bestyckningstips

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
templar
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 02, 2007 14:57

#31 Inlägg av templar »

Får väl köpa en plastgris med stressfläkt annars :P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#32 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:
Tyrannosaurus skrev:Nåja, det där är racebestyckning och svårt att få till på gatan inte misnt för att det är rätt jobbigt att stå vid vägkanten och skruva tändstift på en glödhet motor.
En jäkel på att vara snabb på att svara, mitt i natten =)
Fullgas är ju race, men när man även lägger in dessa mellanvarv, jämngas mm så får man in en vettig åka landväg bestyckning.
Det är ju så man justerar i bänk, så varför inte på landsväg också. Tricket ligger i att döda i rätt tillfälle, något man inte behöver i bänk då man utgår ifrån lambda.
Hehe, var visst uppe än när det ramlade in ett mail att det hade kommit svar :wink:

Ja det är inte i huvudsak lambdan som avgör utan rullen med känsliga sensorer och programvaran. Jag har ju bänkat utan lambda då Henning/LHL-Motor av någon anledning inte gillar lambda eller snarare menar att ska man köra lambda så ska man ha en på varje rör. Men han har ju lyckats rätt bra på min utan lambda, en förgasarrivning (eftersom det är så :evil: jobbigt) och mycket tänkande och matematiska tabeller. Men så är han också en av de skickligaste förgasarbestyckarna här i landet 8)

Hojen är inte helt optimerad utan verkar gå lite fett, men å andra sidan har jag en ny dämp i år med troligen ganska mycket bättre flöde, så har jag tur så fixar den det där sista.
Du kan tro att jag stått och brännt fingrar, armar och div annat när jag bestyckat min gsxr. Två olika motorer, tre olika par förgasarare. Mängd olika avgas och olika filter. Ett par vändor har det faktist blivit. Har en raka precis vid mej som många frågat mej varför jag står där och mekar. När dom sett mej för tionde gången inom loppet av 14dagar så undrar folk, konstigt?
Jo det är priset man får betala om man ska testa själv. Å andra sidan hade väl du flatisar på den och såna är svårare att få till i bänken för vrinder man fullt på en gång som med vacum så svimmar en sån motor.
Vacumgasarna känner av på ett helt annat sätt. När man drar fullt så går trottlarna först i taket, då försvinner vacumet och dom ramlar ner lite fort, sen kommer den. Det ser man på grafen att det blir ett hack precis i början vid ca. 2000-3000 rpm.

Han med svarta GSX:en, du-vet-vem, bänkade hos Henning men blev inte nöjd, men det var inte Henning heller eftersom han anser att mekaniska gasare är värdo även om dom ger bra pulver.
templar skrev:Killen i butiken ville sälja mig ett 148 munstycke och jag tyckte det var alldeles galet och lyckades "pruta ner" det till ett 130.
148!!!??? :shock: Men vad är det för :evil: amatör? Hojen hade ju bara hostat till och drunknat!
Det är därför sådana här forum e kanon där det finns trevliga människor som HAR kunskap och är villiga att dela med sig av den.
Jo precis 8) :lol:
Det sitter keihin på min knarr och original är 118.
Har som sagt gått ner till 125 och tycker att den går jämnare nu, lite klent vid fullgas på mellan, men skall testa att höja nålarna nån dag.
Meklusten har svalnat något nu.

Innan gick den som en raket på fullgas över 7500, tycker inte att den gör det längre, känns som man sitter och väntar på att nålen skall dyka mot rött, som när man körde moppe ungefär.

Blir det så här tråkigt att köra med "rätt" bestyckning? usch
:evil:
Du har fått det bättre, men det finns nog en hel del mer att hämta om man skulle optimera den.
Att den kändes snabbare tidigare berodde nog mest på att du tidigare inte hade någonting på botten. Nu har du fått jämnare effekt och troligen mer totalt, men det känns inte. Men som sagt, det lär nog finnas mer att hämta om du vill, orkar, är villig att betala osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#33 Inlägg av Qwerty »

Orkar inte citera.

Hade flatside förgasare på 1195an när den var som den skulle. Men jag körde den ner till jönköping på Cv34or. Även kört Cv36or, CV38 och 40 fick inte plats då det blev trångt mellan motor och ram.
Sen är den ju körd med 750 motorn också.

