El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringar?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringar?
Hej alla glada elektriker!
Jag ska koppla 12 volts uttag på hojen! för mobilladdning och GPS
Jag har 1.5 mm2 kablar som jag tänkte dra direkt från batteriet.
Frågan är vad jag ska ha för Amp på säkringen?
Jag ska koppla 12 volts uttag på hojen! för mobilladdning och GPS
Jag har 1.5 mm2 kablar som jag tänkte dra direkt från batteriet.
Frågan är vad jag ska ha för Amp på säkringen?
VFR 800 -99
Re: El och säkrings-fråga
Tja det beror på hur många watt du vill ha ut. Men det är ganska tunna kablar. Man måste räkna både på kvadraten och längden på kabeln.
Själv kör jag dock med liknande då det var färdigdraget på min hoj. Tror det var 10A säkring på min och det räcker länge.
Min gps skall ta 1,2A vilket på 12v blir 14,4W.
Själv kör jag dock med liknande då det var färdigdraget på min hoj. Tror det var 10A säkring på min och det räcker länge.
Min gps skall ta 1,2A vilket på 12v blir 14,4W.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: El och säkrings-fråga
Tack för ditt svar!
vad jag helst vill är att skydda batteriet så gott det går så att det inte kortsluts eller förstörs om det skulle komma vatten i uttaget eller på annat sätt försötras
vad jag helst vill är att skydda batteriet så gott det går så att det inte kortsluts eller förstörs om det skulle komma vatten i uttaget eller på annat sätt försötras
VFR 800 -99
Re: El och säkrings-fråga
Ja en säkring måste man ha. Man kan sätta 7,5A också om man vill. Med tanke på den tunna kablarna så hade jag satt dit en så liten som möjligt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: El och säkrings-fråga
Jag googlade lite och hittade att 1.5mm^2 kabel kan säkras upp till 13A om den är kortare än 50m.
Så jag skulle kört på en 10A säkring.
https://www.flashback.org/t518032p4
Så jag skulle kört på en 10A säkring.
https://www.flashback.org/t518032p4
Honda VFR 750F -87
Re: El och säkrings-fråga
Tänk bara på att i detta fall är det 12V och inte 230V som ovan syftar på. Jag skulle ha valt en 5 A säkring då den kommer att räcka mer än väl.riktigadavid skrev:Jag googlade lite och hittade att 1.5mm^2 kabel kan säkras upp till 13A om den är kortare än 50m.
Så jag skulle kört på en 10A säkring.
https://www.flashback.org/t518032p4
MVH Stefan
CBR 600rr -07
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: El och säkrings-fråga
Fast spänningen har väl ändå inte med saken att göra.stefan skrev:Tänk bara på att i detta fall är det 12V och inte 230V som ovan syftar på. Jag skulle ha valt en 5 A säkring då den kommer att räcka mer än väl.riktigadavid skrev:Jag googlade lite och hittade att 1.5mm^2 kabel kan säkras upp till 13A om den är kortare än 50m.
Så jag skulle kört på en 10A säkring.
https://www.flashback.org/t518032p4
MVH Stefan
Det skulle väl förresten bara göra att det blir ännu bättre. För med lägre spänning vid samma ström så blir ju effekten av kabelns resistans lägre.
Honda VFR 750F -87
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2142
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: El och säkrings-fråga
Tvärsom, mer förluster ju lägre spänning. Du kan gå in på kjell.com fråga kjell och beräkna kabelarea under elektronikbygge så kan du jämföra 12v och 24v.riktigadavid skrev:Fast spänningen har väl ändå inte med saken att göra.stefan skrev:Tänk bara på att i detta fall är det 12V och inte 230V som ovan syftar på. Jag skulle ha valt en 5 A säkring då den kommer att räcka mer än väl.riktigadavid skrev:Jag googlade lite och hittade att 1.5mm^2 kabel kan säkras upp till 13A om den är kortare än 50m.
Så jag skulle kört på en 10A säkring.
https://www.flashback.org/t518032p4
MVH Stefan
Det skulle väl förresten bara göra att det blir ännu bättre. För med lägre spänning vid samma ström så blir ju effekten av kabelns resistans lägre.
Det finns 2 vägar att gå, antingen säkrar du upp kabeln enligt ditt exempel ovan.
Eller så säkrar du upp efter lasten du har t,ex, 2,5A dock inte högre än vad kabeln klarar.
Ju mindre säkring du väljer desto mindre skada innan säkringen går.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: El och säkrings-fråga
Jag tror du tänker mer förluster ju lägre spänning vid samma effektutag. För om spänningen sänks måste ju strömmen öka för att få ut samma effekt, eller vi kan lika gärna prata om samma förluster. Men nu talar vi ju bara om förlusterna vid en given ström. Tex 10A. Då kommer ju en lägre spänning dra med sig lägre förluster. Alltså effekten som kabeln "drar" blir lägre.Tommy Gsson skrev: Tvärsom, mer förluster ju lägre spänning. Du kan gå in på kjell.com fråga kjell och beräkna kabelarea under elektronikbygge så kan du jämföra 12v och 24v.
Det finns 2 vägar att gå, antingen säkrar du upp kabeln enligt ditt exempel ovan.
Eller så säkrar du upp efter lasten du har t,ex, 2,5A dock inte högre än vad kabeln klarar.
Ju mindre säkring du väljer desto mindre skada innan säkringen går.
T.
Du gör mig osäker, men jag är ganska säker på det här tycker jag
Honda VFR 750F -87
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: El och säkrings-fråga
Hm, det verkar som att du har rätt trots allt, men jag gillar det inte!
Dock förstår jag inte varför, jag tycker mitt resonemang håller.
Dock förstår jag inte varför, jag tycker mitt resonemang håller.
Honda VFR 750F -87
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: El och säkrings-fråga
Lär ni er inte Ohms lag på KTH?riktigadavid skrev:Hm, det verkar som att du har rätt trots allt, men jag gillar det inte!
Dock förstår jag inte varför, jag tycker mitt resonemang håller.
VFR750F -92, grön
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: El och säkrings-fråga
Jo, och det är just därför jag inte får det att gå ihoptersan skrev:Lär ni er inte Ohms lag på KTH?riktigadavid skrev:Hm, det verkar som att du har rätt trots allt, men jag gillar det inte!
Dock förstår jag inte varför, jag tycker mitt resonemang håller.
Jag tycker fortfarande jag har rätt, det är bara det att jag råkar hitta samma sak som Tommy skriver om på google.
Honda VFR 750F -87
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Spänningen är det som ger "putt" på strömmen... Lägre spänning = lägre "putt" = högre förluster i form av värme och annat
P = U*I
hur många A drar det du ska belasta så kan vi ju lätt räkna ut hur många W du kommer utnyttja...
en 1.5mm2 kabel kan du belasta ca. 2300W(eller 10A) - det är dock korrekt att man kan säkra en 1.5mm2 kabel 13A under rätt förutsättningar, detta gäller dock när det är 220/230V spänning, MEN när det är 12v så råder helt andra regler... Du kan definitivt inte belasta en 1.5mm2-kabel med 2300W när det är 12v, kabeln skulle brinna upp av värmen - dock kan du säkra den 10A (är det krångligt nog nu? )
P = U*I
hur många A drar det du ska belasta så kan vi ju lätt räkna ut hur många W du kommer utnyttja...
en 1.5mm2 kabel kan du belasta ca. 2300W(eller 10A) - det är dock korrekt att man kan säkra en 1.5mm2 kabel 13A under rätt förutsättningar, detta gäller dock när det är 220/230V spänning, MEN när det är 12v så råder helt andra regler... Du kan definitivt inte belasta en 1.5mm2-kabel med 2300W när det är 12v, kabeln skulle brinna upp av värmen - dock kan du säkra den 10A (är det krångligt nog nu? )
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
umm det första till just denna installation är till mobilladdare och sedan gps så de drar ju nästan ingen ström alls. På mobilladdaren står det max 500 mA så det är ju näst intill ingenting.
Men nästa installation kommer bli handtagsvärmare i 2 stegsläge som krämar ut 35 w som mest och 25 w som minst vad ska jag säkra av dem med då?
Tack för alla svar!
Men nästa installation kommer bli handtagsvärmare i 2 stegsläge som krämar ut 35 w som mest och 25 w som minst vad ska jag säkra av dem med då?
Tack för alla svar!
VFR 800 -99
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa
Okej, jag ger mig
Jag måste tänk fel någonstans
Sen får du ju lägga till vad laddaren drar också.
Det kan vara så att om det står max 500mA på din mobilladdare så kan det vara vad den kan skicka ut till mobilen och att själva laddare drar mer än så ändå.
Jag måste tänk fel någonstans
35w på 12v ger en ström på 35/12 = 3A (ungefär)TobLind skrev:umm det första till just denna installation är till mobilladdare och sedan gps så de drar ju nästan ingen ström alls. På mobilladdaren står det max 500 mA så det är ju näst intill ingenting.
Men nästa installation kommer bli handtagsvärmare i 2 stegsläge som krämar ut 35 w som mest och 25 w som minst vad ska jag säkra av dem med då?
Tack för alla svar!
Sen får du ju lägga till vad laddaren drar också.
Det kan vara så att om det står max 500mA på din mobilladdare så kan det vara vad den kan skicka ut till mobilen och att själva laddare drar mer än så ändå.
Honda VFR 750F -87