El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringar?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#16 Inlägg av TobLind »

vad jag har grävt fram på Google så hittade jag en sida som säger att snittförbrukning på 12 volts mobilladdare är ~4 watt så 4/12=0.33
alltså 0.3 Amp då?
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#17 Inlägg av riktigadavid »

Jepp.
Men man måste räkna på max och inte snitt. Så lägg på lite.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#18 Inlägg av Mr_gear »

En 12v last på en 1.5mm2 kabel säkrad med 10A kan du kräma ur 120w ur iaf, så du är ju safe :)
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#19 Inlägg av TobLind »

Hur räknar man in vilket amp tal som säkringen skall vara på utifrån kabelarean då?

Jag satte dit en 3 amp säkring det räcker ju gott ändå vad jag förstår

Tack igen för alla matnyttiga svar! :)
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#20 Inlägg av Mr_gear »

TobLind skrev:Hur räknar man in vilket amp tal som säkringen skall vara på utifrån kabelarean då?

Jag satte dit en 3 amp säkring det räcker ju gott ändå vad jag förstår

Tack igen för alla matnyttiga svar! :)
Ohms lag... P(effekt) = U(spänning) * I(ström)

3amp säkring kan du lägga ca. 36w last på, så om du ska driva värmehandtag, gps, laddare mm. Så lär du behöva mer.

Men säkringen är enbart till för att skydda kabeln egentligen så du kan utan att vara orolig sätta i en 10A säkring och se glad ut!
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#21 Inlägg av TobLind »

Laddaren och GPS kommer att gå på denna slinga med 3 A säkringen och de drar nog inte mer än 36 W tror jag så då räcker väl det?
Sedan så kommer jag att göra en annan slinga dedikerad till Handtagsvärmaren och på den kan jag väl då sätta en 10 A säkring? eller tom 5 A om man ska vara snål? :P
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#22 Inlägg av Mr_gear »

TobLind skrev:Laddaren och GPS kommer att gå på denna slinga med 3 A säkringen och de drar nog inte mer än 36 W tror jag så då räcker väl det?
Sedan så kommer jag att göra en annan slinga dedikerad till Handtagsvärmaren och på den kan jag väl då sätta en 10 A säkring? eller tom 5 A om man ska vara snål? :P
Borde funka :) Men du är nära gränsen vid maxbelastning med 3A - tänk på att i verkliga livet får du ofta förluster som du inte räknat med, och därmed högre förbrukning.
men i värsta fall kan du ju trycka dit en 5A om den nu skulle gå 8)
Kanske att du behöver säkra 7.5A till handtagsvärmen(såna saker drar gärna lite mer än specat beroende på omgivningen) även om det troligtvis räcker med 5A....
Annars skulle jag säga att du kan köra samma matning till laddare/GPS/handtagsvärme säkrad med 10A, tråkigt med massa onödiga kablar!
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
TobLind
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 77
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:27
Ort: tollarp

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#23 Inlägg av TobLind »

Tack mr_gear du verkar vara elexperten! uppskattar verkligen dina svar!
Jag tror nog att jag ska göra så att jag drar allt på samma krets och säkra upp den på 10 amp som du säger
och jag tror att jag ska hitta någon lämplig jordpunkt framme vid styret istället för att ha dragit den till minus på batteriet så slipper man ju en kabel som går hela den vägen och slippa en extra kabel på batteriet

Förresten spänningen på hojen blir ju 14.8 V då man har igång den med tanke på laddningen ska man inte räkna med 14.8 då istället för 12 när man räknar ohms lag?
VFR 800 -99

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#24 Inlägg av Donner »

Jo det är bäst att räkna efter 14v i alla fall.

Men jorda inte nånstans i framgaffeln då jorden kommer att krypa genom styrlager och det är inte bra.
Jorda i ramen.

Kör allt på samma och sätt i en 10A säkring så är det lugnt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#25 Inlägg av Jimmy.S »

Mr_gear skrev:
TobLind skrev:Hur räknar man in vilket amp tal som säkringen skall vara på utifrån kabelarean då?

Jag satte dit en 3 amp säkring det räcker ju gott ändå vad jag förstår

Tack igen för alla matnyttiga svar! :)
Ohms lag... P(effekt) = U(spänning) * I(ström)

3amp säkring kan du lägga ca. 36w last på, så om du ska driva värmehandtag, gps, laddare mm. Så lär du behöva mer.

Men säkringen är enbart till för att skydda kabeln egentligen så du kan utan att vara orolig sätta i en 10A säkring och se glad ut!
hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen R ;)

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#26 Inlägg av Mr_gear »

TobLind skrev:Tack mr_gear du verkar vara elexperten! uppskattar verkligen dina svar!
Jag tror nog att jag ska göra så att jag drar allt på samma krets och säkra upp den på 10 amp som du säger
och jag tror att jag ska hitta någon lämplig jordpunkt framme vid styret istället för att ha dragit den till minus på batteriet så slipper man ju en kabel som går hela den vägen och slippa en extra kabel på batteriet

Förresten spänningen på hojen blir ju 14.8 V då man har igång den med tanke på laddningen ska man inte räkna med 14.8 då istället för 12 när man räknar ohms lag?
Det är inga problem, vi får alla hjälpas åt med det vi kan :)
Jag är elektriker(dock mera larmtekniker nu för tiden) och lite av basic-elläran sitter ju i huvet även om jag kan erkänna att jag glömt allt vad reaktiva effekter och annat avancerat tjafs heter ;)

Spänningen är ju inte helt konstant utan varierar ju beroende på varvtal/last/generatorns kondition osv. mellan typ 11.6-14.8V så jag skulle nog ändå räknat på 12v om jag ska vara ärlig...
Och som Donner säger, jorda i ramen! Definitivt inte i framgaffel - dels halvbra jordpunkt och dels kan det krypa genom styrlagret och därmed förstöra det.
Senast redigerad av Mr_gear den tor maj 19, 2011 19:24, redigerad totalt 1 gånger.
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: mån maj 02, 2011 19:08
Ort: Göteborg

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#27 Inlägg av Mr_gear »

Jimmy.S skrev: hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen R ;)
Nu ska vi inte vara så petiga här ;) men ska det vara så petigt så är det joules lag om värmeutveckling i ett elektriskt motstånd man brukar mena när man säger "joules lag" 8)
I ohms lag, om R inte är en konstant(ett motstånd) så är den en funktion - i detta fallet effekt(P) :) - sen om det var Mr. Ohm själv som kom på det eller inte låter jag vara osagt...

(känner att jag är ganska vilse på detta själv faktiskt, hur fan var det nu... var ju ett par år sen :o)
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#28 Inlägg av tersan »

Mr_gear skrev:
Jimmy.S skrev: hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen R ;)
Nu ska vi inte vara så petiga här ;) men ska det vara så petigt så är det joules lag om värmeutveckling i ett elektriskt motstånd man brukar mena när man säger "joules lag" 8)
I ohms lag, om R inte är en konstant(ett motstånd) så är den en funktion - i detta fallet effekt(P) :) - sen om det var Mr. Ohm själv som kom på det eller inte låter jag vara osagt...

(känner att jag är ganska vilse på detta själv faktiskt, hur fan var det nu... var ju ett par år sen :o)
Är det här man ska dra upp den gamla historien om när Lucas försökte få brittiska parlamentet att upphäva Ohms lag, men drog tillbaka ansökan när motståndet blev för stort?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: El och säkrings-fråga - hur dimensionera kablar/säkringa

#29 Inlägg av Jimmy.S »

tersan skrev:
Mr_gear skrev:
Jimmy.S skrev: hmm, är inte ohms lag U/IxR ? Joules lag (effektlagen) däremot är P/IxU för i P/I/U finns ju ingen R ;)
Nu ska vi inte vara så petiga här ;) men ska det vara så petigt så är det joules lag om värmeutveckling i ett elektriskt motstånd man brukar mena när man säger "joules lag" 8)
I ohms lag, om R inte är en konstant(ett motstånd) så är den en funktion - i detta fallet effekt(P) :) - sen om det var Mr. Ohm själv som kom på det eller inte låter jag vara osagt...

(känner att jag är ganska vilse på detta själv faktiskt, hur fan var det nu... var ju ett par år sen :o)
Är det här man ska dra upp den gamla historien om när Lucas försökte få brittiska parlamentet att upphäva Ohms lag, men drog tillbaka ansökan när motståndet blev för stort?
he he he ja Lucas var en go kille.....

Skriv svar