Styret skakar, typ vobbel, i 70km/h
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
samma påmin gamla VF 750S -83. Låsmutter satt lös = litet glapp i lager. Spännde hårt - såhårt jag vågade utan att trögheten i styret blev märkbar. Mycket stabilare. Dessutom hade jag glapp i bakre stötdämparlänkaget.
Inte för att min har vobblat - men jag håller på att du har glapp i styrlager, slut? byt till hösten! Passa även på att kolla alla bussningar i stötdämperiet. Lite här och lite där gör kanske att det samlade resultatet medför obalans och vobbel.
Inte för att min har vobblat - men jag håller på att du har glapp i styrlager, slut? byt till hösten! Passa även på att kolla alla bussningar i stötdämperiet. Lite här och lite där gör kanske att det samlade resultatet medför obalans och vobbel.
VF 750 S -83
http://www.fmckmalmo.se
http://www.fmckmalmo.se
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Förre ägaren/meken var en klåpare. Inte första gången det händer...Jimmy.S skrev:kan den omöjligt gjort då låsblecket som sitter mellan muttrarna var vikta in i spåren på båda muttrarna, var helt enkelt inte mer åtdragen vilket känns lite laban
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jag har/hade samma på min 08. Samma tendens på vobbel vid 70 och i 140 är det grymt. Jag gjorde samma sak tog och skulle spänna styrlagermuttern. Låsmuttern kunde jag skruva lös med fingrara utan minsta ansträngning efter jag tagit bort blecket.
Knacka fram muttern några millimeter och sedan spände jag dit låsmuttern. Vet inte hur mycket skilnad det gjorde, men det blir nog en "tur" till med styrlagermuttern.
Knacka fram muttern några millimeter och sedan spände jag dit låsmuttern. Vet inte hur mycket skilnad det gjorde, men det blir nog en "tur" till med styrlagermuttern.
Det var min tanke med och provade utan direkt när jag kom fram till mitt resmål ,men det funkade ikke, har visserligen kvar pakethållaren men den borde inte skapa så mycket vobbel.absinna skrev:Hei.
Jeg opplevde det samme med min vfr 800 98'.
Jeg kjørte med Givi toppboks, og da ble jeg skremt når jeg slapp styret.
Da jeg kom hjem tok jeg av toppboksen, og prøvde uten; Ingen wobbling i det hele tatt. Kanskje det er det som gjør det hos deg?
skumt, ska nog ta o testa det med i monMaciver skrev:Mitt slutar vid 85 men sedan kommer det då tillbaka och varar till 155-160Jimmy.S skrev:Jag har inget vobbel över 85-90km/h.Maciver skrev:Jag har/hade samma på min 08. Samma tendens på vobbel vid 70 och i 140 är det grymt. .
skumt att även din övre mutter satt så löst, känns ju inte riktigt rätt
idag testade jag att montera bort min packethållare (givi) och passade även på att lossa styrlagret lite då det blev lite väl trögstyrt, kollade även lufttrycket och upptäckte att det endast var 2.0 kg i framdäcket... pumpade upp till 2.8, tog en provsväng med min nytvättade pärla och nu så är vobblet minimalt, kan nog inte längre kalla det för vobbel utan mera som små skakningar som säkert kan vara normala, detta syns endast vid släppt styre men upplevdes ej vid normalkörning så nu känns det mycket bättre
Det lustiga var oxå när jag lossade låsmuttern till styrlagret så var den "lös" igen jag knackade fast den riktigt hårt sist och låste den men den gick att skruva upp med fingrarna utan större ansträngning nu igen.... lustigt!!!
Det lustiga var oxå när jag lossade låsmuttern till styrlagret så var den "lös" igen jag knackade fast den riktigt hårt sist och låste den men den gick att skruva upp med fingrarna utan större ansträngning nu igen.... lustigt!!!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
2,8 fram?? Är inte det lite mycket? Både min 97:a och 00:a ska ha 2,5-2,6 fram och ca 2,8-2,9 bak.Jimmy.S skrev:idag testade jag att montera bort min packethållare (givi) och passade även på att lossa styrlagret lite då det blev lite väl trögstyrt, kollade även lufttrycket och upptäckte att det endast var 2.0 kg i framdäcket... pumpade upp till 2.8, tog en provsväng med min nytvättade pärla och nu så är vobblet minimalt, kan nog inte längre kalla det för vobbel utan mera som små skakningar som säkert kan vara normala, detta syns endast vid släppt styre men upplevdes ej vid normalkörning så nu känns det mycket bättre
Pröva med lite gängtejp om du inte har skruvlåsning på tub. Det är ingen bricka man ska liksom knacka upp kanten på så att den låser muttern?Jimmy.S skrev:Det lustiga var oxå när jag lossade låsmuttern till styrlagret så var den "lös" igen jag knackade fast den riktigt hårt sist och låste den men den gick att skruva upp med fingrarna utan större ansträngning nu igen.... lustigt!!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Länge sen du bytte styrlager ?Jimmy.S skrev:idag testade jag att montera bort min packethållare (givi) och passade även på att lossa styrlagret lite då det blev lite väl trögstyrt, kollade även lufttrycket och upptäckte att det endast var 2.0 kg i framdäcket... pumpade upp till 2.8, tog en provsväng med min nytvättade pärla och nu så är vobblet minimalt, kan nog inte längre kalla det för vobbel utan mera som små skakningar som säkert kan vara normala, detta syns endast vid släppt styre men upplevdes ej vid normalkörning så nu känns det mycket bättre
Det lustiga var oxå när jag lossade låsmuttern till styrlagret så var den "lös" igen jag knackade fast den riktigt hårt sist och låste den men den gick att skruva upp med fingrarna utan större ansträngning nu igen.... lustigt!!!
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
*Låsbricka med uppknackningsbara kanter är monterad och säkrar båda muttrarna, mao så behövs varken loctite eller gängtejp, muttrarna har ej rört sig, men funderar på om brickan emellan är lite fjädrande och slappar/trycks ihop lite och därför släpper spänningen mellan muttrarnaMister skrev:Länge sen du bytte styrlager ?Jimmy.S skrev:idag testade jag att montera bort min packethållare (givi) och passade även på att lossa styrlagret lite då det blev lite väl trögstyrt, kollade även lufttrycket och upptäckte att det endast var 2.0 kg i framdäcket... pumpade upp till 2.8, tog en provsväng med min nytvättade pärla och nu så är vobblet minimalt, kan nog inte längre kalla det för vobbel utan mera som små skakningar som säkert kan vara normala, detta syns endast vid släppt styre men upplevdes ej vid normalkörning så nu känns det mycket bättre
Det lustiga var oxå när jag lossade låsmuttern till styrlagret så var den "lös" igen jag knackade fast den riktigt hårt sist och låste den men den gick att skruva upp med fingrarna utan större ansträngning nu igen.... lustigt!!!
*Jag har aldrig bytt styrlager och har inte någon dokumentation på att det är gjort heller, spände dock åt det riktigt ordentligt sist när jag hade det nere
Första dokumentation i sverige är 2005,07,29 och 42064km, den har nu gått 52000 (49000 i höstas när jag köpte den) så den har inte direkt varit semesterfordon/pendlingsfordon innan, om nu mätaren stämmer vill säga.
Så om det är original styrlager vågar jag inte svara på, har dock full servicebok och övrig doc. hjullager är bytt runt juli -06 fram lr bak vet jag inte, drevpaket är bytt vid samma läge till ett cbx750 fram (undrar varför?) och ett bakdrev till en vfr750 90-98? kedjan är en 530 rk xso 120l
Första tanken var däcken...men efter ha läst igenom tråden så misstänker jag rätt så starkt styrlager.
Styrlager ska dras åt med ca 25 nm (om jag nu inte minns fel på rak arm)... dvs det är inte så jätte mycket. det ska motsvara ca nån hekto motstånd i styret. Sen har du dessutom fått efterspänna. Något man får kanske göra när det är nyligen ditsatt, inte annars. Du har även fått "respons" i uppförandet när du har spänt det o släppt, vilket även tyder på defekt lager.
Det behöver inte vara värsta glappet för styrlagret ska vara dåligt.
Styrlager ska dras åt med ca 25 nm (om jag nu inte minns fel på rak arm)... dvs det är inte så jätte mycket. det ska motsvara ca nån hekto motstånd i styret. Sen har du dessutom fått efterspänna. Något man får kanske göra när det är nyligen ditsatt, inte annars. Du har även fått "respons" i uppförandet när du har spänt det o släppt, vilket även tyder på defekt lager.
Det behöver inte vara värsta glappet för styrlagret ska vara dåligt.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Ja något glapp finns inte, det borde jag eller någon av mina andra 3 bilmekar kunnat känna, även en rutinerad mc räv har kännt på det, men visst kan det vara lite kaiko ändå,lager är ju lager och kulorna/rullarna behöver inte vara runda, kanske ska ha ett litet vinterprojekt med framgaffeln, byte av olja i dämparna+ packboxar och samtidigt byta styrlager är väl aldrig fel, då vet man ju att det är ok sen. just nu så känns det ok så jag kör vidare änsålängeMister skrev:Första tanken var däcken...men efter ha läst igenom tråden så misstänker jag rätt så starkt styrlager.
Styrlager ska dras åt med ca 25 nm ... dvs det är inte så jätte mycket. det ska motsvara ca nån hekto motstånd i styret. Sen har du dessutom fått efterspänna. Något man får kanske göra när det är nyligen ditsatt, inte annars. Du har även fått "respons" i uppförandet när du har spänt det, vilket även tyder på defekt lager.
Det behöver inte vara värsta glappet för styrlagret ska vara dåligt.
Jimmy.S skrev:lager är ju lager och kulorna/rullarna behöver inte vara runda, kanske ska ha ett litet vinterprojekt med framgaffeln, byte av olja i dämparna+ packboxar och samtidigt byta styrlager är väl aldrig fel, då vet man ju att det är ok sen. just nu så känns det ok så jag kör vidare änsålänge
Orginal är det väl kulor, det var det iaf på 750. Samt de milen du anger så tippar jag på lager, Behövs ju inte mycket, för att få till "resonans". Koniska eftermarknadslager är betydligt bättre när det gäller jämt slitage.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022