Lamellslir?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Lamellslir?
Sådär, då har man gått runt hojen i garaget hela vintern och inte vetat vad man skulle kunna göra, annat än putsa å torrköra...
Efter ett par turer så har jag kunnat konstatera att den verkar slira på lamellerna , speciellt ifall jag släpper gasen å drar på igen vid (högre varv).
Min slutsats är att lamellerna är slut, vad tror ni?
Har redan beställt nya lameller som borde komma med posten inom kort. Säkert nån därute som bytt lameller å kanske har några bra tips på hur man borde göra, eller är det bara att dyka rakt på...?
Varför gjorde jag inte detta då det var 0,5meter snö på utsidan ?!?!?!?!
VFR750 RC24 '89
Efter ett par turer så har jag kunnat konstatera att den verkar slira på lamellerna , speciellt ifall jag släpper gasen å drar på igen vid (högre varv).
Min slutsats är att lamellerna är slut, vad tror ni?
Har redan beställt nya lameller som borde komma med posten inom kort. Säkert nån därute som bytt lameller å kanske har några bra tips på hur man borde göra, eller är det bara att dyka rakt på...?
Varför gjorde jag inte detta då det var 0,5meter snö på utsidan ?!?!?!?!
VFR750 RC24 '89
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det är inte så mycket att tänka på. Sätt ihop i motsatt ordning som du tar isär och håll ordning på alla lösa grejer.
Jag vet inte om VFR har envägskoppling, men har den det (syns genom att innerkorgen isf är i två delar med en ring men en slags gummikuddar emellan) så är det viktigt att den ringen är rättvänd annrs för du slir på pådrag men väldigt bra motorbroms
Du bör ha ett kopplingsverktyg eftersom centrumbulten är en hakbult. Ett sånt verktyg kan göras själv genom att ta en hylsa i lämplig storlek och såga ur den så den passar. Lite pyssel men troligen billigare än att köpa ett Honda originalverktyg och bättre än att använda skruvmejsel och hammare.
Lägg dom nya lamellerna i motorolja innan dom monteras, gärna över natten.
Jag vet inte om VFR har envägskoppling, men har den det (syns genom att innerkorgen isf är i två delar med en ring men en slags gummikuddar emellan) så är det viktigt att den ringen är rättvänd annrs för du slir på pådrag men väldigt bra motorbroms
Du bör ha ett kopplingsverktyg eftersom centrumbulten är en hakbult. Ett sånt verktyg kan göras själv genom att ta en hylsa i lämplig storlek och såga ur den så den passar. Lite pyssel men troligen billigare än att köpa ett Honda originalverktyg och bättre än att använda skruvmejsel och hammare.
Lägg dom nya lamellerna i motorolja innan dom monteras, gärna över natten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Jag skulle nog säga att du SKALL se till att ha ett specialverktyg för centrumbulten, fastnade själv där med en cb 750. Slutade med att jag satte ihop allt och lämnade in den.
Tänk på att ha en fräsch packning redo när du skruvar på sidan igen.
Jag blev rekommenderad att byta stålskivorna samtidigt, se i alla fall efter om de är slitna (mina var ok). Sedan kan det väl vara fjädrarna som har börjat tröttna.
Tänk på att ha en fräsch packning redo när du skruvar på sidan igen.
Jag blev rekommenderad att byta stålskivorna samtidigt, se i alla fall efter om de är slitna (mina var ok). Sedan kan det väl vara fjädrarna som har börjat tröttna.
VFR -04:a
Kan tillägg att medans man ändå är inne och rotar, är iofs ett ganska lätt jobb. Men passa på att byta fjädrar, det gjorde jag när jag bytte koppling för nått år sen, dom kostar inte många kronor och man är säker på att det blir ett bra nyp.....
Blev även rekomendear att byta skivorna mellan lamellerna, men det gjorde jag inte och det blev bra ändå....
Blev även rekomendear att byta skivorna mellan lamellerna, men det gjorde jag inte och det blev bra ändå....
-86 The original and best
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Kom på en sak till som kan förenkla jobbet när du ska lossa/dra åt centrummuttern så du inte bara vrider runt motorn.
Den professionella varianten är att ha ett mothållsverktyg, den enklare är att ta en 50-öring och lägga in mellan kuggarna bakom kopplingen. För att få dit den på ett enkelt sätt och slippa tappa in den i motorn kan man antingen använda pilangtång eller borra ett litet hål i myntet och sätta i en ståltråd.
Det finns även en tredje variant att lägga i en växel och hålla på bakbromens, men det är inte alltid det funkar utan att man då istället slirar kopplingen.
Den professionella varianten är att ha ett mothållsverktyg, den enklare är att ta en 50-öring och lägga in mellan kuggarna bakom kopplingen. För att få dit den på ett enkelt sätt och slippa tappa in den i motorn kan man antingen använda pilangtång eller borra ett litet hål i myntet och sätta i en ståltråd.
Det finns även en tredje variant att lägga i en växel och hålla på bakbromens, men det är inte alltid det funkar utan att man då istället slirar kopplingen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det finns väl inte så många, den tidigare i silver som är lite större och den nyvarande i koppar Vad det gäller nämnda ädelmetaller så finns det nog inget sånt i dom.tersan skrev:Vilken variant av 50-öring? Det finns ju flera olika generationer, med olika material och storlekar...Tyrannosaurus skrev:...den enklare är att ta en 50-öring och lägga in mellan kuggarna bakom kopplingen.
Annars kan man ta en 1-öring (om man kan hitta en) eller varför inte en gammal 5-öring, den stora som man kan slå ihjäl folk med.
Eller varför inte en 20 kilos 10 Daler som man verkligen både kan slå ihjäl folk och slå sönder hojen med. Undrar om man behöver vapenlicens för att ha en sån Men åtminstone pirra.
http://www.myntkabinettet.se/platmynt.htm
Nåja, jänkar brukar använda en penny.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
"Cent" i så fallNiklas_f skrev:Va!!! Måste det vara öre, går det inte med euro.....
Shit nu måste jag skynda till banken för att hinna växla.
(var bara tvungen )
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- Excalibur105
- Donator 2010
- Inlägg: 465
- Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
- Ort: Lindesberg
Lamellerna 66euro +fjädrorna 14euro + packning 5euro = 85 euro = 800SEKKäcke skrev:Vad kostade lameller och fjädrar?
Min började slira när jag bytte olja! (Castrol GPS)
Är oljan för fin?
Har en vfr 750f -89..
MVH Jocke...
Dessutom så behövde jag inte använda 50-öring, 10 daler eller norska 1 kronan för på min hoj för jag var inte tvungen att lossa centrummuttern, endast 5 bultar som håller fast "tryckplattan". Notera att innersta lamellen är lite mindre än dom andra. Annars gick det rätt snabbt att byta lameller förutom att det tog tid att pilla bort den gamla packningen.
Niklas_f skrev:Lamellerna 66euro +fjädrorna 14euro + packning 5euro = 85 euro = 800SEKKäcke skrev:Vad kostade lameller och fjädrar?
Min började slira när jag bytte olja! (Castrol GPS)
Är oljan för fin?
Har en vfr 750f -89..
MVH Jocke...
Dessutom så behövde jag inte använda 50-öring, 10 daler eller norska 1 kronan för på min hoj för jag var inte tvungen att lossa centrummuttern, endast 5 bultar som håller fast "tryckplattan". Notera att innersta lamellen är lite mindre än dom andra. Annars gick det rätt snabbt att byta lameller förutom att det tog tid att pilla bort den gamla packningen.
Vart beställde du dom ifrån?
Va och titta på lokala Honda-verkstaden idag.
Skulle gå loss på 1500:- (lameller + fjädrar)
Jag har en VFR 750F -89
/Jocke..
Ja beställde mina från lokala mc handlaren här i Finland. MEN jag hade också före det försökt beställa via tyskland men utan resultat. Nu helt plötsligt så låg det ett paket på min trappa innehållande en uppsättning lameller.......
Så ifall nån ännu behöver så har jag en uppsättning till en '89 RC24. Tyvärr fick jag inga fjädror så detta är bara lamellerna. Priset är 50euro (~465kr)+frakt.
Så ifall nån ännu behöver så har jag en uppsättning till en '89 RC24. Tyvärr fick jag inga fjädror så detta är bara lamellerna. Priset är 50euro (~465kr)+frakt.