Skarpa stötar i styret

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

Skarpa stötar i styret

#1 Inlägg av Honda-aspirant »

När jag under hård inbromsning kör över ojämnheter kan jag ibland känna skarpa stötar i styret, inget pulserande eller vibrerande utan skarpa stötar. Jag är lite fundersam på vad som skulle kunna tänkas orsaka detta? Jag misstänker att jag har ytterligare ett relaterad symptom till detta vilket får mig att stryka genomslag på listan. Det är nämligen så att enda sedan jag köpte hojen för ca 1500 mil sedan så kan jag ibland höra ett ihåligt knäppande ljud från styrkrona när jag kör ner för trotoarkanter. Jag har förpassat det ljudet som att det skulle vara min nyckelring som slog mot nått men vid närmare eftertanke och från att ha tittat på styrkronan och nyckeln när jag kört ner för en trotoarkant när ljudet uppstod så såg jag ingen nämnvärd rörelse från nyckelringen. Någon som har en ide om vad det kan vara? Jag kan tillägga att jag bara väger 75kg.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skarpa stötar i styret

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har du kollat spelet i styrlagret? Är du säker på att oljenivån i gaffeln är korrekt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Skarpa stötar i styret

#3 Inlägg av Donner »

Har lite av den tendensen på fightern och tänkte jag skulle kolla oljenivån i benen faktiskt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Honda-aspirant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör mar 28, 2009 20:59

Re: Skarpa stötar i styret

#4 Inlägg av Honda-aspirant »

Jag har inte kunnat känna något vidare glapp, ingen aning om hur man skulle kunna kolla lagerspel mer precist? Oljenivån får jag ta och kolla.
Honda VFR 750 F - 89

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Skarpa stötar i styret

#5 Inlägg av blacken »

Honda-aspirant skrev:Jag har inte kunnat känna något vidare glapp, ingen aning om hur man skulle kunna kolla lagerspel mer precist? Oljenivån får jag ta och kolla.
Med största sannolikhet så är det styrlagret som spökar, och det är lite marigt att känna ett glapp där, i och med att så mycket sitter på styret/framgaffeln som kan ta upp ett litet spel/glapp i lagringen.

Du får ställa knarren på centralstödet och avlasta framhjulet och gaffeln helt dvs helt fritt hängades i luften. vrid styret sakta men med en jämn rörelse ifrån ytterlägena, känn hur det känns i rörelsen ska vara lite "seg" så att säga fast på ett jämnt sätt hela vägen, inga kärvtendenser, hopp/hack i rörelsen. Ej heller så ska det gå för lätt

Även så ska styret stanna och inte röra sig när du stoppar rörelsen oavsett var längs den tänkta banan så att säga. Du kan även använda dig av en dragmätare som appliceras på ena styränden, och dra i den och ser hur mycket det krävs för att rubba styret..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar