Hur spännar man kedjan på en vfr 99, har aldrig haft en båge med enkelsving förrut.
Blev lite fundersam när jag kollade.
Är nog för lätt för jag kan inte googla detta
finns väl inga dumma frågor kommer inte ihåg exakt just nu men någon annan med hojen i minnet inflikar säkert när som helst, men iallafall, lossa den stora muttern vid kedjan, plocka fram dina originalverktyg under sadeln, där ligger det en "krok" liknande den man använder att spänna fjädern till stötdämparn. vid kedjedrevets insida finns klackar, sätt an verktyget och vrid navet så spänner/slackar du kedjan, dra åt bulten med, har ett svagt minne av 100-110Nm? är dock väldigt osäker på den siffran.
Jimmy.S skrev:finns väl inga dumma frågor kommer inte ihåg exakt just nu men någon annan med hojen i minnet inflikar säkert när som helst, men iallafall, lossa den stora muttern vid kedjan, plocka fram dina originalverktyg under sadeln, där ligger det en "krok" liknande den man använder att spänna fjädern till stötdämparn. vid kedjedrevets insida finns klackar, sätt an verktyget och vrid navet så spänner/slackar du kedjan, dra åt bulten med, har ett svagt minne av 100-110Nm? är dock väldigt osäker på den siffran.
Bulten som är synlig längst bak, längst ut på svingen. Tror det kan vara en 17 mm-nyckel.
Kroken som nämns; sätt på förlängningsröret med den platta änden i kroknyckeln så blir det lättare att vrida runt. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
örjan skrev:Tackar för svaren, självklart så har jag inte fått med verktygen Men jag antar att man kan köpa detta på Honda!
Kan beställas från David Silver Spares i Brittanien. Kostar ca en hundring + frakt. Kolla http://www.davidsilverspares.co.uk/VFR8 ... art_62833/. Eller så chansar du och tar artikelnumret och går till din favoritmc-handlare och kollar om han/hon kan skaffa fram verktyget.
Såg dock inte förlängningshylsan hos David Silver. Men du skulle från en rörmokare kunna skaffa ett vanligt rör som går att trä på kroken, och platta till röret i ena änden för lite bättre fastsättning.
David Silver är en välkänd handlare i Honda-kretsar och här på forumet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Jimmy.S skrev:finns väl inga dumma frågor kommer inte ihåg exakt just nu men någon annan med hojen i minnet inflikar säkert när som helst, men iallafall, lossa den stora muttern vid kedjan, plocka fram dina originalverktyg under sadeln, där ligger det en "krok" liknande den man använder att spänna fjädern till stötdämparn. vid kedjedrevets insida finns klackar, sätt an verktyget och vrid navet så spänner/slackar du kedjan, dra åt bulten med, har ett svagt minne av 100-110Nm? är dock väldigt osäker på den siffran.
Bulten som är synlig längst bak, längst ut på svingen. Tror det kan vara en 17 mm-nyckel.
Kroken som nämns; sätt på förlängningsröret med den platta änden i kroknyckeln så blir det lättare att vrida runt. 8*)
Just det, det var en bult Tack Adrian, minnet var lite segt med den goa drycken inmundad
Går bra att spänna utan orginalverktyg . en skruvmejsel och en hammare är allt som behövs.
Orginalhaken sätts i en "kuggkrans" och när man väl lossat så går det lika bra att knacka på kransen med hammare och mejsel.
Finns med lite kedjespänning i min bytadrivpaketguide tror jag
Conseal skrev:Går bra att spänna utan orginalverktyg . en skruvmejsel och en hammare är allt som behövs.
Orginalhaken sätts i en "kuggkrans" och när man väl lossat så går det lika bra att knacka på kransen med hammare och mejsel.
Finns med lite kedjespänning i min bytadrivpaketguide tror jag
Lite svårt att få en konstant "korrekt" kedjespänning med ett dylikt förfarande, kanske..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
örjan skrev:När jag ändå är i gång... Vita blinkers det är inget att få tag här i svergie va? ser att det finns i tyskland!
Har diskuterats i andra trådar. Mycket. Kolla där. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
blacken skrev:Lite svårt att få en konstant "korrekt" kedjespänning med ett dylikt förfarande, kanske..
Dessutom känns det lite riskfyllt att knacka med en mejsel i mjukt aluminium. Rätt som det är, hugger man sönder nån av tänderna edyl. Vanskligt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!