Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Att få den bultfan att ta gäng utan 11 "djävlar" och 72 "skitfanskap!" kan tyckas vara omöjligt ibland.
Utgår ifrån att du har klämt ihop ytterröret "rörande" ordentligt, med en passande justerbar klämtjofräs.
Använd ovanstående klämtjofräs.
Och kläm ihop ordentligt.
Ta sedan en kattstrypare och fixera avgasklämman med, så blir det hyfsat lättare att få dit bulten utan att ätteläggen får sina Svenska kunskaper utvidgade.
Utgår ifrån att du har klämt ihop ytterröret "rörande" ordentligt, med en passande justerbar klämtjofräs.
Använd ovanstående klämtjofräs.
Och kläm ihop ordentligt.
Ta sedan en kattstrypare och fixera avgasklämman med, så blir det hyfsat lättare att få dit bulten utan att ätteläggen får sina Svenska kunskaper utvidgade.
Senast redigerad av blacken den sön feb 10, 2019 11:53, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Om det är rostigt på gängorna på avgaspinnbultar/muttrar, så kladda grafItpasta på dom, så slipper du tjäl, gängtjofräspaj o annat som är relaterat till rostiga gängor + det är mycket trevligar att lätt kunna dra en bult/mutter, jämfört med att det skrekar "ända in i kaklet" som det heter. Och använd ICKE! INTE! NICHT! NEIN;! NON! NOT! NJET! kopparpasta!
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Eller så gör man som jag har gjort med dylika bultar - Byter till rostfritt/syrafast. som man har inhandlat på Sifverts. Kan kanske tyckas vara lite overkill och dom blir lite gula av värmen, men det är betydligt snyggare än rost.blacken skrev:Om det är rostigt på gängorna på avgaspinnbultar/muttrar
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Ibland så pajjar snurretjofräsen som länkar till hastigmätardrivningen (vinkelväxeln).
Ett tips, att det lunchar beror en del på att vinkelväxeln går trögt, smörj skiten ofta.
Då tar man en tunn plåt av valfri metall.
Och bockar den runt ingångsaxeln till vinkelväxeln.
Typ så här.
Pilla sedan in den färdiga plåttjofräsen i det skadade urtaget för axeln.
Obs följ den orginala urfräsningen för axeln
Illustrerande bild bara.
Fixera plåteriet med någon form av starkt epoxi.
[/url
Kolla att det passar.
[url=https://postimages.org/]
Denna bild visar bara hur man tar bort respektive sätter in snurretjofräsen.
En dylik kontraption kan man använda för att.
stoppa in här, om man vill se om drivningen är okej efter montering, men kan också vara behjälplig när man
monterar snurretjofräsen på drevmuttern. Eller så snurrar man på bakhjulet när man stoppar in drivningen i kåpan,
och då se om allt har gått i ingrepp.
Ibland så är det lättare att montera klabbet om man sätter på snurretjofräsen på drivningen och sakta snurrar bakhjulet/ grönpilledutt tjofräs vid montering.
Ett tips, att det lunchar beror en del på att vinkelväxeln går trögt, smörj skiten ofta.
Då tar man en tunn plåt av valfri metall.
Och bockar den runt ingångsaxeln till vinkelväxeln.
Typ så här.
Pilla sedan in den färdiga plåttjofräsen i det skadade urtaget för axeln.
Obs följ den orginala urfräsningen för axeln
Illustrerande bild bara.
Fixera plåteriet med någon form av starkt epoxi.
[/url
Kolla att det passar.
[url=https://postimages.org/]
Denna bild visar bara hur man tar bort respektive sätter in snurretjofräsen.
En dylik kontraption kan man använda för att.
stoppa in här, om man vill se om drivningen är okej efter montering, men kan också vara behjälplig när man
monterar snurretjofräsen på drevmuttern. Eller så snurrar man på bakhjulet när man stoppar in drivningen i kåpan,
och då se om allt har gått i ingrepp.
Ibland så är det lättare att montera klabbet om man sätter på snurretjofräsen på drivningen och sakta snurrar bakhjulet/ grönpilledutt tjofräs vid montering.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Varför man INTE! ska använda sig utav "Strömtjuvar" i ett elsystem oavsett vilket!
https://www.youtube.com/watch?v=bVH9wWNKd5o
https://www.youtube.com/watch?v=bVH9wWNKd5o
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Viggeltest på alla tåtar är bra att göra innan man skruvar ihop allt igen.
Själv måste jag göra om anslutningen av handtagvärmarna till våren...
Själv måste jag göra om anslutningen av handtagvärmarna till våren...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Måste ju gå lika bra med sell..f´låt metallfri pasta från di blå? art nr 36-4551blacken skrev:Om det är rostigt på gängorna på avgaspinnbultar/muttrar, så kladda grafItpasta på dom, så slipper du tjäl, gängtjofräspaj o annat som är relaterat till rostiga gängor + det är mycket trevligar att lätt kunna dra en bult/mutter, jämfört med att det skrekar "ända in i kaklet" som det heter. Och använd ICKE! INTE! NICHT! NEIN;! NON! NOT! NJET! kopparpasta!
- Bilagor
-
- metallfri pasta.jpg
- (28.3 KiB) Nerladdad 5 gånger
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Använder metallfri pasta från Biltema överallt där jag misstänker olika material.vroom skrev:Måste ju gå lika bra med sell..f´låt metallfri pasta från di blå? art nr 36-4551blacken skrev:Om det är rostigt på gängorna på avgaspinnbultar/muttrar, så kladda grafItpasta på dom, så slipper du tjäl, gängtjofräspaj o annat som är relaterat till rostiga gängor + det är mycket trevligar att lätt kunna dra en bult/mutter, jämfört med att det skrekar "ända in i kaklet" som det heter. Och använd ICKE! INTE! NICHT! NEIN;! NON! NOT! NJET! kopparpasta!
Kolla innehållet i denna pasta för att få en aning om den funkar på heta ställen.
Grafikpasta används vanligen mest på mer-än-vanligt heta ställen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2156
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Och skulle det vara så att man inte kommer till en affär för att handla grafitpasta så kan man ta en blyertspenna och rita lite på / över gängorna, vips så har man grafitsmörjning!adrian_vg skrev:Grafikpasta används vanligen mest på mer-än-vanligt heta ställen.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Innehåller blyertspennor verkligen grafit numera?Tommy Gsson skrev:Och skulle det vara så att man inte kommer till en affär för att handla grafitpasta så kan man ta en blyertspenna och rita lite på / över gängorna, vips så har man grafitsmörjning!adrian_vg skrev:Grafikpasta används vanligen mest på mer-än-vanligt heta ställen.
T.
Edit:
"Most pencil cores are made of graphite powder mixed with a clay binder."
https://en.wikipedia.org/wiki/Pencil
Leran, det kommer inte att ställa till med problem i gängorna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Visst så får man lite grafit på gängorna, men det är svårare att få ett jämt lager som lägger sig överallt jämfört med grafitpasta som man kan smeta ut med fingrar, penslar, träpinnar osv, och som tränger in/ner överallt, vilket penntricket inte gör. Däremot så är det smidigt och mindre kladd med penntricket på smörjbehovs löpande ytor i metall inomhus, typ rullskenor, gångjärn, och annat rörligt som behöver smörjas utan att kladda ner halva byn. Men man kan finpulvrisera ett gäng grafitstift, blanda ut med lite olja till en småseg gegga som man kan stryka på här och var där det behövs..Tommy Gsson skrev:Och skulle det vara så att man inte kommer till en affär för att handla grafitpasta så kan man ta en blyertspenna och rita lite på / över gängorna, vips så har man grafitsmörjning!adrian_vg skrev:Grafikpasta används vanligen mest på mer-än-vanligt heta ställen.
T.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Lite småtips på diverse fix o dribbel.
Det är iallafall jag helt övertygad om, liasom lera är ju en mycket fin sand ursprungligen (berg som har slipats ner), sådant klarar man sig utan i en motor.Leran, det kommer inte att ställa till med problem i gängorna?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02