Viffer går dåligt på tomgång och lågvarv [PROBLEM LÖST]

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Brukar skriva rakt på sak, vill bara spara jobb för dig :lol: .
Uppskattas. Tro inte att jag är otacksam, snarare tvärtom. Brukar fråga (mycket) först innan jag börjar skruva. Säkrare så. :D
Tommy Gsson skrev:Japp dräneringsslangen tar det som hamnar utanför tanklocket. Som du säger är det svårt att se vilken som är vilken, men som det verkar i min haynes är det den grova som är luftningen och går till luftburken, på min hoj är dräneringen smal och går rätt ner vid stödet.
Super. Då tror jag att jag har allt jag behöver veta. Imorgon är sista dagen på jobbet; frun är i Frankrike på läger med sina skyddslingar från jobbet, och jag kommer att köra upp viffern på altanen och spänna upp parasollet. Allra först ska jag dock köpa en bensindunk på Biltema att tappa upp bensinen från tanken i och ett bensinfilter. Det får regna bäst det vill, viffern ska gå bra igen...
Tommy Gsson skrev:P.S. Det ska regna på semestern, annars är det ingen svensk semester. D.S.
T.
Inte alltid. Det började bra i år... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Delade denna tråd, då den började bli väldigt forkad.

:?: Jag har iaf tagit av tanken efter en del pillande och kollat dränering och luftning. Slangarna verkar ok. Kan man kolla kanalerna i tanken på nåt sätt?

Alla pluggarna på förgasarna satt på som de skulle, tack och lov.

Tog av bensinfiltret. Fullt med skräp, se bilderna nedan (klicka på bilderna och sen på fullstorlekslänken över eller under bilden för en riktigt stor närbild). Filtret jag köpte på Mekonomen var för litet (Biltemas var "skitslut" enl kundtjänst...), dvs öppningsarean på nipplarna var för små. Måste skaffa nytt på Lelles imorgon. Vill inte riskera att den får för lite soppa.

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen luftfiltret. Det var kolsvart, och oljigt, se bilderna nedan.

Bild

Bild

:?: Lite mer undersökning av det visade att det var ett K&N-filter. Ännu närmare inspektion visade att det var ett metallnät på båda sidor. Kan det vara ett tvättbart filter? Nån som kan bekräfta?

Bild

Om det är ett tvättbart filter, måste jag skaffa tvättvätska, filterolja och packningsfett... Iofs bra om det är det, pappersfilter är dyrt i längden.

Pappersfiltret jag skaffade på Lelles idag ser helt annorlunda ut än K&N-filtret map metallnät och så.

Bild

När jag kollade det lilla skumgummifiltret på högersidan, under luftfiltret gick det helt i bitar. Skumgummit var alldeles genomsprött och oljigt som fan. Får byta detta. Hoppas bara det inte är restat, eller om det går att fixa på annat sätt, tex en bit tvättsvamp.

:?: Sen hittade jag en slang mellan förgasarna, neråtböjd och riktad bakåt, som var helt öppen i ena änden. Verkar vara nån sorts luftningsslang? Den är iaf inkopplad på ett tvärrör mellan förgasarna.

Bild

När jag skulle starta bågen och köra runt den till baksidan, hände inget när jag tryckte på startknappen, den var helt tyst nån sekund, sen snurrade den igång. Batteriet på upphällningen kanske? Börjar se troll överallt nu...

Vidare öden imorgon efter shoppingrundan... Återkommer.
Senast redigerad av adrian_vg den sön jul 19, 2009 18:09, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:När jag kollade det lilla skumgummifiltret på högersidan, under luftfiltret gick det helt i bitar. Skumgummit var alldeles genomsprött och oljigt som fan. Får byta detta. Hoppas bara det inte är restat, eller om det går att fixa på annat sätt, tex en bit tvättsvamp.

:?: Sen hittade jag en slang mellan förgasarna, neråtböjd och riktad bakåt (ingen bild, sorry), som var helt öppen i ena änden. Verkar vara nån sorts luftningsslang?
Soppafiltret var ju inte lite skitigt :roll: :lol:

Ja K&N filter är tvättbara och kan återanvändas i stort sett hur många gånger som helst. Du kan göra rent det med något lösningsmedel som inte är för starkt, fotogen eller nåt (det finns speciell K&N luftfilterrengöring om man vill vara überseriös). Låt ligga i och suga ett tag och spola sen med varmvatten från baksidan och låt torka, men det är ingen fara om filtret är lite blött när man sätter i det då suger motorn det torrt.

K&N filter och liknande (oftast bomullsfilter) behöver inte oljas in, oljan är bara för att förbättra filteringsförmågan något, tanken är att skiten ska fastna i oljan. Det blir dessutom betydligt lättare att göra rent utan olja, bara att tvätta/spola av.
Sen finns det folk som gör rent dom i diskmaskin... Nåja :roll: :wink: :lol:

Skumgummit du beskriver tillhör troligen oljesepareringen till vevhusventilationen. Det bästa man kan göra med den är ta bort, släng, skruva bort det som sitter under (vet inte hur det ser ut på VFR), gör rent, ta bort diverse slangar och dra fram en ny slang från vevhusventen och rakt ut. Den bör gå i en båge uppåt först eller vara lång eller ha något lätt motstånd, t.ex. ett vevhusventfilter annars kan den ha en förmåga att kasta ur sig lite olja. Om hålet i luftburken ligger under filtret ska det pluggas.

Själv har jag lett ut slangen bak vid nummerskylten. Brukar få frågor vad det är för filter som sitter där och jag brukar dra till med "insuget till turbon" eller nåt :lol:

Slangen mellan förgasarna är avluftningen, den behöver du inte bry dig om. Den grova slangen ovanför är vevhusvent, det är där man kopplar på en längre slang och drar ut på något lämpligt ställe (inte framför bakdäcket :wink: )
Vad den andra grova slangen är vet jag inte, men det går att ta reda på genom att titta från vad och till vad den går.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Soppafiltret var ju inte lite skitigt :roll: :lol:
Håller med. Kan bara hoppas att motorn går bättre med nytt filter. Har aldrig sett nåt sånt igensatt bensinfilter någonsin. Trodde först det mörka var nåt extra filter inuti, men... :roll:

Men om det var bensinfiltret som var boven hela tiden, varför funkade motorn ok på lite högre varv? Är bensinpumpen motorvarvsberoende eventuellt?
Tyrannosaurus skrev: Ja K&N filter är tvättbara och kan återanvändas i stort sett hur många gånger som helst. Du kan göra rent det med något lösningsmedel som inte är för starkt, fotogen eller nåt (det finns speciell K&N luftfilterrengöring om man vill vara überseriös). Låt ligga i och suga ett tag och spola sen med varmvatten från baksidan och låt torka, men det är ingen fara om filtret är lite blött när man sätter i det då suger motorn det torrt.

K&N filter och liknande (oftast bomullsfilter) behöver inte oljas in, oljan är bara för att förbättra filteringsförmågan något, tanken är att skiten ska fastna i oljan. Det blir dessutom betydligt lättare att göra rent utan olja, bara att tvätta/spola av.
Sen finns det folk som gör rent dom i diskmaskin... Nåja :roll: :wink: :lol:
Så man behöver inte nödvändigtvis olja in detalltså? Dvs om man gör rent det någotsånär ofta med exvis fotogen? Har ju lysfotogen hemma som jag använder till att göra rent kedjan med.
Tyrannosaurus skrev:Skumgummit du beskriver tillhör troligen oljesepareringen till vevhusventilationen. Det bästa man kan göra med den är ta bort, släng, skruva bort det som sitter under (vet inte hur det ser ut på VFR), gör rent, ta bort diverse slangar och dra fram en ny slang från vevhusventen och rakt ut. Den bör gå i en båge uppåt först eller vara lång eller ha något lätt motstånd, t.ex. ett vevhusventfilter annars kan den ha en förmåga att kasta ur sig lite olja. Om hålet i luftburken ligger under filtret ska det pluggas.
Ah, ok. Det är ju en lösning. Om man vill vara lite aggressiv mot naturen. 8)

Kollar med Lelles om de har ett sånt filter hemma, annars skippar jag det och kör tvättsvampsmetoden...

Tyrannosaurus skrev:Slangen mellan förgasarna är avluftningen, den behöver du inte bry dig om.
Det där förstod jag inte. Varför ska förgasarna avluftas??

