Donner skrev:Nåt skumt har hänt med bromshandtaget, det liksom kärvar, hackar när man pressar lite hårdare. Känns som om det är inne i huvudcylindern (bromspumpen) men jag vet inte, får kolla närmare på det för det är lite obehagligt när man skall bromsa hårt.
Donner skrev:Nåt skumt har hänt med bromshandtaget, det liksom kärvar, hackar när man pressar lite hårdare. Känns som om det är inne i huvudcylindern (bromspumpen) men jag vet inte, får kolla närmare på det för det är lite obehagligt när man skall bromsa hårt.
Luft??
Nja...kanske, hade den funderingen men den tar direkt och tar bra. Ja jag får testa att lufta då det är gratis hehe.
Har haft andra hojar med luft i bromsen men dom har bara varit svampiga och om man släpper och trycker snabbt så blir det bättre, den känslan är det inte nu.
Men för ett par år sedan på ett race så gick den ena föraren omkull... bromshandtaget gick sönder.... vi fort dit med ett nytt, fyllde på o luftade... allt kändes som det skulle..
Han kom in efter ett varv, sa någonting om att bromsen hackade(pumpade nästan) in efter rakan på Anderstorp (runt 300 km/h innan inbroms)
Vi luftade igen, samma visa efter nästa varv...
Det var dessutom som så att det "kom in" ny luft hela tiden...
TG skrev:Inte för att det kanske är exakt samma sak..
Men för ett par år sedan på ett race så gick den ena föraren omkull... bromshandtaget gick sönder.... vi fort dit med ett nytt, fyllde på o luftade... allt kändes som det skulle..
Han kom in efter ett varv, sa någonting om att bromsen hackade(pumpade nästan) in efter rakan på Anderstorp (runt 300 km/h innan inbroms)
Vi luftade igen, samma visa efter nästa varv...
Det var dessutom som så att det "kom in" ny luft hela tiden...
Sen upptäckte vi att den ena skivan var skev....
bytte den o vips - problemet löst
Förstår hur du menar, och så som du beskriver är ju att den skeva skivan pumpar tillbaka kolvarna i ena oket när den snurrar vilket medför att man får pumpa på handtaget för att få broms.
Så är inte min alls, samma känsla när som helst. Tar direkt och ingen skillnad om jag pumpar med handtaget.
Detta känns mer som att nåt kärvar. Jag skall riva oken så fort jag får tid och kolla igenom dom så allt går lätt där.
Det där hackandet i min är samma när man står stilla som när man kör.
Kan vara nåt vid oken som kärvar eller så är det en renovering av huvudcylindern som gäller. Tror jag.
Skall fixa bild....kommer en bild här på en hoj som är riktigt rå. Funderar på att bygga ett liknande avgassystem också....så man ser bakhjulet bättre.
Felet med bromshandtaget, att det hackar när man trycker in det, är löst.
Löstes på vfr träffen med hjälp av lite smörja där handtaget ledar sig. Bättre sent än aldrig.
Har inte hänt så mycket annars med bygget, den rullar som den är nu. (ja inte just nu för det är en halv meter snö)
Har fått kontakt med en duktig lackerare så det blir nog lite ändringar sen.
Planer till våren är annan framlampa och att ställa om fjädringen. Funderar på dubbellyse.
Magkåpa skall byggas och bakdelen skall förmodligen bytas ut om jag hittar nåt för en bra peng.
Avgassystemet har jag planer på att modifiera
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Känns som om gaffeln trycks ihop för mycket så det får kanske bli andra fjädrar fram + byta olja och kolla inställningen på dämpningen så den är rätt. Samt att det är rätt mängd olja.
Sen bak slår den igenom känns det som, antingen dämparen som är slut eller fel inställd, får kollas upp.
Donner skrev:Känns som om gaffeln trycks ihop för mycket så det får kanske bli andra fjädrar fram + byta olja och kolla inställningen på dämpningen så den är rätt. Samt att det är rätt mängd olja.
Sen bak slår den igenom känns det som, antingen dämparen som är slut eller fel inställd, får kollas upp.
Öhlins har hårdare fjädrar fram för VFR.
Bakdämpare är en annan historia dock, speciellt om man vill ha en sort med fjärrinstallning för förspänningen och returen (eller om det är kompressionen).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!