VFR800, RVF750 turbo mm

Bygger du om din hoj utöver det normala mekandet kan du dela med dig här.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#46 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:Jag tror att jag skall skruva ner 150 bakhjulshästar och då funkade kopplingen bra. så nu skall jag bara mappa hyfsat klart kan aldrig vara bra för motor med 1,2 kg laddtryck. är faktiskt lite nervös när man laddar på.
Låter som om Torokompressorn skulle funka bra också isf. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#47 Inlägg av wargen »

Kompressorn ser grymt bra ut,hoppas ingen tror något annat efter min lilla fundering på hästkrafterna, och som jag skrev får man ca 140 bakhjulshästar, (orginal ligger det på ca 90) är det en helt annan hoj grym skillnad. hoppas någon monterar den så man kan få veta hur den går.

Åkte på första bakslaget i går främre Vtec systemet crachade och toppen på främre cylindern rasade, vet faktiskt inte varför men håller på att plocka i sär och skall titta vaför. Har i och för sig en motor till utan vtec som tanken var att jag skulle lyfta i till vintern för att slippa kamkedjan och vtec, grymt mycket enklare att mappa pga av att när vtec inte är inkopplat så är det en motortyp och när vtec kopplar in är det en annan motortyp mao 2 olika mappningar och man slipper switcha mellan mapparna.

Har bara en fundering på motorn utan vtec är om jag skall ta bort alla dubbbla drev till kamdrivningen och koppling för att slippa både extra vikt och motorn blir rappare med mindre "dö" vikt i svängmassa kring drivning, koppling mm, Men å andra sidan gör dom dreven att motorn går tyst. utan dom ligger alla drev och rasslar så det låter stenkross om motorn. Funktionen hos dom extra dreven är att det ligger fjädrar inuti dom så att dom spänner drevet mot det drivande drevet och frigången i mellan kugghjulen elimineras. första gången jag hörde en RC45 race motor utan tänkte jag den motorn är totalt färdig.
Och det är ganska skönt när det går tyst och jag gillar vinandet från kugghjulen..

Bifogar dynosiffror på hojen, den ena är helt orginal men med Megasquirt tändning och insprut ca 90 HK( utan meqasquirt med dynojet ca 87 hk inte med på bild)
Den andra är med turbo och laddar ca 0,5 kg helt med orginalinsprutarna och här håller kopplingen. ca 110 bakhjulshästar och dom 20 hästarna till kändes gott i cykeln enorm skillnad, kolla vridmoments skillnaden upp till 85 NM(på bakhjulet) så håller kompressor kittet hyfsat vad dom lovar= best buy. mitt projekt kräver enorm tidsinsats för färdig hoj kostnaderna för delarna är å andra sidan under 10 000:-
IMG.JPG
IMG.JPG (74.19 KiB) Visad 11283 gånger
MVH Wargen

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2168
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#48 Inlägg av Tommy Gsson »

Ser ju riktigt trevligt ut,kan tänka mig att det trycker på lite mer med mer än 20nm till, konstaterar att jag ska väl vara nöjd med 102 på slangen utan tryckhjälp.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#49 Inlägg av wargen »

102 hästar är f-n så bra på en orginal hoj, riktigt bra exemplar, faktiskt högsta jag nånsin sett (har en 30 tal som jag sett) grattis var rädd om den.

Nu är det väldigt svårt att jämföra olika dynos, men om man tänker skillnaden så 0,5 kg laddtryck + 20hk bå bakhjulet så kommer man långt i sina funderingar om man vill göra något, kan tilläga att från 0,5 till 0.7 gjorde ca 20 hästar till men det lägre registret vid 2 -4000 varv tappade med ca 50 % effekt vet mer om dett gäller icke vtec modellerna oxå när jag fått i min andra motor.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#50 Inlägg av adrian_vg »

Är det Vtec:en som orsakar det plötsliga hoppet uppåt på effekt och vrid vid lite över 6000 rpm?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#51 Inlägg av wargen »

Ja och nej, vtec kickar in vid 6850 på denna dynokörning men ökningen beror på att kammar och tiderna på förbänningen börja stämma överens med varvet vid 6000 och när vtec kickar in finns det mer luft och avgaser att passera och effekten sticker ytterligare, det man ser att HP & vridmomentet blir oroligt vid ca 7000 utan turbo(röda linjen)

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#52 Inlägg av wargen »

Nu har nya motorn kommit, ser bra ut och skall börja med att serva motor med ventiljustering och få allt sjyst innan jag monterar i den, lämna vtec kontruktionen, tyvärr men det är för känsligt och man måste mappa för dubbla motor en med 2 ventiler och en med 4 ventiler för att få det riktigt riktigt bra, annars gillar jag iden med vtec.

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#53 Inlägg av wargen »

Nu är jag nöjd fått i den nya motorn och så mycket lättare att mapa utan vtec, halva tiden, kört ca 1/3 av max effekt och har nog fått en himla bra motor, tack en känd MC demotering för all hjälp, grymt botten drag har jag fått och max effekten vet jag inte ännu men skall ladda 0.7 bar och borde hamna på ca 150 pigga hästar.+-10 hk blir bänkning i slutet av september,( finns ingen på gotland så ...)
P1030364.JPG
P1030364.JPG (127.17 KiB) Visad 11165 gånger

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#54 Inlägg av wargen »

Jaha lånade ut hojen och här gasas det fritt 0.45 kg laddtryck 140 HK....
http://www.youtube.com/watch?v=p74skBy7 ... e=youtu.be

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#55 Inlägg av Donner »

wargen skrev:Jaha lånade ut hojen och här gasas det fritt 0.45 kg laddtryck 140 HK....
http://www.youtube.com/watch?v=p74skBy7 ... e=youtu.be
Går ju gott :tummenupp
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#56 Inlägg av wargen »

Skruvade i sär den gamla mototrn som fick bränsle tort under full bost. bilden på tändstiften som samtliga har smält och bilden på kolven som har spruckit till höger så man ser kolvringen och aluminiumen till vänster som har smält....
Körde faktiskt 2 mil hem.
P1030379.jpg
P1030379.jpg (148.76 KiB) Visad 11129 gånger
P1030383.jpg
P1030383.jpg (136.72 KiB) Visad 11129 gånger

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#57 Inlägg av Jimmy.S »

usch, aldrig kul att se en sönderspikad motor :cry:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#58 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:Skruvade i sär den gamla mototrn som fick bränsle tort under full bost. bilden på tändstiften som samtliga har smält och bilden på kolven som har spruckit till höger så man ser kolvringen och aluminiumen till vänster som har smält....
Körde faktiskt 2 mil hem.
Oj!

Du kunde alltså köra hem med trasig motor?? :shock:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
wargen
Donator 2013
Inlägg: 452
Blev medlem: tis maj 01, 2012 06:18

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#59 Inlägg av wargen »

Ja körde hem och den gick faktiskt hyvsat(under 3000 varv bara) knackade lite på en cylinder i och med en insugsventil är lite krokig... hittade ett fel till, backventilen till bränsletrycksregulatorn var stop i och i och med det fick den inget tryck att reglera soppan med.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: VFR800, RVF750 turbo mm

#60 Inlägg av adrian_vg »

wargen skrev:Ja körde hem och den gick faktiskt hyvsat(under 3000 varv bara) knackade lite på en cylinder i och med en insugsventil är lite krokig... hittade ett fel till, backventilen till bränsletrycksregulatorn var stop i och i och med det fick den inget tryck att reglera soppan med.
Bra motor! Duktig motor! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar