Justering av framhjul?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.
T.
Ok, nu gick det upp ett ljus. Men det är ju inte så mycket att justera med egentligen, distanserna är ju som de är och mutterna på hjulaxeln ska ju bara dras till med ett visst moment. Inte så mycket att spela med, sas.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2169
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#17 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.
T.
Ok, nu gick det upp ett ljus. Men det är ju inte så mycket att justera med egentligen, distanserna är ju som de är och mutterna på hjulaxeln ska ju bara dras till med ett visst moment. Inte så mycket att spela med, sas.
Du skjuter hela paketet med distanser i sidled efter att du momentdragit axeln, när du är i rätt läge låser du med skruvarna i gaffelbenets bottendel. Det är ju själva infästningen (dvs, den fasta delen av oket) som du justerar in.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.
T.
Ok, nu gick det upp ett ljus. Men det är ju inte så mycket att justera med egentligen, distanserna är ju som de är och mutterna på hjulaxeln ska ju bara dras till med ett visst moment. Inte så mycket att spela med, sas.
Du skjuter hela paketet med distanser i sidled efter att du momentdragit axeln, när du är i rätt läge låser du med skruvarna i gaffelbenets bottendel. Det är ju själva infästningen (dvs, den fasta delen av oket) som du justerar in.
T.
Så går det inte att göra på min (tror jag). Den har en fix montering och det går inte att justera åt något håll mer än att röra på själva bussningen. Men den påverkas inte om oket är fastskruvat i benet eller inte.
Sen har jag iofs antidyk med sitt länkage på vänster ben som jag inte vet om det har något med saken att göra.

Jag har haft isär det en gång och fick banka ut bussningarna eftersom dom vara rejält fastärgade, men efter lite smärgel och teflonfett så gick dom lätt igen. Men sen var det bara att slänga ihop som det satt och allt funkade som vanligt, ingen injustering.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Du skjuter hela paketet med distanser i sidled efter att du momentdragit axeln, när du är i rätt läge låser du med skruvarna i gaffelbenets bottendel. Det är ju själva infästningen (dvs, den fasta delen av oket) som du justerar in.
T.

Hmm... Måste nog kolla detta lajv på bågen. Tack för infon iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#20 Inlägg av Donner »

Tyrannosaurus skrev:
Donner skrev:Benen är ju fjädrande uppåt, så dom bör ju justera sej själv när man monterar hjulaxeln. Det dom menar är kanske om det skiljer mycket mellan benen i längd så att säga så blir fjädringsegenskapen skum, då den ena fjädern (inne i gaffelbenet) är mer ihoptryckt än den andra. Eller tänker jag fel?
Tanken är alltså att man drar benet utåt/inåt inte uppåt/neråt. När hjulet inte är fastskruvat kan det ju flexa någon millimeter.
Aha det var så det var tänk ja. Ja det kan ju tänkas att det är viktigt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Skriv svar