Startproblem vfr800-01
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Startproblem vfr800-01
Hej gott folk !
Nu behöver jag lite hjälp från er .Jag har en vfr800-01 som har gått 3300 bekymmers fria mil tills nu.hojen vill inte starta och jag har kollat följande:
1 Bensin finns.
2 Start-relär "knäpper" när man trycker på startknappen
3 Har lossat kontakten till startmotor,tagit bort oxider och sprejat för att få bättre kontakt.
4 Har testat att lägga 12v från batteriet direkt på startmotor utan framgång.
5 Plockat isär startmotor för att leta efter fel utan att hitta något.
6 Nytt batteri från Biltema (gel-varianten)
(Första gången jag startade den efter vinteruppehåll så hoppar den igång direkt)
Det konstiga är om man har starthjälp från bilen så starta den varje gång utan tvekan och den laddar ca. 13,5V vid 3000 rpm.
Om man låter den går några minuter efter starthjälpen så starta den som vanligt i några försökt sedan sega den igen.
När startförsöken misslyckas så nollställs klocka o trippmätare också.
/Jacken
Nu behöver jag lite hjälp från er .Jag har en vfr800-01 som har gått 3300 bekymmers fria mil tills nu.hojen vill inte starta och jag har kollat följande:
1 Bensin finns.
2 Start-relär "knäpper" när man trycker på startknappen
3 Har lossat kontakten till startmotor,tagit bort oxider och sprejat för att få bättre kontakt.
4 Har testat att lägga 12v från batteriet direkt på startmotor utan framgång.
5 Plockat isär startmotor för att leta efter fel utan att hitta något.
6 Nytt batteri från Biltema (gel-varianten)
(Första gången jag startade den efter vinteruppehåll så hoppar den igång direkt)
Det konstiga är om man har starthjälp från bilen så starta den varje gång utan tvekan och den laddar ca. 13,5V vid 3000 rpm.
Om man låter den går några minuter efter starthjälpen så starta den som vanligt i några försökt sedan sega den igen.
När startförsöken misslyckas så nollställs klocka o trippmätare också.
/Jacken
Re: Startproblem vfr800-01
Du skall nog kolla upp batteriet om det är friskt,händer faktiskt att ett nytt batteri är kass
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
Re: Startproblem vfr800-01
kolla även jordpunkten från batteriet, om den är oxiderad/alternativt att kabeln blir varm som tyder på högt innre motstånd, så får man mycket lustiga fel.... Men det kan oxå vara som Frannson skrev och givetvis 500 andra orsaker med lycka till med letandet
Re: Startproblem vfr800-01
Har testat och laddat batteriet och då starta den hur bra som helst,sen tog jag en liten tur på 10 mil och när jag skulle köra in i garaget då vägrar den igen
(Kände på jordkabel,den var inte speciell varm)
(Kände på jordkabel,den var inte speciell varm)
Re: Startproblem vfr800-01
Har du mätt den sk: "oreglerade" spänningen?. På alla faserna?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Startproblem vfr800-01
Nej ,jag har bara mätt över batteriet,jag har då ca.13,5V vid 3000rpm,vad är oreglerade spänning och hur mäter man den?blacken skrev:Har du mätt den sk: "oreglerade" spänningen?. På alla faserna?
Re: Startproblem vfr800-01
Den mäter du över dom tre "faserna" som kommer ifrån själva generatorn, och som går till regulatorn. Koppla loss kontaktstycket i mellan dom, ställ mätinstrumentet på "växelspänning". Starta knarren och veva upp den till ca: 4000 till 6000 varv, (du får kolla i en manual till din knarr för rätt varvtal). Mät sedan av alla tre "faserna" en i taget. (Hur mycket volten ska vara får du kolla upp i en manual för den generatorn)..jacken skrev:Nej ,jag har bara mätt över batteriet,jag har då ca.13,5V vid 3000rpm,vad är oreglerade spänning och hur mäter man den?blacken skrev:Har du mätt den sk: "oreglerade" spänningen?. På alla faserna?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Startproblem vfr800-01
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Startproblem vfr800-01
Jag har nu fixat ett nytt batteri(lämnat tillbaks det gamla) och provstartat hojen,det gick bra .
Det fanns tyvärr ingen tid för provkörning ,men hjälper det inte med batteribyte så måste jag nog kolla upp era tips.
Tack så länge
Det fanns tyvärr ingen tid för provkörning ,men hjälper det inte med batteribyte så måste jag nog kolla upp era tips.
Tack så länge
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Startproblem vfr800-01
Låter som om generatorn inte laddar - bågen går medan batteriet är fulladdat? Alternativet är att voltregulator/likriktaren spökar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Startproblem vfr800-01
Har problemet löst sig eller fortsätter problemet
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART
RÖD
SÅKLART
Re: Startproblem vfr800-01
Hej!
Tyvärr har jag varit bortrest och inte har haft tid och problemet kvarstår, idag har jag testat starta hojen,den gick bra med det nya batteriet.Undertiden den gick på tomgång mätte jag spänningen över batteriet som var 14,3 V.
Men så fort jag gasade till så upptäckte jag att spänningen sjönk till 11 V och halvljuslamporna lyste svagare.Detta innebär att batteriet och startmotor är ok,men laddningsregulatorn är är inte som det ska (tydligen ett vanligt fel).Eller vad tror ni?
Tyvärr har jag varit bortrest och inte har haft tid och problemet kvarstår, idag har jag testat starta hojen,den gick bra med det nya batteriet.Undertiden den gick på tomgång mätte jag spänningen över batteriet som var 14,3 V.
Men så fort jag gasade till så upptäckte jag att spänningen sjönk till 11 V och halvljuslamporna lyste svagare.Detta innebär att batteriet och startmotor är ok,men laddningsregulatorn är är inte som det ska (tydligen ett vanligt fel).Eller vad tror ni?
Re: Startproblem vfr800-01
Låter som denna båges enda standardfel har drabbat dig... regulatorn...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE...
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Startproblem vfr800-01
Jag hade exakt samma problem, bytte regulator och nu funkar det
Köpte en på Ebay från UK för ca 1100kr, original kostar ca 3000
Köpte en på Ebay från UK för ca 1100kr, original kostar ca 3000
VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
Re: Startproblem vfr800-01
Jag lämnade in hojen för undersökning,först var mekanikerna 100% på att det var batteriet som var fel men jag förklarade att jag hade testat med 3 olika batterier och bad de att de skulle ta en provsväng.Senare fick jag svar från de att det var regulatorn som hade pajat. De beställde ett nytt och alltihop gick på knappa 2000 kr med arbete ,(ett hyfsat pris tycker jag ).