Ok, nu gick det upp ett ljus. Men det är ju inte så mycket att justera med egentligen, distanserna är ju som de är och mutterna på hjulaxeln ska ju bara dras till med ett visst moment. Inte så mycket att spela med, sas.Tommy Gsson skrev:Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.
T.
Justering av framhjul?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2169
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Du skjuter hela paketet med distanser i sidled efter att du momentdragit axeln, när du är i rätt läge låser du med skruvarna i gaffelbenets bottendel. Det är ju själva infästningen (dvs, den fasta delen av oket) som du justerar in.adrian_vg skrev:Ok, nu gick det upp ett ljus. Men det är ju inte så mycket att justera med egentligen, distanserna är ju som de är och mutterna på hjulaxeln ska ju bara dras till med ett visst moment. Inte så mycket att spela med, sas.Tommy Gsson skrev:Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Så går det inte att göra på min (tror jag). Den har en fix montering och det går inte att justera åt något håll mer än att röra på själva bussningen. Men den påverkas inte om oket är fastskruvat i benet eller inte.Tommy Gsson skrev:Du skjuter hela paketet med distanser i sidled efter att du momentdragit axeln, när du är i rätt läge låser du med skruvarna i gaffelbenets bottendel. Det är ju själva infästningen (dvs, den fasta delen av oket) som du justerar in.adrian_vg skrev:Ok, nu gick det upp ett ljus. Men det är ju inte så mycket att justera med egentligen, distanserna är ju som de är och mutterna på hjulaxeln ska ju bara dras till med ett visst moment. Inte så mycket att spela med, sas.Tommy Gsson skrev:Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.
T.
T.
Sen har jag iofs antidyk med sitt länkage på vänster ben som jag inte vet om det har något med saken att göra.
Jag har haft isär det en gång och fick banka ut bussningarna eftersom dom vara rejält fastärgade, men efter lite smärgel och teflonfett så gick dom lätt igen. Men sen var det bara att slänga ihop som det satt och allt funkade som vanligt, ingen injustering.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tommy Gsson skrev:Du skjuter hela paketet med distanser i sidled efter att du momentdragit axeln, när du är i rätt läge låser du med skruvarna i gaffelbenets bottendel. Det är ju själva infästningen (dvs, den fasta delen av oket) som du justerar in.
T.
Hmm... Måste nog kolla detta lajv på bågen. Tack för infon iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Aha det var så det var tänk ja. Ja det kan ju tänkas att det är viktigt.Tyrannosaurus skrev:Tanken är alltså att man drar benet utåt/inåt inte uppåt/neråt. När hjulet inte är fastskruvat kan det ju flexa någon millimeter.Donner skrev:Benen är ju fjädrande uppåt, så dom bör ju justera sej själv när man monterar hjulaxeln. Det dom menar är kanske om det skiljer mycket mellan benen i längd så att säga så blir fjädringsegenskapen skum, då den ena fjädern (inne i gaffelbenet) är mer ihoptryckt än den andra. Eller tänker jag fel?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera