apr 11, 2019 09:14, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Lossa alla skruvarna till trottellocket, håll emot med ett finger vid den sista, fjäder inuti, vill ut.
Ta ur fjäder och trottel
Inuti trottel, finns en plastmutter, men man kan även använda en stjärnmejsel, som passar i hålet
tryck lätt ner locket mot fjäderförspänningen. Vrid locket försiktigt moturs tills den lossar ifrån trottel. Observera att det undre urtaget på locket ska
vid montering vändas mot inbuktningen i trottel.
Ibland så får man fiska upp locket med en tång
Inbuktning i trottel.
Bränslenål och dess bricka, kanonviktig sådan.
Gör rent i trottelhus
Kolla att det ser helt o rent ut
Undersök diafragmat efter sprickor, eller andra skador som kan läcka tjuvluft.
Bränslenålen med den den viktiga brickan.
Nålen på plats i trotteln, brickan kan ses litegranna.
Kolla att nål sitter rakt och ordentligt.
Och dom häringa hålen som har styrningar är dom som man först ska skruva fast skruvarna i.
Det häringa uttaget ska matcha
Detta hål i diafragmat, apkanonskitansviktigt!
Sätt i trottel och fjäder
Behöver väl inte påpeka, att noga kolla att membranet/diafragman inte sitter fel i sitt urtag i knasaren.
Eller klämmer fel någonstans
Och dra åt alla skruvar. Klart!!
Ta ur fjäder och trottel
Inuti trottel, finns en plastmutter, men man kan även använda en stjärnmejsel, som passar i hålet
tryck lätt ner locket mot fjäderförspänningen. Vrid locket försiktigt moturs tills den lossar ifrån trottel. Observera att det undre urtaget på locket ska
vid montering vändas mot inbuktningen i trottel.
Ibland så får man fiska upp locket med en tång
Inbuktning i trottel.
Bränslenål och dess bricka, kanonviktig sådan.
Gör rent i trottelhus
Kolla att det ser helt o rent ut
Undersök diafragmat efter sprickor, eller andra skador som kan läcka tjuvluft.
Bränslenålen med den den viktiga brickan.
Nålen på plats i trotteln, brickan kan ses litegranna.
Kolla att nål sitter rakt och ordentligt.
Och dom häringa hålen som har styrningar är dom som man först ska skruva fast skruvarna i.
Det häringa uttaget ska matcha
Detta hål i diafragmat, apkanonskitansviktigt!
Sätt i trottel och fjäder
Behöver väl inte påpeka, att noga kolla att membranet/diafragman inte sitter fel i sitt urtag i knasaren.
Eller klämmer fel någonstans
Och dra åt alla skruvar. Klart!!
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Snyggt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Riktigt snyggt! Ville vänta med att kommentera tills tråden var klar.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Tackar allra ödmjukast...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Å du kallar mig för "Ein Messerschmidt". Men jo, trottlar är inte billiga precis, men verkar finnas "billigare" alternativ nu för tiden.Tyrannosaurus skrev:Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
https://www.ebay.fr/itm/4Pcs-Carb-Slide ... SwiDFYK6Hv
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Förgasarrenovering/översyn.
Det var väl inte Messerschmidt, utan goda rådblacken skrev:Å du kallar mig för "Ein Messerschmidt". Men jo, trottlar är inte billiga precis, men verkar finnas "billigare" alternativ nu för tiden.Tyrannosaurus skrev:Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
https://www.ebay.fr/itm/4Pcs-Carb-Slide ... SwiDFYK6Hv
Lösa membran? Fattar inte hur det ska gå till eftersom dom är vulkade i trottlarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Förgasarrenovering/översyn.
"You say Tomato, i`l say Tomäjto". Jo, skumt är det, men kanske nå`t nytt som har kommit fram, måhända ett framtida projekt att lista ut hur man gör dom lösa membranen.Tyrannosaurus skrev:Det var väl inte Messerschmidt, utan goda rådblacken skrev:Å du kallar mig för "Ein Messerschmidt". Men jo, trottlar är inte billiga precis, men verkar finnas "billigare" alternativ nu för tiden.Tyrannosaurus skrev:Några tips att tänka på när man håller på och vänslas med förknasarmembranen.
1. Membranen kan sitta fast ganska bra i husen. Pilla inte runt kanterna, speciellt inte med en skruvmejsel. Utan tryck upp trotteln inifrån insugskanalen och hjälp ev. till med andra handen på ovansidan.
2. Märk upp allt (1, 2, 3, 4) inte grejer ska blandas ihop eftersom dom är inslitna med varandra, det gäller även grejerna i flotörhusen och även när man river motorn.
3. Innan man sätter tillbaka membranen. Spraya på en tunt lager silikonspray både på in- och utsidan. Då håller sig gummit fräscht och risken för framtida sprickor blir mycket mindre. Det är inte minst viktigt eftersom nya trottlar är ruskigt dyra.
https://www.ebay.fr/itm/4Pcs-Carb-Slide ... SwiDFYK6Hv
Lösa membran? Fattar inte hur det ska gå till eftersom dom är vulkade i trottlarna.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02