Vad för olja till en Scottoiler?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:
Ralsbo skrev:Jag har under 2 år använt kedjeoljan som jag har till motorsågen i min Scottoiler.
Billig olja som fungerar perfekt.
Ställer du bara in doseringen ordentligt så skvätter det inte något alls.
Ska nog ta och testa detta, tack för tipset
Kanske ... Huskvarna motorolja? ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#17 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Framför allt handlar det om att rullarna ska kunna röra sig fritt i förhållande till bussningarna i kedjan.
Och det gör de ju - mha det förifyllda fettet i rullarna.
Smörjning mellan nit och bussning är permanent och skyddas av o-/x-ringarna. Vill man ha smörjning mellan rullar och bussning får man kleta dit den själv.
Förklarande bild - kanske fler delar än man tror?
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#18 Inlägg av Jimmy.S »

adrian_vg skrev:
Jimmy.S skrev:
Ralsbo skrev:Jag har under 2 år använt kedjeoljan som jag har till motorsågen i min Scottoiler.
Billig olja som fungerar perfekt.
Ställer du bara in doseringen ordentligt så skvätter det inte något alls.
Ska nog ta och testa detta, tack för tipset
Kanske ... Huskvarna motorolja? ;-)
Hi Hi hI hur visste du det :lol: :wink: fast kedjeolja, sågarna har ingen motorolja, däremot används det matolja till insmörjning av kolven i cylinderloppet men det fungerar nog inget bra.. (Jobbat där i 8 år :? )

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#19 Inlägg av Ralsbo »

Jimmy.S skrev:
Ralsbo skrev:Jag har under 2 år använt kedjeoljan som jag har till motorsågen i min Scottoiler.
Billig olja som fungerar perfekt.
Ställer du bara in doseringen ordentligt så skvätter det inte något alls.
Ska nog ta och testa detta, tack för tipset
Jag har min Scottoiler inställd på ca: 1-2 droppar/min. Funkar bra för mig, bra smord kedja och obefintligt med olja på fälgen.
Dock var den väldigt pillig att ställa in, men det är bara att vara enveten så brukar det fixa sig.
Lycka till med inställningen.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Smörjning mellan nit och bussning är permanent och skyddas av o-/x-ringarna. Vill man ha smörjning mellan rullar och bussning får man kleta dit den själv.
Förklarande bild - kanske fler delar än man tror?
Är "solid rollers" rullarna och bussningarna "bushings"? Om det stämmer, lär man ju inte kunna smörja speciellt mycket där alls, inte ens med en tunn olja. Toleranserna är ju ganska små mellan bussningar och rullar.

Varför är det förresten x-ringar på ena sidan och o-ringar på den andra? Varför inte x-ringar på båda sidorna, det borde ju täta bäst?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#21 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Är "solid rollers" rullarna och bussningarna "bushings"?
Ja.
adrian_vg skrev:Om det stämmer, lär man ju inte kunna smörja speciellt mycket där alls, inte ens med en tunn olja. Toleranserna är ju ganska små mellan bussningar och rullar.
Ja, toleranserna kan vara mycket fina. Men. Det brukar vara så pass mycket spel att rullarna är lättrörliga på bussningarna när kedjan inte är nysmord, det kan till och med skramla när det är torrt däremellan.
adrian_vg skrev:Varför är det förresten x-ringar på ena sidan och o-ringar på den andra?
Därför att man har valt att illustrera två typer av ringar på en bild, genom att dela av bilden på mitten.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Därför att man har valt att illustrera två typer av ringar på en bild, genom att dela av bilden på mitten.
Aha, trodde det var nåt smart högteknologiskt sätt att få smörjan att stanna kvar bättre beroende på kedjans rotationsriktning. Eller nåt sånt. :roll: ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Flyttade Scottoilerbygget till http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... 255#p62255.

Snyggt byggt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar