Since-2009 skrev:[... massa förklaringar och text...] Nåväl jag använde den gången Castrol GPS som jag i efterhand läst att det är ganska vanligt med klagomål[...]
Jag tror jag hade sån olja i min grönviffer förra hösten. Märkte inga problem, och definitivt inga slirtendenser.
Hur märker man att kopplingen slirar? Tjuter det och luktar om bågen?
"Jag lovar och svär att det är ett känt faktum att Castrol GPS ger kopplingsslir där många andra oljor inte gör det. Det finns säkert andra modeller och märken som har lättare för att göra det också och just för att Castrol GPS är en storsäljare att det blir mer omtalat. MEN jag vet just att Biltemas motsvarande har flertalet blivit av med problem och har INTE behövt byta lameller på ett par år eller ett par tusen mil."
Olja till bågen är ju lite av en helig graal och ett evigt diskussionsämne; alla tycker att "deras" är bäst och spenderar gladeligen massor med pengar på märkesoljor. Åt var och en sitt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
StigH skrev:Det där gäller väl enbart för de senare årens nya modeller på "olja"?
På äldre hojar har jag aldrig sett något krav på "mc-olja typ JASO-klassning" utan vanligen 10W-30 (40) av tillräckligt hög klassificering, SD-SE.
Är inte JASO en sorts racingoljeklassificering?
Förr när det gäller olja så fanns det inte antifritkionsmedel. Men utvecklingen går framåt och oljor har blivit mer specialiserade.
Sen är JASO en japansk oljeklassificeringsorganisation, inte så lastgammal direkt, som bildades pga djunglen med bl a mc oljor. Är en olja JASO klassad så ska det inte finnas antifriktionsmedel såsom exempelvis molybdenum, vilket förstör funktionen för våtkoppling.
Btw, när jag själv råkade ut för kopplingsslir så tänkte jag per automatik renovera kopplingen. Men var lite underligt att det uppkom direkt efter ett oljebyte....så gjorde det enkla och bytte olja och problemet försvann. Grävde lite i detta fenomen och flertal har råkat ut för det, samt Castrol har officielt erkänt fenomenet och det ska nu vara en annan formula (hittar tyvärr inte artiklen över detta). Hojen i mitt fall gällde en Yamaha FZR.
Mister skrev:Grävde lite i detta fenomen och flertal har råkat ut för det, samt Castrol har officielt erkänt fenomenet och det ska nu vara en annan formula (hittar tyvärr inte artiklen över detta).
Inte så professionellt av Castrol...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:
Hur märker man att kopplingen slirar? Tjuter det och luktar om bågen?
Det märker du den dagen du råkar ut för det = det driver inte trots utsläppt koppling och varvtalet ökar =) Sen kan man även testa konditionen genom att provocera och har du en bra koppling ska det i princip inte gå att få den att slira hur man än misshandlar den.
Det bästa sättet att testa en koppling är att belasta den precis som när man testar kopplingen på en bil = hög växel från låg hastighet = högt moment. I en hoj har man dock mindre vikt och moment vilket leder till att inte är lika enkelt att belasta kopplingen som i en bil.
Vanligast att man märker kopplingsslir på en hoj utan att provocera fram det är förmodligen vid en full mutter 2-3 eller 3-4 växling lite beroende på effekt och register. Ska man provocera fram det så kör man ex i 50km/h, 3-4´ans växel hålla skapligt varv och dumpa kopplingen = det blir tungt för kopplingspaketet och drivlinan överhuvudtaget. Nu är ja mer van att testa kopplingen på bilar så de angivna värdena kanske inte passar alla men jag hoppas principipen framgår.
Du lär dock inte känna den fräna kopplingsodören fullt så lätt, gör du det på en hoj så slirar det förmodligen satan
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Since-2009 skrev:Det märker du den dagen du råkar ut för det = det driver inte trots utsläppt koppling och varvtalet ökar =) Sen kan man även testa konditionen genom att provocera och har du en bra koppling ska det i princip inte gå att få den att slira hur man än misshandlar den.
Det bästa sättet att testa en koppling är att belasta den precis som när man testar kopplingen på en bil = hög växel från låg hastighet = högt moment. I en hoj har man dock mindre vikt och moment vilket leder till att inte är lika enkelt att belasta kopplingen som i en bil.
Vanligast att man märker kopplingsslir på en hoj utan att provocera fram det är förmodligen vid en full mutter 2-3 eller 3-4 växling lite beroende på effekt och register. Ska man provocera fram det så kör man ex i 50km/h, 3-4´ans växel hålla skapligt varv och dumpa kopplingen = det blir tungt för kopplingspaketet och drivlinan överhuvudtaget. Nu är ja mer van att testa kopplingen på bilar så de angivna värdena kanske inte passar alla men jag hoppas principipen framgår.
Du lär dock inte känna den fräna kopplingsodören fullt så lätt, gör du det på en hoj så slirar det förmodligen satan
Informativt, tack!
Har nog inte råkat ut för kopplingsslir på grönviffern med Castrol GPS:en i.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hade Castrol det första året med min vfr, jag "hittade" ibland neutralen mellan 5-6 och växellådan kändes lite "seg". Bytte till Motulolja = inga problem efter det...
Så castrol har gjort ett erkännande på detta och ändrat nått i sammansättningen på gps-oljan??
När gjorde dom detta?
Köpte 12 liter gps power1 4t på bikedagarna i början på maj.
Gammelhojjen har den oljan just nu,viffern e tänkt ska få den vid "sommar-bytet".
Köpte den just för att den klarar Jaso och api-SJ...och såklart för att dom hade bra pris på den vid tillfället.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a
Ronny skrev:Så castrol har gjort ett erkännande på detta och ändrat nått i sammansättningen på gps-oljan??
När gjorde dom detta?
Köpte 12 liter gps power1 4t på bikedagarna i början på maj.
Gammelhojjen har den oljan just nu,viffern e tänkt ska få den vid "sommar-bytet".
Köpte den just för att den klarar Jaso och api-SJ...och såklart för att dom hade bra pris på den vid tillfället.
När jag "grottade" i detta var väl 2006. Med Castrol så var det nån amerikansk artikel där detta stog. Sen, verkar det som yamahas sportmodeller är hyperkänsliga när det gäller olja av någon anledning.
Gjort "halv-säsongsbyte" idag
Hade i mobil1 0w40,hällde nu i castrol power1 gps,upplevde direkt att växellådan jobbar smidigare,inte alls samma "klonk" i växlarna.
Hojjen firade förresten 3000+ mil fick jag se oxå.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a