Motor går orent vid 6-7000 rpm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Motor går orent vid 6-7000 rpm

#1 Inlägg av insu »

Efter det att jag repade startanordningen går motorn orent vid 6-7000 rpm.
Jag vet att jag satte plattan över startanordning rätt, går bara sätta i ett läge och likaså startanordningen där splincen är så att det bara går att sätta fast på ett sätt.
Men idèer om orsak börjar sina, kollat tändstift och gjort ren dem.
Kör jag lungt och axar sakt går det bra, men drar jag på är det som den stryps, funderade på bränslefilter, men då ska det väl inte låta som den missar. :?: :idea:

Har nu bytt bränslefilter, men ingen förbättring. :evil:

Mer att tillägga, har nu kört igen, jag upplever det som en varvtalsregulator stryper högre varv, kan det blivit något sådant fel.
Tändspolen till cyl. 3, vet någon vart de gula kablarna går till som sitter alldeles ovanför den?
Det är de som sitter på höger sida ovanför startanordningens kåpa.
Kopplar jag ur dem så blir det ingen skillnad, vad gör de för nytta??
:?:
insu

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Motor går orent vid 6-7000 rpm

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

insu skrev:Efter det att jag repade startanordningen går motorn orent vid 6-7000 rpm.
Jag vet att jag satte plattan över startanordning rätt, går bara sätta i ett läge och likaså startanordningen där splincen är så att det bara går att sätta fast på ett sätt.
Men idèer om orsak börjar sina, kollat tändstift och gjort ren dem.
Kör jag lungt och axar sakt går det bra, men drar jag på är det som den stryps, funderade på bränslefilter, men då ska det väl inte låta som den missar. :?: :idea:

Har nu bytt bränslefilter, men ingen förbättring. :evil:
Startanordningen? Jag antar att du menar startmotorkopplingen (rullar och fjädrar).
Om hojen gick bra innan du tog isär så bör felsökningen inte vara speciellt svår. Du får isf gå tillbaka och kolla så allt verkligen sitter rätt.

Du kan ju kolla tändningen med stroboskop. Problemet på både VFR och VF är att de enda markeringarna finns på svänghjulet på vänster sida, men den kåpan håller olja och att starta med den av är inte så lyckat.

Det finns en kåpa med hål i som Honda specialverktyg för ändamålet. Alternativt kan man köpa en beg kåpa på skroten och göra hål i den själv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Motor går orent vid 6-7000 rpm

#3 Inlägg av insu »

Tyrannosaurus skrev:
insu skrev:Efter det att jag repade startanordningen går motorn orent vid 6-7000 rpm.
Jag vet att jag satte plattan över startanordning rätt, går bara sätta i ett läge och likaså startanordningen där splincen är så att det bara går att sätta fast på ett sätt.
Men idèer om orsak börjar sina, kollat tändstift och gjort ren dem.
Kör jag lungt och axar sakt går det bra, men drar jag på är det som den stryps, funderade på bränslefilter, men då ska det väl inte låta som den missar. :?: :idea:

Har nu bytt bränslefilter, men ingen förbättring. :evil:
Startanordningen? Jag antar att du menar startmotorkopplingen (rullar och fjädrar).
Om hojen gick bra innan du tog isär så bör felsökningen inte vara speciellt svår. Du får isf gå tillbaka och kolla så allt verkligen sitter rätt.

Du kan ju kolla tändningen med stroboskop. Problemet på både VFR och VF är att de enda markeringarna finns på svänghjulet på vänster sida, men den kåpan håller olja och att starta med den av är inte så lyckat.

Det finns en kåpa med hål i som Honda specialverktyg för ändamålet. Alternativt kan man köpa en beg kåpa på skroten och göra hål i den själv.
Ja det är startmotorkopplingen jag menar, men det går ju bara att sätta fast på ett sätt och jag lossade inget annat, men jag tror också att något hänt men kan inte räkna ut vad.
Om det skulle gå att kugga om startmotorkopplingen så vorde det enkelt att räkna ut, men det går ju inte.
Det är ju som du säger inte bra att testa med stroboskop utan olja i motorn.
insu

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Qwerty »

Vad är det för hoj?
Jag hade innan jag gjorde något provat något annat gjort rent förgasarna eller sprutet.
Om inte det hjälper så hade jag bytt stift. Efter det så hade jag gett mej på tändningen. Mäta upp spolar.

Själv har jag mekat (på en annan hoj jag har)efter ett fel väldigt länge och nydligen konstaterat att ena blandskruven på treans cylinder gängat ut sig nästan ett varv, där låg mitt problem.
Oftast så är det enklaste den rätta vägen. Väldigt sällan något avancerat gått sönder. Du kan tro jag provkört, kollat stift, gjort rent förgasare, mätt upp tändspolar. Jag har ju sett felet hela tiden, men aldrig insett hur enkelt det kan vara.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Skriv svar