Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Guide: Gaffelrenovering och byte av olja/filter/tändstift
Placera favoritmotorcykeln på centralstödet
Lossa de 2 clipsen på undersidan genom att trycka in mittendelen
Ta bort de 4 insexslruvarna samt de 2 clipsen som håller fast innerkåpan
Skruva loss sidokåporna (en i taget) genom att avlägsna de 7 insexskruvarna (5 vanliga och 2 specialskruvar).
Nu är det dags att hissa upp cykeln (depåstödet går bort eftersom tanken är att demontera gafflebenen.
Jag drog spännband (vilka jag fäst i taket) under gaffelkronan och drog åt så lättade cykeln fram.
Lossa på skruvarna till handtagen
Följ instruktionerna för demontering av framhjulet http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=737 från punkt 3.
Ta även bort framskärmen men det är så enkelt att det inte behöver beskrivas. Det borde se ut ungefär såhär.
Lossa bromsslangskopplingsfästena på båda gafflarna (inga bromsslangar behöver kopplas isär).
Lossa vänster bromsok och häng upp det så det inte hänger i bromsslangarna.
Lossa skruvarna för gaffelbenen (fick inte med dem på bild men det är 4 stycken, 2 övre och 2 undre) och för ut gaffelbenen snett nedåt/framåt
[
Nu är det dags att börja jobba med gaffelbenen .. omlokalisering och iordningställande av utrustning. Check. Se till att ha PLENTY med trasor för du ska torka Och när du tror dig torkat ordentligt, torka igen.
Ta bort plastskyddet (vara att knacka lite)
Lossa på gaffellocket. Det kan vara smart att lossa dem lätt innan man tar bort gafflarna från cykeln om de skulle sitta hårt. (Fast eftersom de redan är demonterade så kanske man får skruva tillbaks dem en snabbis för att lossa locket.
Lossa låsskruven så du kan lossa locket från dämparstången (2st 14mm nycklar behövs).
PLocka bort alla brickor pch rörstumpar samt fjädern.
Häll ut den gamla gaffeloljan i lämpligt kärl ("pumpa" gaffeln för att få ut så mycket som möjligt).
Lossa bottenskruven (Se för i helvete till att ha ordentliga insexverktyg). Plocka sedan ut dämparstången och bottenlåsgrejen.
Ta bort dammskyddet och låsringen som hålelr fast packboxen.
Här så plockar du isär gaffeln genom att "knackandes" dra isär den.
Placera alla delar så du vet vart du har dem
Låt gaffelbenet rinna ur ordentligt (om du inte tänkt att skölja det).
Torka delarna
Den gamla packboxen slänger du itne direkt. Dela den på hälften med en såg anpassad för materialet och spara halvorna.
För att inte tappa koncentrationen se till att hålla en god vätskebalans i kroppen
Montera på den nya packboxen på dämparcylindern
Nu kommer den gamla delade packboxen till användning. Placera den ovanpå den nya och använd den som dorn för att driva den nya till rätt position.
Knacka bara lätt med en hammare runt om till den är nere. den ska längre ner än man tror.
När den är på plats så montera låsringen och damskyddet.
Stoppa i dämparstången och skruva fast med bottenskruven.
Nu blev det oljeslabb så därför blev det inga bilder. Boken säger att det ska vara 457cc (kubikcentimeter) olja i verdera gaffelben. Det motsvarar 457ml. Häll i oljan och pumpa sakta gämparstången minst 10 och dämparcylindenr mins 5 gånger för at få ut luften.
Mät nivån i gaffeln med dämparcylindern fullt nedtryckt. Oljenivån skall vara 130mm från toppen på gaffelcylindern. skit i millilitrarna och se till att nivån är rätt och det är lika i båda gafflarna för nu upprepar du samma procedur med andra gaffelbenet. Du kan dock återanvända den delade packboxen så du behöver inte dela en till.
Innan montering av gaffelbenen så är det ett perfekt läge att utföra lite andra serviceåtgärder när kåporna ändå är av. (Om det nu behövs, annars har du tajmat gaffelservicen dåligt )
Oljebyte:
Lossa oljepluggen och låt oljan rinna ut i lämpligt kärl.
Skruva loss oljefiltret (det finns avdragare men det går lika bra att dra en skruvmejsel igenom filtret och vrida loss) och se till att du har något under för det rinner ut olja där med.
Dra dit det nya oljefiltret för hand efter att ha dragit en sträng olja över gummipackningen.
Byte av tändstift på de främre cylindrarna:
Lossa oljekylaren (2 bultar med 8mm skalle) och vik den framåt.
Lossa på tändhattarna och byt tändstift med avsett verktyg. Tro nu inte att du kan använda din vanliga tänstiftsnyckel/hylsa bara för du meckat själv med bilen en gång. Skaffa en avsedd för mc'ns små stift annars får du inte plats i hålet.
Skruva tillbaks oljekylaren.
Byte av tändstift på de bakre cylindrarna:
Lossa och vik upp tanken (framåt är att föredra). Tja .. tändhattsgrejen och byt stift .. inte svårare än så. Ja just det .. tändhattarna skall tryckas tillbaks på de nya stiften .. annars så komemr det ju inte funka
Skruva fast tanken igen.
Montera tillbaks gaffelbenen p åsamma sätt som du tog bort dem fast tvärt om . Jag passade på att sänka min 10mm fram därav måttet 49mm. Orginalmåttet enligt manualen är 39mm.
Montera låsringarna och dra åt handtagen
Skruva fast bromsslangsfästen och montera vänstra bromsoket.
Följ anvisningarna för montering av framhjul http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=743
Eftersom oljan tappades ur så måste ny tillföras. Hällde i 3,1L olja tomgångskörde 2-3 minuter, stängde av, väntade 3 minuter kollade nivån, Perfekt.
Provkörning ... som en ny cykel
(Detta ersätter inte servicehandboken utan skall ses som ett valfritt komplement)
Lossa de 2 clipsen på undersidan genom att trycka in mittendelen
Ta bort de 4 insexslruvarna samt de 2 clipsen som håller fast innerkåpan
Skruva loss sidokåporna (en i taget) genom att avlägsna de 7 insexskruvarna (5 vanliga och 2 specialskruvar).
Nu är det dags att hissa upp cykeln (depåstödet går bort eftersom tanken är att demontera gafflebenen.
Jag drog spännband (vilka jag fäst i taket) under gaffelkronan och drog åt så lättade cykeln fram.
Lossa på skruvarna till handtagen
Följ instruktionerna för demontering av framhjulet http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=737 från punkt 3.
Ta även bort framskärmen men det är så enkelt att det inte behöver beskrivas. Det borde se ut ungefär såhär.
Lossa bromsslangskopplingsfästena på båda gafflarna (inga bromsslangar behöver kopplas isär).
Lossa vänster bromsok och häng upp det så det inte hänger i bromsslangarna.
Lossa skruvarna för gaffelbenen (fick inte med dem på bild men det är 4 stycken, 2 övre och 2 undre) och för ut gaffelbenen snett nedåt/framåt
[
Nu är det dags att börja jobba med gaffelbenen .. omlokalisering och iordningställande av utrustning. Check. Se till att ha PLENTY med trasor för du ska torka Och när du tror dig torkat ordentligt, torka igen.
Ta bort plastskyddet (vara att knacka lite)
Lossa på gaffellocket. Det kan vara smart att lossa dem lätt innan man tar bort gafflarna från cykeln om de skulle sitta hårt. (Fast eftersom de redan är demonterade så kanske man får skruva tillbaks dem en snabbis för att lossa locket.
Lossa låsskruven så du kan lossa locket från dämparstången (2st 14mm nycklar behövs).
PLocka bort alla brickor pch rörstumpar samt fjädern.
Häll ut den gamla gaffeloljan i lämpligt kärl ("pumpa" gaffeln för att få ut så mycket som möjligt).
Lossa bottenskruven (Se för i helvete till att ha ordentliga insexverktyg). Plocka sedan ut dämparstången och bottenlåsgrejen.
Ta bort dammskyddet och låsringen som hålelr fast packboxen.
Här så plockar du isär gaffeln genom att "knackandes" dra isär den.
Placera alla delar så du vet vart du har dem
Låt gaffelbenet rinna ur ordentligt (om du inte tänkt att skölja det).
Torka delarna
Den gamla packboxen slänger du itne direkt. Dela den på hälften med en såg anpassad för materialet och spara halvorna.
För att inte tappa koncentrationen se till att hålla en god vätskebalans i kroppen
Montera på den nya packboxen på dämparcylindern
Nu kommer den gamla delade packboxen till användning. Placera den ovanpå den nya och använd den som dorn för att driva den nya till rätt position.
Knacka bara lätt med en hammare runt om till den är nere. den ska längre ner än man tror.
När den är på plats så montera låsringen och damskyddet.
Stoppa i dämparstången och skruva fast med bottenskruven.
Nu blev det oljeslabb så därför blev det inga bilder. Boken säger att det ska vara 457cc (kubikcentimeter) olja i verdera gaffelben. Det motsvarar 457ml. Häll i oljan och pumpa sakta gämparstången minst 10 och dämparcylindenr mins 5 gånger för at få ut luften.
Mät nivån i gaffeln med dämparcylindern fullt nedtryckt. Oljenivån skall vara 130mm från toppen på gaffelcylindern. skit i millilitrarna och se till att nivån är rätt och det är lika i båda gafflarna för nu upprepar du samma procedur med andra gaffelbenet. Du kan dock återanvända den delade packboxen så du behöver inte dela en till.
Innan montering av gaffelbenen så är det ett perfekt läge att utföra lite andra serviceåtgärder när kåporna ändå är av. (Om det nu behövs, annars har du tajmat gaffelservicen dåligt )
Oljebyte:
Lossa oljepluggen och låt oljan rinna ut i lämpligt kärl.
Skruva loss oljefiltret (det finns avdragare men det går lika bra att dra en skruvmejsel igenom filtret och vrida loss) och se till att du har något under för det rinner ut olja där med.
Dra dit det nya oljefiltret för hand efter att ha dragit en sträng olja över gummipackningen.
Byte av tändstift på de främre cylindrarna:
Lossa oljekylaren (2 bultar med 8mm skalle) och vik den framåt.
Lossa på tändhattarna och byt tändstift med avsett verktyg. Tro nu inte att du kan använda din vanliga tänstiftsnyckel/hylsa bara för du meckat själv med bilen en gång. Skaffa en avsedd för mc'ns små stift annars får du inte plats i hålet.
Skruva tillbaks oljekylaren.
Byte av tändstift på de bakre cylindrarna:
Lossa och vik upp tanken (framåt är att föredra). Tja .. tändhattsgrejen och byt stift .. inte svårare än så. Ja just det .. tändhattarna skall tryckas tillbaks på de nya stiften .. annars så komemr det ju inte funka
Skruva fast tanken igen.
Montera tillbaks gaffelbenen p åsamma sätt som du tog bort dem fast tvärt om . Jag passade på att sänka min 10mm fram därav måttet 49mm. Orginalmåttet enligt manualen är 39mm.
Montera låsringarna och dra åt handtagen
Skruva fast bromsslangsfästen och montera vänstra bromsoket.
Följ anvisningarna för montering av framhjul http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=743
Eftersom oljan tappades ur så måste ny tillföras. Hällde i 3,1L olja tomgångskörde 2-3 minuter, stängde av, väntade 3 minuter kollade nivån, Perfekt.
Provkörning ... som en ny cykel
(Detta ersätter inte servicehandboken utan skall ses som ett valfritt komplement)
Senast redigerad av Conseal den sön jun 15, 2008 22:07, redigerad totalt 4 gång.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Oj .. köpte den på hondacenter .. kommer inte ihåg vad den hette .. ska kolla om den kom med på bild någonstans .. 5 minuter
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Såg den på en av bilderna .. texten var ganska otydlig men Motul Fork99 Factoryline Light SW var det som stog på den.
Flaskan sysns på bilderna i olika vinklar
http://img14.imagevenue.com/img.php?ima ... 1044lo.jpg
http://img21.imagevenue.com/view.php?im ... _803lo.jpg
Flaskan sysns på bilderna i olika vinklar
http://img14.imagevenue.com/img.php?ima ... 1044lo.jpg
http://img21.imagevenue.com/view.php?im ... _803lo.jpg
Senast redigerad av Conseal den lör mar 08, 2008 09:57, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Jag vet .. det finns lite godis här p åforumet för den som söker eller tittar lite bakåt i tiden
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Liten uppdatering .. några av bilderna laddades inte från imagevenue så jag ändrade lite .. därav inte thumbnails utan hela bilderna på en gång.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
När jag häromdagen bytte gaffelolja uppttäckte jag att någon tidigare ägare stoppat i kopparrör för att öka förspänningen... var alltså lite mer fjong under ändpluggarna än jag räknat med
Så kan det va när man har gamla grejer som många hobbymekar pillat med... ingen större skada skedd dock
Så kan det va när man har gamla grejer som många hobbymekar pillat med... ingen större skada skedd dock
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51
BMW R25 -51
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ta med gaffelbenet till en verkstad först. Det är möjligt att dom kan fixa det på något sätt.TobLind skrev:Fan va underbart!
bultskallen undertill som håller insatsen på mitt högra gaffelben gick sönder! måste ju köpa nytt gaffelben wiieee!! Dessutom gick ju självklart bultutdagren av i borr hålet helt perfekt! tur att det inte är säsong ännu!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal