Stötdämparlänkage VF750S-83

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jul 22, 2009 18:59
Ort: Malmö - Sverige
Kontakt:

Stötdämparlänkage VF750S-83

#1 Inlägg av Rikard »

Min Mc gick inte igenom på besiktningen, glapp i stötdämparlänkaget, skönt att dom hittade detta trots att det är trist. Jag plockade isär länkaget och ser direkt varför det glappar. Nå ärdet någon som vetvar jag kan få tag i dessa bussningar eller skall jag göra dom själv i mässing.

Har även funderat på en lösning med riktiga lager, om jag hittar något som passar för en billig peng. Läste någonstans om att man monterar smörjnipplar i länkarmarna. Det är nog en bra idé (om man nu fortsätter med glidlager/bussningar).

Vad tycker ni? har ni några goda ideér?

Fick även nerslag på bränsleläckage, vilket var lite hårt, men det droppar lite från en av förgasarna. Särskilt om man klantarsig vidstart och chokar lite mycket trots att motorn är varm;-)
Bilagor
004.jpg
(37.74 KiB) Nerladdad 44 gånger

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

De ska finnas att köpa nya original frågan är bara om Honda har dom fortfarande. Annars borde det inte vara en så stor sak att få det tillverkat på någon mekanisk verkstad.

Den nyare varianten är att stor alunimiumklump med breda nållager istället för länkstagen. LillSabren fick vad jag vet tyvärr aldrig denna alunimiumklump som blev standard på alla andra Pro-link VF:ar (något liknande används fortfarande och inte bara på V4 utan alla Honda med Pro-link som Hondas enkelstötdämparsystem fortfarande heter).
Men det ska enligt uppgift finnas en mellanvariant som kom till VF750S/V45 Sabre efter -83 som ersätter dessa gnisslande bussningar mot nållager.

Kolla upp det i reservdelskatalogerna som finns online bl.a. Här http://thepit.shacknet.nu/honda

Eftersom VF750S/V45 Sabre 84-86 inte såldes i Sverige kan det kanske bli svårt att få tag på dessa delar här. Men kolla med David Silver m.fl. Kolla bland "Parts, dealers & tech" på mina länksidor http://improvelife.info/links . Jag har ingen aning vad det kan kosta, men det kan vara värt att kolla upp.

Det går att borra in smörjnipplar, men får du tag på nållagren till vettigt pris så behövs inte det. Då pressar man in massor med kullagerfett och sen är det tätningar som håller kvar det.

Sen ska man ju inte blåsa på med allför mycket vatten direkt på några lager eller leder, inte ens man vanligt krantryck, men det vet du nog.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rikard
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons jul 22, 2009 18:59
Ort: Malmö - Sverige
Kontakt:

#3 Inlägg av Rikard »

tackar för tipsen, förmodligen tillverkar jag nya, gör ett gäng i mässing. Sen blir det koll och smörjning varje år (minst)

Skriv svar