På vägen hem från jobbet så körde jag på 50-väg, men mätaren hoppade mellan 0 och 10.
Jag körde vidare och märkte att över cirka 70 så hänger hastigheten med, så länge jag inte gasar för hårt. Då tappar den cirka 10 km/h men återgår till normalt när jag släpper på gasen.
Ja det är ju bra att man är vaken .. tänkte inte ens på vems inlägg jag svarade på Joch har ju nyare hoj än vad jag har .. ska f-n inte öppna truten mer idag
joch skrev:
Det är ju helt klart intressant att köra med en hastighetsmätare som visar för lite.
Ja jag vet hur det är, har kört med en som inte visar nått alls under hela säsongen, men det har ju gått bra det med........
Jo, så länge man inte träffar han som brukar stå på sidan av vägen med lasern så.
Ok, så jag har gjort lite felsökning och det visade sig att det själva sensorn har säckat ihop. Den levererar 12v mellan grön/svart precis som den ska, men mellan grön/rosa ska den växla mellan 0 och 5v, vilket den inte verkar vilja ordentligt.
Nåja, till den lokala mc-butiken imorgon och bli lite fattigare då.
När jag fick den nya sensorn såg jag vad som var fel på den gamla. Hojen var inne för byte av drivpaket etc. förut, och de måste ha missat att passa in mätaren med axeln. Det syns klart och tydligt att den är helt intryckt.
Den lilla axeln till sensorn har blivit pressad rakt igenom plasten! Får se vad verkstaden har att säga om saken imorgon.
Bytet i sig var iallafall en väldigt enkel historia. Plockar man bort den vänstra sidokåpan ser man sensorn och kopplingspunkten längst ner.