Tyrannosaurus skrev:Den grova slangen ovanför är vevhusvent, det är där man kopplar på en längre slang och drar ut på något lämpligt ställe (inte framför bakdäcket :wink: )
Vad den andra grova slangen är vet jag inte, men det går att ta reda på genom att titta från vad och till vad den går.
Den går från luftburken till toppen i bakre cylinderraden, antagligen nån sorts ventilation det också. Ok, ignorerar den. :D

Tack för alla hintar och information! Detta forum rockar verkligen! :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Men om det var bensinfiltret som var boven hela tiden, varför funkade motorn ok på lite högre varv? Är bensinpumpen motorvarvsberoende eventuellt?
Nej men den är tryckkännande. Men med tanke på hur filtret ser ur är frågan vad som har satt igen det? Det lutar åt att du har en hel del skit eller rost i tanken som kan ha lossnat och satt igen.
Så man behöver inte nödvändigtvis olja in detalltså? Dvs om man gör rent det någotsånär ofta med exvis fotogen? Har ju lysfotogen hemma som jag använder till att göra rent kedjan med.
Ja men sen när det inte är oljat behöver du inte slabba med fotogen utan då knackar man ut det lösa dammen och sen bara spola ev. doppa det i tvätthinken med bilschampo eller diskmedel och skaka om lite vilket du också kan göra nu efter att du har grovtvättat det med fotogen.
Ah, ok. Det är ju en lösning. Om man vill vara lite aggressiv mot naturen. 8)
Det där har ingen betydelse, den är lite oljedimma och bensinånga som kommer ut där, det är allt, du lär knappast drälla olja omkring dig. Som bonus går motorn lite bättre med öppen ventilation 8)
Det där förstod jag inte. Varför ska förgasarna avluftas??
Vet inte riktigt, men det kan ha något med vakumstyrningen att göra och att man vill jämna ut trycket i förgasarna eller nåt. Bäst är att inte bry sig, det sitter en slang där, så det finns nog någon anledning att den ska sitta där 8) :wink:
Den går från luftburken till toppen i bakre cylinderraden, antagligen nån sorts ventilation det också. Ok, ignorerar den. :D

Tack för alla hintar och information! Detta forum rockar verkligen! :lol:
DET är vevhusventilationen. Den tar man bort och ersätter eller skarvar på och lossar den från luftburken och pluggar hålet om man vill bygga om. Men det finns mer än så, det finns troligen minst en slang från luftburken också som går någonstans + någon kletig oljeseparator där inne. Utöver det kan det finnas något rör där skiten leds tillbaka in i motorn för att gå ett varv till. Det brukar vara en del kraft som går att plocka bort. Ska den slutna vevhusventilationen göra något miljönytta (om överhuvudtaget) som är tänka så måste den hållas ren.
Många s.k. miljöåtgärder på bilar och hojar gör det bara värre, men dom kan ju få TRO att det gör nytta :P åså får vi lite slangar och plastskit att värma hyllor med.

Det var den andra grova slangen jag menade som verkar gå ner mot förgasarna någonstans.

You're welcome :lol: :wink:

Kan nämna att min hoj hade inte ens något kleggrör utan där rann all skit tillbaka ner i vevhuset. Vevhusburken satt dessutom bakom motorn så den fick jag skära sönder i småbitar för att få ut... och se vad mycket plats den blev helt plötsligt :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Men om det var bensinfiltret som var boven hela tiden, varför funkade motorn ok på lite högre varv? Är bensinpumpen motorvarvsberoende eventuellt?
Nej men den är tryckkännande. Men med tanke på hur filtret ser ur är frågan vad som har satt igen det? Det lutar åt att du har en hel del skit eller rost i tanken som kan ha lossnat och satt igen.
Hmm... Kanske att jag skulle tömma tanken i bensindunken (via ett kaffefilter) jag köpte ändå då, och göra rent bensintanken ordentligt sen. Sen slår man på den filtrerade bensinen igen.

Förslag på hur man gör? Yes och vatten kanske? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pocket
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 21, 2009 18:09
Ort: Åtvidaberg

#22 Inlägg av Pocket »

adrian_vg skrev: Förslag på hur man gör? Yes och vatten kanske? ;-)
Jag brukar rengöra tankar med bensin. Några deciliter i stöten, vispa runt, släng. Rinse and repeat några gånger :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Pocket skrev:
adrian_vg skrev: Förslag på hur man gör? Yes och vatten kanske? ;-)
Jag brukar rengöra tankar med bensin. Några deciliter i stöten, vispa runt, släng. Rinse and repeat några gånger :D
Jaha. Inte svårare än så... Tack för tipset!

Bensinfilter, och K&N Recharge Kit inköpt. Nu ska det skruvas!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Glömde säga att skumgummivevhusfiltret fanns på lager i Belgien och kostade 45kr. Men eftersom det skulle dröja en vecka innan jag hade den, valde jag att gå tvättsvampmetoden. Lustigt nog passar en Biltema/Mekonomentvättsvamp med extra mycket schampoo och vax nära nog exakt på kortänden i filterhållaren. Var bara tvungen att justera längden lite med en sax.

Började sen med att tömma tanken via ett kaffefilter; verkade ha varit en bra idé - det fastnade en del skrufs i filtret. När tanken var tom skruvade jag av bensinkranen och tog ut det låååånga filtret som var integrerat i kranen. Var lite rostflagor på filtret, men det mesta verkar ha fastnat där. Nöjde mig med att torka rent lite runt öppningen och skölja filtret. Skruvade fast det igen och satte sen fast det nya tvättbara kromade(...) bensinfiltret före bränslepumpen. Lyckligtvis döljs det mesta av kromet av hållaren i ramen. Fiskebåtsvarning!

Fortsatte sen med att spreja på K&N-filtertvätten och väntade några minuter ("preclean"), det rann ut en del skit när jag spolade av det och bomullen blev märkbart vitare på yttersidan... Inte så stor skillnad på innersidan. Jag har iaf sprejat på ännu mer nu och den ska få verka 10minuter, sen ska det spolas och oljas.

Förresten tror jag inte att fotogen är en bra att använda på K&N-filtret. Själva filtret sitter i en gummiaktig ram. Risken är rätt stor att fotogenet kommer att få gummit att hårdna med tiden. K&N:s cleaner verkar iaf inte vara petroleumbaserat, snarare nåt diskmedelsaktigt.

Tror att Tyrannosaurus kommentar om att köra filtret i diskmaskinen kanske inte är en så dum idé trots allt... :roll:

Återkommer när allt är på och testkört. Hoppas, hoppas... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Allt fastskruvat, utom kåporna, i med några liter bensin och starta. Den hostade och spottade lite, men gick jämt förvånansvärt snabbt. Tomgången verkade ok, med tanke på att den inte var så varm i motorn. Skruvade på kåporna och kämpade mig runt på den mjuka gräsmattan innan jag kunde köra ut och ta en kort testsväng.

Den hackade lite först, men gick sen starkt, mjukt och fint!! Framgång!!!

Så här i efterhand, framstår det som ganska uppenbart att det är nåt som kommit efterhand på senare tid, dvs inte nåt direkt hårdvarufel och mekaniska mankemang, utan mer nåt "mjukt problem" som igensatta luft- och bensinfilter. Väl värt att tänka på, om bågen börjar gå sämre och sämre över en tid.

Detta forum framstår som ett av de bättre/bästa ekonomiska investeringarna jag gjort sen jag återföll på mc!

Tack alla för era bra och mycket användbara tips!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Som du säger är det svårt att se vilken som är vilken, men som det verkar i min haynes är det den grova som är luftningen och går till luftburken, på min hoj är dräneringen smal och går rätt ner vid stödet.
Följande ditt råd om att undvika spekulation och gissningar, kan jag meddela att den grova slangen är för dränering och den tunna smala luftning. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#27 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Förresten tror jag inte att fotogen är en bra att använda på K&N-filtret. Själva filtret sitter i en gummiaktig ram. Risken är rätt stor att fotogenet kommer att få gummit att hårdna med tiden. K&N:s cleaner verkar iaf inte vara petroleumbaserat, snarare nåt diskmedelsaktigt.
Mja, skulle filtret vara så känsligt så skulle det nog inte passa som luftfilter :wink: eftersom det kommer upp en hel del bensinångor i luftbuken. Men fotogen är betydligt mildare än bensin, du gör ju ren kedjan med det och vad sitter mellan länkarna? :wink:

Anledningen att man inte ska använda avfettning på t.ex. kedjan är inte för att det hårdar O-ringarna utan för att det mjukar upp dom.
Jag tvättar alltid ventilkåporna med avfettning vilket gör de långa gummipackningarna mjuka och fina, sen på med lite olja före montering. Jag har fortfarande aldrig bytt dom packningarna på alla år och det är helt tätt.

Något annat man kan använda på gummi för att hålla det mjukt och smidigt är silikonspray.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Förresten tror jag inte att fotogen är en bra att använda på K&N-filtret. Själva filtret sitter i en gummiaktig ram. Risken är rätt stor att fotogenet kommer att få gummit att hårdna med tiden. K&N:s cleaner verkar iaf inte vara petroleumbaserat, snarare nåt diskmedelsaktigt.
Mja, skulle filtret vara så känsligt så skulle det nog inte passa som luftfilter :wink: eftersom det kommer upp en hel del bensinångor i luftbuken. Men fotogen är betydligt mildare än bensin, du gör ju ren kedjan med det och vad sitter mellan länkarna? :wink:

Anledningen att man inte ska använda avfettning på t.ex. kedjan är inte för att det hårdar O-ringarna utan för att det mjukar upp dom.
Jag tvättar alltid ventilkåporna med avfettning vilket gör de långa gummipackningarna mjuka och fina, sen på med lite olja före montering. Jag har fortfarande aldrig bytt dom packningarna på alla år och det är helt tätt.
Ja, ok. På länken ovan sägs "Petroleum products such as transmission fluid and motor oil will soften and destroy the rubber sealing edges. Harsh solvents and gasoline will harden the rubber seals causing the filter to distort (shrink)", det var det jag stödde mig på, i det här fallet skulle "harsh solvents and gasoline" motsvara fotogen. Inte för att jag vet exakt hur verkar av fotogen på filtret skulle bli, men ändå. K&N rekommenderar diskmedel i nödfall, hellre än petroleumbaserade vätskor. Så det så. :P :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#29 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Förresten tror jag inte att fotogen är en bra att använda på K&N-filtret. Själva filtret sitter i en gummiaktig ram. Risken är rätt stor att fotogenet kommer att få gummit att hårdna med tiden. K&N:s cleaner verkar iaf inte vara petroleumbaserat, snarare nåt diskmedelsaktigt.
Mja, skulle filtret vara så känsligt så skulle det nog inte passa som luftfilter :wink: eftersom det kommer upp en hel del bensinångor i luftbuken. Men fotogen är betydligt mildare än bensin, du gör ju ren kedjan med det och vad sitter mellan länkarna? :wink:

Anledningen att man inte ska använda avfettning på t.ex. kedjan är inte för att det hårdar O-ringarna utan för att det mjukar upp dom.
Jag tvättar alltid ventilkåporna med avfettning vilket gör de långa gummipackningarna mjuka och fina, sen på med lite olja före montering. Jag har fortfarande aldrig bytt dom packningarna på alla år och det är helt tätt.
Ja, ok. På länken ovan sägs "Petroleum products such as transmission fluid and motor oil will soften and destroy the rubber sealing edges. Harsh solvents and gasoline will harden the rubber seals causing the filter to distort (shrink)", det var det jag stödde mig på, i det här fallet skulle "harsh solvents and gasoline" motsvara fotogen. Inte för att jag vet exakt hur verkar av fotogen på filtret skulle bli, men ändå. K&N rekommenderar diskmedel i nödfall, hellre än petroleumbaserade vätskor. Så det så. :P :wink:
Fotogen är inte speciellt "harsh", utan det är ett ganska "snällt" lösningsmedel, snällare än avfettning.
Men får du det rent utan lösningsmedel så varför inte :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Fotogen är inte speciellt "harsh", utan det är ett ganska "snällt" lösningsmedel, snällare än avfettning.
Men får du det rent utan lösningsmedel så varför inte :wink:
Yes Powerspray! Har hört en del bra om den på forumet här bland annat. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar