VFR -87 drar ur batteriet. Tips?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR -87 drar ur batteriet. Tips?
Är det någon som har tips om vilken del i elsystemet som kan "tjyvläcka " då tändningen är avstängd..!
Jag har underhållsladdat batteriet under vintern för att slippa startbekymmer, men nu är batteriet tömt på 1,5 vecka då hojen stått orörd i garaget .
Laddregulatorn är utbytt för nåt år sen, den bör det inte vara.
Har vid något tillfälle kunnat mäta upp tjyvströmmen, men felet är inte konstant.
Tacksam för tips.
Jag har underhållsladdat batteriet under vintern för att slippa startbekymmer, men nu är batteriet tömt på 1,5 vecka då hojen stått orörd i garaget .
Laddregulatorn är utbytt för nåt år sen, den bör det inte vara.
Har vid något tillfälle kunnat mäta upp tjyvströmmen, men felet är inte konstant.
Tacksam för tips.
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51
BMW R25 -51
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR -87 drar ur batteriet. Tips?
Har du torkat av runt batteripolerna, och sen smort in med vaselin?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Ok, den enkla gick inte...Anders skrev:Batteriet är alldeles fräscht från förra sommarn. Rent o fint.
Har du kollat jordsladdens infästning i chassit (minussladden från batteriet) och hur det ser ut där?
Ser du nån synlig sladdhärva som är skitig, kan vara ett tecken på att det är en krypström som går där.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Laddregulatorn kan ju vara kass ändå. På min var den dålig och den drog ut batteriet på mindre tid än en vecka. Testa att koppla ur den när du låter hojen stå.
Läste om nån här som hade glappkontakt i nåt kopplingsstycke framme vid tanken. Drog också ut batteriet.
Läste om nån här som hade glappkontakt i nåt kopplingsstycke framme vid tanken. Drog också ut batteriet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
En kvälls mekande gav följande:
10mA rinner konstant ur batteriet trots tändning av. Sulle tro att det ar mer än så ibland. Vid urkoppling av laddreggens "utgående" kabelhärva upphör strömmen, så det har med den att göra iallafall.
När jag lossade laddreggens fästen sjönk strömmen till 1mA. ...men den rackarn ska ju vara fäst i ramen .
Skitsamma, det får bli lösningen tills vidare även om det inte känns klockrent. Rengjort alla don o sladdhärvor jag hittade, samt passat på att montera snabbkoppling för laddaren . Tack för tipsen!
10mA rinner konstant ur batteriet trots tändning av. Sulle tro att det ar mer än så ibland. Vid urkoppling av laddreggens "utgående" kabelhärva upphör strömmen, så det har med den att göra iallafall.
När jag lossade laddreggens fästen sjönk strömmen till 1mA. ...men den rackarn ska ju vara fäst i ramen .
Skitsamma, det får bli lösningen tills vidare även om det inte känns klockrent. Rengjort alla don o sladdhärvor jag hittade, samt passat på att montera snabbkoppling för laddaren . Tack för tipsen!
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51
BMW R25 -51
Låt inte den vara loss från ramen, då bränner du den helt ganska snabbt eftersom den får sin kylning från ramen.Anders skrev:En kvälls mekande gav följande:
10mA rinner konstant ur batteriet trots tändning av. Sulle tro att det ar mer än så ibland. Vid urkoppling av laddreggens "utgående" kabelhärva upphör strömmen, så det har med den att göra iallafall.
När jag lossade laddreggens fästen sjönk strömmen till 1mA. ...men den rackarn ska ju vara fäst i ramen .
Skitsamma, det får bli lösningen tills vidare även om det inte känns klockrent. Rengjort alla don o sladdhärvor jag hittade, samt passat på att montera snabbkoppling för laddaren . Tack för tipsen!
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Den kylningen sägs aldrig ha varit helt funktionell ändå. Men du har i sak rätt!Donner skrev:Låt inte den vara loss från ramen, då bränner du den helt ganska snabbt eftersom den får sin kylning från ramen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nej förvisso men den lär hålla längre om den sitter fast mot ramen, gärna med kylpasta på baksidan. Min var felmonterad och typ hängde i luften, den höll uppskattningsvis 10mil sen var den kass och då var det kallt ute.adrian_vg skrev:Den kylningen sägs aldrig ha varit helt funktionell ändå. Men du har i sak rätt!Donner skrev:Låt inte den vara loss från ramen, då bränner du den helt ganska snabbt eftersom den får sin kylning från ramen.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag har faktiskt aldrig monterat av likriktaren/regulatorn (vågar inte,betraktar den som gammaldags TNT som flyger i luften om man hanterar den ovarsamt) för att kolla hur det ser ut under, men jag har fått det beskrivet som att hela den stora regulatorblaffan med kylflänsarna sitter mot ramen med typ en 1x1cm stor "kylöverföringsmetallbit", istf monterad med hela grejen mot ramen. Detta sägs ska vara det största problemet - värmeavledningen - enbart luftflödet genom hålen i kåporna räcker inte i längden.Donner skrev:Nej förvisso men den lär hålla längre om den sitter fast mot ramen, gärna med kylpasta på baksidan. Min var felmonterad och typ hängde i luften, den höll uppskattningsvis 10mil sen var den kass och då var det kallt ute.
Edit: Var det inte nån på forumet som monterade på en processorkylfläkt och som fick det att funka bra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vart flyttade du din likriktare/regulator? Under sadeln nånstans?Donner skrev:Jag får nog montera en fläkt på min för den blir jäkligt varm (bra idé). På min är hela baksidan av metall men det är modellen utan kylflänsar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Ja den sitter på bakramen nu lite längre bak än innan. Min bakram är från en skramlaha R6 så det ser lite annorlunda ut.adrian_vg skrev:Vart flyttade du din likriktare/regulator? Under sadeln nånstans?Donner skrev:Jag får nog montera en fläkt på min för den blir jäkligt varm (bra idé). På min är hela baksidan av metall men det är modellen utan kylflänsar.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Tror att värmeledande pasta kunde vara idé, så att man får bort värmen till ramen i stället. Tror det är väl så effektivt som en fläkt. Sen är det ju aldrig fel att regulatorn sitter på ett sådant sätt att den får lite kyla av fartvinden.Donner skrev:Jag får nog montera en fläkt på min för den blir jäkligt varm (bra idé). På min är hela baksidan av metall men det är modellen utan kylflänsar.
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/in ... toc=20512;
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Japp jag tror den pastan hjälper, dock får min kylning av fartvinden som den sitter nu. Själv tog jag en sort som vi har på jobbet...hoppas det funkar.
En idé hade varit att montera den på tanken undertill. Soppan lär ju hålla lägre temp än vilken ram som helst. Hmm vilka bra idéer man kan komma på. Dock får man typ limma dit den då. Sen en slang in som blåser luft på den när man kör.
En idé hade varit att montera den på tanken undertill. Soppan lär ju hålla lägre temp än vilken ram som helst. Hmm vilka bra idéer man kan komma på. Dock får man typ limma dit den då. Sen en slang in som blåser luft på den när man kör.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera