Biltema Bromsbelägg

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Todi
Medlem

Biltema Bromsbelägg

#1 Inlägg av Todi »

Lite INFO:
Biltema har bromsbelägg till många MC bla VFR , Varadero mm för 129:- per förp.
Det är 1/3 eller mindre på priset jämnfört med Touring butiken mfl
Sök: "Bromsbelägg" så får ni många träffar

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#2 Inlägg av Donner »

Har en gång köpt bromsbelägg till min bil på Biltema....det gör jag inte om. Fick stå upp och bromsa ändå bromsar det knappt. Köpte orginalbelägg och höll på att skalla vindrutan när jag petade på pedalen...så stor var skillnaden.
Kan ju hända att det har blivit bättre med åren men bromsar köper jag inte på Biltema.
Verktyg lampor och gasolkök funkar skitbra men inte säkerhetsdetaljer tycker jag.
Men det e vad jag tycker.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008

#3 Inlägg av Magnus E »

Kan bara hålla med föregående talare! Mitt jobb levererar en del artiklar till Biltema, och jag kan säga att kvalitè är inte det första dom tittar efter utan det är priset, köp inga säkerhetsdetaljer där!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008

#4 Inlägg av kennet »

Precis, snåla på rätt saker :wink:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#5 Inlägg av Karlsson »

Biltema klossar på hojen måste vara för dem med dödslängtan :twisted:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Biltemas bromsar är av högklassigt känt märke.
Så är det.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#7 Inlägg av Conseal »

Frågan kring deras bromsbelägg har avhandlats i andra forum och slutsatsen där är att de inte är lämpade för RR körning men är fullt funktions och säkerhetsdugliga för den almänne föraren som ändå inte vågar utnyttja bromskapaciteten hos hojen fullt ut ändå.

Jag kan tänka mig att köra med dem utifrån de stora antalet inlägg i frågan jag läst.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Todi
Medlem

#8 Inlägg av Todi »

Har testat dom och dom funkar hur bra som helst
Tror många dömmer efter tidigare versioner av biltemas grejer som inte var på topp då direkt men även dom har ryckt upp sig i kvalitet

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#9 Inlägg av Karlsson »

Får väl hoppas att det är lite kvalitet på broms-delarna nu förtiden.
Förr var det rena skiten. Antingen brann dom upp eller så släppte
beläggningen från plattan.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008

#10 Inlägg av Sälle »

Man kan prata mycket om biltemas kvalitet men för ett par är sedan köpte jag en slagskuvmejsel och den gick i sönder med en gång när jag slog på den med en plastslägga...

Jag skulle aldrig få för mig att köpa olja, oljefilter, bromsklotsar eller några andra vitala delar på biltema. Jag värderar min MC och mitt liv så mycket att jag väljer kvalitet framför lågt pris när det är sådana delar.

Todi
Medlem

#11 Inlägg av Todi »

Menar du att bara för att du betalar 200% mer så har du fått mycket bättre grejer alltså ??
Okej att vissa gånger får man vad man betalar för det kan jag hålla med om men Biltema har inte bara skit saker som det var förr tyvärr hänger stämpeln kvar från tidigare år.
Det du berättar om din slagmejsel hände för flera år sen säger du men mycket har hänt sen dess.
Biltema skulle aldrig kunna konkurera om dom bara sålde skit grejer men folk rynkar på näsan för att det är billigt men det är ju upp till var och en om man betalar dyrt och tror man fått kanon grejer bara för det.
Smaken e delad men snart e det vår :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Biltema är väldigt varierande i kvalitet. Deras verktyg har t.ex. två kvalitéer, billigt skit och de grejer med 10 års garanti som faktiskt är riktigt bra.

Jag använder för tillfället ett Biltema-batteri i hojen. Det är ett vanligt bly-syra batteri (det fanns ännu inte SMF eller gelbatterier till min hoj när jag köpte det). Det har funkat i två säsonger nu och verkar ha kräm fortfarande med kräver påfyllning flera gånger om året då det verkar gå åt otroligt snabbt. Troligen skulle det inte ha överlevt så här längre utan bra omvårdnad och att CTEK laddaren används både ofta och mycket och även under säsong.

Däremot skulle jag aldrig köra på deras olja eller filter i hojen. Det är möjligt att det är bra produkter men jag tänker inte chansa.

I bilen kör jag på Biltema, men det är inte lika känsliga grejer. Bilar har större toleranser och lägre timningsgrad.
Däremot noterade jag att semisynteten som jag hällde i inte luktar så fint som färsk motorolja brukar göra, utan det påminde snarare om bränd spillolja.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#13 Inlägg av H2SO4 »

Som du säger så har Biltema växlande kvalitet på sina grejor.
Men när de gäller oljorna så måste dom uppflylla vissa krav för att få säljas, och de gör dom. Skildnaden på en mc-motorolja från dom från någon större tillverkare är hur länge oljan har viskositet och smörjade effekt.

Själv fick jag tipset att skaffa en billig olja till hojen jag fixat till. Hälla på
se att den bygger oljetryck, startar, få spola runt o ta med sig damm och annat som kan ha hamnat i motorn, för att en tappas ur och byta filter och olja till ny av bättre kvalisort.
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

H2SO4 skrev:Skildnaden på en mc-motorolja från dom från någon större tillverkare är hur länge oljan har viskositet och smörjade effekt.
Exakt! Det är vad det handlar om. Biltemas olja uppfyller förvisso de högsta API-värderna, men hur länge? Hur bra är den efter 500-1000 mil?
Själv fick jag tipset att skaffa en billig olja till hojen jag fixat till. Hälla på se att den bygger oljetryck, startar, få spola runt o ta med sig damm och annat som kan ha hamnat i motorn, för att en tappas ur och byta filter och olja till ny av bättre kvalisort.
Det finns speciella sköljoljor med extra mycket rengörande aditiver. Men då jag har ägt hojen sen den var ny och har kört på högkvalitetsolja hela tiden så lär det inte behövas. Enda gången det har varit något annat i den är den konserveringsolja som fabriken häller i. Men den tappar man ur och häller i ny innan man startar första gången.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
H2SO4
Donator 2012

#15 Inlägg av H2SO4 »

Japp det är sant, fast det är klart efter 500 - 1000 mil hade jag nog ändå valt att byta olja ändå oavsett om det är en kvalitetsolja eller inte...

En sporthojsmotor går ju inte snällt alla ggr om man säger så, och nej jag vet har inte rivit isär min vfr då dessa är gjorda av kvalitet som håller, utan en zxr750 -91a som fallit offer för lite vanvård.. av tidigare ägare. Man tankade olja o kollade bensinen på den tidigare, blårök som en motor med skuren turbo...

Kör med Motul 15-50 i kawan nu. Vad min VFR har för olja vet jag inte då verkstad servar den.

//Stefan
Are you GOOD, or?!? ;-)
Honda RC46 - 99
Honda RC36 - 93 *Såld*
Kawasaki ZXR750 - 91 *Såld*
Kawasaki GPZ400 - 88 *Såld*

Skriv svar