Henning är otroligt skicklig. Dock så har jag hört lite dålig kritik senaste åren om honom. Om det stämmer eller ej vet jag inte. Kanske blivit förvirrad =)
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

kvistarn
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 15, 2009 18:16

#34 Inlägg av kvistarn »

Hej
har en fråga, om man enbart byter till en slipon dämpare, behöver man justera något då?
Jag har en vfr 750 -96...
jag bytte till std dämpare till besiktning och tycker den gick lite bättre vid krypkörning då, men det kanske är inbillning....

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#35 Inlägg av Conseal »

Genom att bara byta till slipon så kommer hojen få bättre utflås utan att det tillförs mer in.
För att bibehålla rätt mix så bör du justera/ombestycka förknasarna så du får in mer soppa .. annars kommer du få en ryckigare gång.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

kvistarn
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 15, 2009 18:16

#36 Inlägg av kvistarn »

hej ok,
kan det räcka att justera nålarna då? höja dem antar jag, finns det nåt ungefärligt riktvärde?
de enda förgasare jag pillat med innan är ju till mopeder och nån atv :oops:

eller är det "bara" att justera tills den känns bra på alla varv?

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#37 Inlägg av Conseal »

Jag skulle åka till närmsta verkstad och säga fixa! ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

#38 Inlägg av KLACKEN »

Jag la slipon+k&n luftfilter och fick höja 2hack så med bara slipon så är nog ett hack max.
1/2 V4

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#39 Inlägg av mator »

Om man nu skulle ha tråkigt en kväll och få ett ryck att vilja meka och skruva lite.
Hur ser jag vilka munstycken min hoj är bestyckad med ifall jag skulle plocka ner mina förgasare.
Mäter man eller står det någon siffra på munstyckena?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#40 Inlägg av Tyrannosaurus »

mator skrev:Om man nu skulle ha tråkigt en kväll och få ett ryck att vilja meka och skruva lite.
Hur ser jag vilka munstycken min hoj är bestyckad med ifall jag skulle plocka ner mina förgasare.
Mäter man eller står det någon siffra på munstyckena?
Det finns instansat på munstyckena, men ett förstoringsglas kan vara bra att ha tillgängligt :wink:
Qwerty skrev:Henning är otroligt skicklig. Dock så har jag hört lite dålig kritik senaste åren om honom. Om det stämmer eller ej vet jag inte. Kanske blivit förvirrad =)
Lite gammalt men jag tror inte han har blivit förvirrad. Vad det gäller kritik så har vår vän tillika ägare av en viss svart Suzuki kritiserat Henning en del eftersom han ansåg att han fick en dålig bestyckning, viken nog också var sant.

Men det hela grundar sig på att Henning inte gillar att jobbar med mekaniska gasare, utan han anser att det ska vara vacum eller sprut.
Mekaniska gasare ger förvisso bra effekt men kan vara väldigt svåra att ställa in rätt och det hänger hela tiden på hur mycket man gasar. Vrid på lite för mycket lite för snabbt och hojen drunknar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#41 Inlägg av mator »

Nu har timell suttit på min axel och mekat förgasare.

På alla fyra förgasare hade jag storlek 125 på munstyckena.
Luftskruvarna var lite olika ställda, tre låg runt 2 till 2.5 varv och en förgasare låg på 1.5 varv. Alla har jag nu skruvat upp till 3 varv.

Vet inte riktigt hur man kollar storleken på nål eller hur man ser att den ligger i "rätt höjd" Någon som kan komma med tips innan jag slänger dit förgasarna på hojen. Har läst trådar men inte riktigt förstått...

Jag har ett K&N filer och ett micro-slipon på hojen som är en -97:a

Den har gått ojämt vid ca 5000-6000 varv, ungefär som man håller på att få soppatorsk... hojen går på tre cylindrar och då och då tänder den fjärde cyliindern. Om jag nu ska förklara hur det känns. Annars svarar han bra på gaspådrag.

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#42 Inlägg av Donner »

Ursäkta att jag hoppar in och snor tråden lite :shock:
Kändes onödigt att starta en ny tråd, speciellt när det inte är en VFR ;)

Behöver ett litet tips ang min Kawa 900.
Går okej när den är kall men verkar gå snålt när den blir varm.
Sitter öppna filter på vacuumfuggarna och det är väl inte det bästa, letar efter en original luftburk.
Problemet är att vid varm motor så vill den inte gå ner på tomgång tillräckligt snabbt. Jag gasar till och det tar en stund innan den faller ner.
Har provat justera luftskruvarna på båda håll men tveksamt om det hjälper. Just nu står dom på 1,25 varv ut från botten. Munstycke som sitter i är ett 132 och 3st 135. Besiktningen anmärkte på att gasen hängde kvar ett tag.
Känns som att när spjället stänger så trillar inte trotteln ner tillräckligt snabbt. Kan det bero på mina öppna filter?
Tacksam för tips.

Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Nu har timell suttit på min axel och mekat förgasare.

På alla fyra förgasare hade jag storlek 125 på munstyckena.
Luftskruvarna var lite olika ställda, tre låg runt 2 till 2.5 varv och en förgasare låg på 1.5 varv. Alla har jag nu skruvat upp till 3 varv.

Vet inte riktigt hur man kollar storleken på nål eller hur man ser att den ligger i "rätt höjd" Någon som kan komma med tips innan jag slänger dit förgasarna på hojen. Har läst trådar men inte riktigt förstått...

Jag har ett K&N filer och ett micro-slipon på hojen som är en -97:a

Den har gått ojämt vid ca 5000-6000 varv, ungefär som man håller på att få soppatorsk... hojen går på tre cylindrar och då och då tänder den fjärde cyliindern. Om jag nu ska förklara hur det känns. Annars svarar han bra på gaspådrag.
När min viffer skulle till Racerepairs för bestyckningskollen, sa de att de skulle börja med att sätta i 135-munstycken, dvs ett tio-steg upp från original 125. Tydligen är det en generell tumregel att starta så.

Rätta mig om jag har fel, men luftskruvarna påverkar väl bara upp till 2-3000rpm (lågvarvsegenskaperna alltså typ), borde inte göra nåt för dina problem vid 5-6000rpm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#44 Inlägg av mator »

adrian_vg skrev:
När min viffer skulle till Racerepairs för bestyckningskollen, sa de att de skulle börja med att sätta i 135-munstycken, dvs ett tio-steg upp från original 125. Tydligen är det en generell tumregel att starta så.

Rätta mig om jag har fel, men luftskruvarna påverkar väl bara upp till 2-3000rpm (lågvarvsegenskaperna alltså typ), borde inte göra nåt för dina problem vid 5-6000rpm.
Jo.
Jag var lite osäker på om jag hade dynojetkitt eller inte på hojen.
Trodde jag hade det, eftersom några här på forumet skrivit att 118 är original.
När jag läste servicemanualen såg jag att canadatypen har #125 som original samt har #40 på "slowjet" munstyckena, vilket stämde på mina förgasare. Min nålar hade heller inga "jack" där jag kunde ställa in nålarna.
Så med andra ord är min honda inte bestyckad med något dynojetkitt.
Men det sitter som sagt ett K&N filter samt ett microslipon på hojen.
Om jag slänger dit ett pappfilter samt monterar tillbaka originaldämparen borde kanske hojen gå lite bättre runt 5-6000 varv.

Såg också att grundinställningen för luftskruvarna var 1, 5 varv men de som verkar vara vana att meka säger att man skall börja på 3 varv.
Någon som kan ge en förklaring till detta?

Sedan kan man väl hålla tummarna för att skiten fungerar efter jag varit där med mina fingrar :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#45 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Så med andra ord är min honda inte bestyckad med något dynojetkitt.
Men det sitter som sagt ett K&N filter samt ett microslipon på hojen.
Om jag slänger dit ett pappfilter samt monterar tillbaka originaldämparen borde kanske hojen gå lite bättre runt 5-6000 varv.
För vad det är värt, min viffer har också K&N-filter och ett Scorpion-slipon. Den är inte ombestyckad, pga att Racerepairs hittade en del andra fel som de ville fixa först. Min båge går iaf fortfarande bra, om än inte optimalt. <tar i trä>
mator skrev: Sedan kan man väl hålla tummarna för att skiten fungerar efter jag varit där med mina fingrar :)
Så stor skada tror jag inte du har gjort... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar