Laddningsregulator med kylflänsar

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Laddningsregulator med kylflänsar

#1 Inlägg av HondaVFR »

När kom typen med kylflänsar ? :roll:
Som jag fattar finns det en äldre typ utan kylflänsar också
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#2 Inlägg av StigH »

HondaVFR skrev:När kom typen med kylflänsar ? :roll:
Som jag fattar finns det en äldre typ utan kylflänsar också
På mina VF750C 1982 resp -83 är båda MED kylflänsar...
Så äldre = "mycket äldre"???
Har bara sett flänsförsedda på eftermarknaden..
Men VFR är kanske annorlunda? Ni kör så mkt fortare att inga kylflänsar behövs..? :D
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#3 Inlägg av HondaVFR »

En kompis har en liggande på hyllan vad han påstår
suttit på en VFR 1986:a...... den var slät utan kylflänsar.
Kan ju vara en pirat modell kanske ?! :roll:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#4 Inlägg av Donner »

HondaVFR skrev:En kompis har en liggande på hyllan vad han påstår
suttit på en VFR 1986:a...... den var slät utan kylflänsar.
Kan ju vara en pirat modell kanske ?! :roll:
Har haft en 87:a utan kylflänsar, har en 95:a utan kylflänsar. Båda med original regulator, båda har brunnit :roll:
Har en 01:a med kylflänsar.
Tror det kom original 98 när 800:an kom.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

#5 Inlägg av HondaVFR »

Min 89:a har kylflänsar.
Kanske då blivit utbytt någon gång ? :roll:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Masen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 30, 2010 11:29

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#6 Inlägg av Masen »

Hur vet man om orginalet är bytt eller inte? Är det bäst att ha med sig en i reserv för att va säker?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#7 Inlägg av adrian_vg »

Masen skrev:Hur vet man om orginalet är bytt eller inte? Är det bäst att ha med sig en i reserv för att va säker?
Vi kollar på det ur en annan synvinkel! Kan du byta regulatorn vid vägkanten med originalverktygen (om du har dem med dig) om det skulle skita sig under en tur?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Masen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 30, 2010 11:29

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#8 Inlägg av Masen »

adrian_vg skrev:
Masen skrev:Hur vet man om orginalet är bytt eller inte? Är det bäst att ha med sig en i reserv för att va säker?
Vi kollar på det ur en annan synvinkel! Kan du byta regulatorn vid vägkanten med originalverktygen (om du har dem med dig) om det skulle skita sig under en tur?
Jag vet inte,har inte ens kollat vart eller hur den sitter :lol: Har bara läst mig till att den pajar ofta. Det är väl inte så kul om man är i långbortistan med hojen. Måste nog kila ner i garaget och kolla upp det :oops:

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#9 Inlägg av HondaHasse »

adrian_vg skrev:
Masen skrev:Hur vet man om orginalet är bytt eller inte? Är det bäst att ha med sig en i reserv för att va säker?
Vi kollar på det ur en annan synvinkel! Kan du byta regulatorn vid vägkanten med originalverktygen (om du har dem med dig) om det skulle skita sig under en tur?
Ja det kan man men det är bökigt. Danska VFR klubben har en extra med vid varje träff ifall någon får problem.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#10 Inlägg av adrian_vg »

Masen skrev:Jag vet inte,har inte ens kollat vart eller hur den sitter :lol: Har bara läst mig till att den pajar ofta. Det är väl inte så kul om man är i långbortistan med hojen. Måste nog kila ner i garaget och kolla upp det :oops:
Ah, bra början. ;*)

I vilket fall, om ditt svar på frågan jag ställde är ja, kan man med gott samvete ta med en på resan.

Alla vi andra som inte har samma koll, ringer på bärgning eller en snäll polare med släp. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Masen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 30, 2010 11:29

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#11 Inlägg av Masen »

Har jag missat nåt? Det är alltså inte regulatorn som sitter under sadeln som pajar? För inte behöver man väl ringa bärgare för att lossa på 2 skruvar och en kontakt?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#12 Inlägg av adrian_vg »

Masen skrev:Har jag missat nåt? Det är alltså inte regulatorn som sitter under sadeln som pajar? För inte behöver man väl ringa bärgare för att lossa på 2 skruvar och en kontakt?
Bärgare behövs om man inte har en extra regulator med sig som man kan byta till. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#13 Inlägg av insu »

Laddningsregulatorn på min 93:a var utan kylflänsar, då den gick sönder monterade jag en med kylflänsar. Laddningsregulatorn skulle behöva sitta på ett annat ställe där det inte blir så vamt. :csick
insu

Masen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 30, 2010 11:29

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#14 Inlägg av Masen »

Hur vet man att den är bytt? Jag hade visst en med kylflänsar.

Pyromanen
Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: mån apr 11, 2011 09:41

Re: Laddningsregulator med kylflänsar

#15 Inlägg av Pyromanen »

Min -95:a hade en regulator utan flänsar som var bränd, den nya har kylflänsar + att jag monterat en kylfläkt från en dator enligt ett tips jag sett någonstans. Funkar än så länge.

//Pyro

Skriv svar