Olika avgastemperaturer!?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#16 Inlägg av danhak »

6500 gick dom på med frakt ifrån tyskland. Tror som ligger runt 10k här i sverige..

OT vad blev/blir det för hoj??
hojlös

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

hepp

#17 Inlägg av Calle »

En precis likadan som du har...hehe silver, -02, 1380 mil helt original tror jag... Vi får se hur den ser ut, men jag ska titta på den sista mars tror jag...
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Svar till Calle.

Tanken du har med olika motstånd kontra effekt stämmer i vissa fall, så den är inte alls dum.
Men det går inte att ge ett enkelt svar eftersom det är hel hel vetenskap med backpulser, sugpulser osv. På ett välbyggt 4-1 eller 4-2-1 ska t.ex. pulsen från en cylinder kunna hjälpa avgaserna från en annan ut genom att det skapar ett undertryck i röret. Samtidigt kan man få motsatt effekt med dålig fyllnadsgrad om undertrycket blir för stort. Det är då backpulserna kommer in som har till uppgift att hålla kvar färskgaserna i cylindern. Men är backpulsen för kraftig så får man istället dålig fyllning p.g.a. det.

Backpulser bildas när avgaserna stöter på motstånd som kan vara i form av insats, förträngning, kallare luft osv. Om man alltså har ett stort fett och tomt avgasystem så får man i princip ingen backpuls alls. Sen beror det också på vad man har för kammar med vilken duration och överlap (tiden när båda ventilerna står öppna) vilket är till för att färskgaserna ska hjälpa de förbrända ut.

Generellt kan säga att på gatan förlorar man på raka rör. I dragracing däremot använder man bara ett varvtal (max) och då funkar raka rör bra.
I roadracing vill man däremot ha bredare effekt och då är det viktigare med ett utprovat avgassystem.

Det här kanske låter enkelt, men det är det inte. Som jag sa är det en hel vetenskap och jag kan bara grundprincipen för den med vet inte ritkigt hur och varför. Nu har jag inte heller gått in på turbo och liknande, då får man ännu fler parametrar att ta hänsyn till.
danhak skrev:Det är det definitivt..betydligt mer "flås" i den burken med varmare avgaser....
Det förklarar saken. "S":et skapar alltså en förträngning vilket ökar gashastigheten (och värmen). Det är som att prova att blåsa med öppen mun respektive halvstängd. När blir det mest tryck?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar