MPH vs. km/h

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Mooch
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jun 09, 2006 14:24
Ort: Vallentuna
Kontakt:

MPH vs. km/h

#1 Inlägg av Mooch »

Jag har en VFR 750 från 96 som är importerad från Storbritannien. Det betyder att hastighetsmätaren ser lite annorlunda ut än de svenska dito. Den visar MPH med stora tydliga vita siffror längst ut och km/h med röda, något otydliga siffror längst in.

Jag skulle gärna vilja byta detta och har då frågat runt lite angående att endast byta själva plastskivan med graderingen. Jag fick då svaret av en officiell Honda-handlare att det skulle kosta lika mycket som att byta ut hela hastighetsmätaren, strax över 3000 SEK. Han föreslog att byta till något "piratmärke".

Har någon några idéer om vad man skulle kunna göra här? Mig spelar det ingen roll om det är orginal eller inte. Huvudsaken är att jag ser hastigheten...

Användarvisningsbild
Roosterman
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: sön jun 04, 2006 22:05
Ort: Söderåkra

#2 Inlägg av Roosterman »

Har du kollat på hojskrotarna om det finns någon mätare där?? Tyvärr, eller iofs inte tyvärr, finns det väldigt lite VFRr skrotade , men prova iaf.. Man vet inte förrän man frågat.. Vet att det har funnits en del på Hojbiten i Mönsterås iaf..
/M
Burn baby, BUUUURN =)

VFR800Fi-01 + KLX650R-99

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#3 Inlägg av viffer »

Köp en cykeldator, det räcker gott med en från Claes Ohlssons av billig typ, dom visar rätt hastighet om du bara programmerar den rätt.

"Cykeldator Sigma. Tysk kvalitetsdator med mycket hög kvalite och design."
Finns i två utföranden, med följande funktioner: Hastighet (1). Trippmätare (2). Totalsträcka (3). Klocka (4). Tid vid cykeltur, auto.start/stopp. (5). Max-hastighet (6). Genomsnittshastighet (7). Snittjämförelse (8 ) .

Sigma 401 Funktioner:
1+2+3+4 98,00:-

Sigma 800 Funktioner:
1+2+3+4+5+6+7+8 139,00:-
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Mooch
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre jun 09, 2006 14:24
Ort: Vallentuna
Kontakt:

#4 Inlägg av Mooch »

Intressant. Måste kollas upp!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#5 Inlägg av Excalibur105 »

Tänkte lyfta denna tråden då jag sitter med instruktionsboken till min VFR800-07, i den står det att man kan växla mellan km/h och mph om man har en E-typ, vad är då E-typ och var får man reda på om man har en sådan? Jag har nämligen för mig att jag kunnat justera detta då jag köpte hojen, men att det var krångligare än vad boken sade. Har stått i garaget en kvart och tryckt och tryckt men inget händer. Någon som sitter på lite info???
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#6 Inlägg av Hulk »

Excalibur105 skrev:Tänkte lyfta denna tråden då jag sitter med instruktionsboken till min VFR800-07, i den står det att man kan växla mellan km/h och mph om man har en E-typ, vad är då E-typ och var får man reda på om man har en sådan? Jag har nämligen för mig att jag kunnat justera detta då jag köpte hojen, men att det var krångligare än vad boken sade. Har stått i garaget en kvart och tryckt och tryckt men inget händer. Någon som sitter på lite info???
Vad jag vet är de bara mätarna i de länder som har mph som standard som har möjligheten att ändra till km/h. Jag snubblade över denna info när jag funderade på att importera en nyare från England.
VFR750-95

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

Re: MPH vs. km/h

#7 Inlägg av Hulk »

Mooch skrev:Jag har en VFR 750 från 96 som är importerad från Storbritannien. Det betyder att hastighetsmätaren ser lite annorlunda ut än de svenska dito. Den visar MPH med stora tydliga vita siffror längst ut och km/h med röda, något otydliga siffror längst in.

Jag skulle gärna vilja byta detta ...
Jag hämtade hem min 95:a från England så jag känner till problematiken. Jag köpte en begagnad mätare på en MC-skrot. De ville inte sälja bara mätaren, så jag fick köpa hela instrumentpanelen för 1000:-. Jag plockade dock ut bara mätaren och bytte den, sen hade jag flyt och kunde sälja instrumentpanelen till en kille med en krockskadad VFR för 1000:- :lol: .
VFR750-95

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#8 Inlägg av Excalibur105 »

Jag var lite snabb att fråga på forumet, typ E är England, F Frankrike, EK Irland och ED är så gott som resten av Europa. Stod längst fram i boken :roll:
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: MPH vs. km/h

#9 Inlägg av Tommy Gsson »

Mooch skrev:Jag har en VFR 750 från 96 som är importerad från Storbritannien. Det betyder att hastighetsmätaren ser lite annorlunda ut än de svenska dito. Den visar MPH med stora tydliga vita siffror längst ut och km/h med röda, något otydliga siffror längst in.

Jag skulle gärna vilja byta detta och har då frågat runt lite angående att endast byta själva plastskivan med graderingen. Jag fick då svaret av en officiell Honda-handlare att det skulle kosta lika mycket som att byta ut hela hastighetsmätaren, strax över 3000 SEK. Han föreslog att byta till något "piratmärke".

Har någon några idéer om vad man skulle kunna göra här? Mig spelar det ingen roll om det är orginal eller inte. Huvudsaken är att jag ser hastigheten...
Prova invalidos tips
Invalido skrev:om man nu gör något av detta.. som sedan påverkar hasighetsmätaren så röstar jag för ett inköp av en sådan här http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm
har en sådan själv efter jag drevat om min och ändrat storlek på däck.
har kört med gps o kollat. vid 110kh slår den inte det minsta :wink:
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Invalido

Re: MPH vs. km/h

#10 Inlägg av Invalido »

Tommy Gsson skrev:
Mooch skrev:Jag har en VFR 750 från 96 som är importerad från Storbritannien. Det betyder att hastighetsmätaren ser lite annorlunda ut än de svenska dito. Den visar MPH med stora tydliga vita siffror längst ut och km/h med röda, något otydliga siffror längst in.

Jag skulle gärna vilja byta detta och har då frågat runt lite angående att endast byta själva plastskivan med graderingen. Jag fick då svaret av en officiell Honda-handlare att det skulle kosta lika mycket som att byta ut hela hastighetsmätaren, strax över 3000 SEK. Han föreslog att byta till något "piratmärke".

Har någon några idéer om vad man skulle kunna göra här? Mig spelar det ingen roll om det är orginal eller inte. Huvudsaken är att jag ser hastigheten...
Prova invalidos tips
Invalido skrev:om man nu gör något av detta.. som sedan påverkar hasighetsmätaren så röstar jag för ett inköp av en sådan här http://www.bikersneed.se/SpeedoH/speedo.htm
har en sådan själv efter jag drevat om min och ändrat storlek på däck.
har kört med gps o kollat. vid 110kh slår den inte det minsta :wink:
till denna manick ingår med en liten liten sladd med en knapp på,trycker man på den så kan man byta mellan mph o kh

Invalido

#11 Inlägg av Invalido »

antagligen så har jag löst problemet... när jag började bygga om min till fighter blev där ett helt mätar hus över som jag bytade bort mot andra saker... misstänker att dom har den kvar o släpper den för en billig peng...
har pm om var den finns :wink:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

viffer skrev:Köp en cykeldator, det räcker gott med en från Claes Ohlssons av billig typ, dom visar rätt hastighet om du bara programmerar den rätt.

"Cykeldator Sigma. Tysk kvalitetsdator med mycket hög kvalite och design."
Finns i två utföranden, med följande funktioner: Hastighet (1). Trippmätare (2). Totalsträcka (3). Klocka (4). Tid vid cykeltur, auto.start/stopp. (5). Max-hastighet (6). Genomsnittshastighet (7). Snittjämförelse (8 ) .

Sigma 401 Funktioner:
1+2+3+4 98,00:-

Sigma 800 Funktioner:
1+2+3+4+5+6+7+8 139,00:-
Hur får man fast magneten i hjulet? Jag misslyckades med en Biltemacykeldator på min XL600R, där jag inte fick på magneten på ekrarna (ekrarna var för tjocka).

Jag ville iofs bara ha klockan, så till slut klippte jag bara av sladden och ställde in datorn i klockläge.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

danlse
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: lör feb 27, 2010 23:12
Ort: Stockholm(Segeltorp)

#13 Inlägg av danlse »

Excalibur105 skrev:Jag var lite snabb att fråga på forumet, typ E är England, F Frankrike, EK Irland och ED är så gott som resten av Europa. Stod längst fram i boken :roll:
Är det någon som vet vilka årsmodeller detta gäller - alltså där man kan byta från MPH till Km/h på en hoj såld i England? (Har tidigare importerat en hoj från England och drömmer nu om att ta hem en VFR men naturligtvis bra om man kan få visning i Km/h)

Skriv svar