Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#16 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Ja det är väl nästa problem.. vad är det för specialnyckel för att spänna kedjan då? I verkstafsboken ser det ut som man använder vanlig hylsa?
Verktygskittet saknades ju när jag köpte hojen så det känns lite surt..
http://www.davidsilverspares.co.uk/ har originalverktyg. Jag skaffade en bakfjäderförspännare hos dem för en billig peng.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#17 Inlägg av berqa »


http://www.davidsilverspares.co.uk/ har originalverktyg. Jag skaffade en bakfjäderförspännare hos dem för en billig peng.
Tack för tipset! Behöver dock spänna kedjan innan helgens långtur, går det inte att göra det med vanliga verktyg??

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#18 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Tack för tipset! Behöver dock spänna kedjan innan helgens långtur, går det inte att göra det med vanliga verktyg??
Conseal, forumgeneralen, har skrivit att han använder en hammare och mejsel. :roll:

Ska du göra samma sak, tänk på att inte slå för hårt och råka slå av tänderna på spännkransen; det är mjuk aluminium. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#19 Inlägg av berqa »

adrian_vg skrev: Conseal, forumgeneralen, har skrivit att han använder en hammare och mejsel. :roll:

Ska du göra samma sak, tänk på att inte slå för hårt och råka slå av tänderna på spännkransen; det är mjuk aluminium. 8*)
Nu verkar jag ha missat något.. för att spänna kedjan lossar man väl bara på bultarna till bakaxeln, ställer med ställskruvarna som sitter baktill på ramen och drar åt kallaset igen? Det är så det går till i verkstadshandboken i alla fall..

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#20 Inlägg av Jimmy.S »

berqa skrev:
adrian_vg skrev: Conseal, forumgeneralen, har skrivit att han använder en hammare och mejsel. :roll:

Ska du göra samma sak, tänk på att inte slå för hårt och råka slå av tänderna på spännkransen; det är mjuk aluminium. 8*)
Nu verkar jag ha missat något.. för att spänna kedjan lossar man väl bara på bultarna till bakaxeln, ställer med ställskruvarna som sitter baktill på ramen och drar åt kallaset igen? Det är så det går till i verkstadshandboken i alla fall..
japp så enkelt är det om du har en viffer fram till -90, sen blir det enkelsving och då ser det lite annorlunda ut

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#21 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Nu verkar jag ha missat något.. för att spänna kedjan lossar man väl bara på bultarna till bakaxeln, ställer med ställskruvarna som sitter baktill på ramen och drar åt kallaset igen? Det är så det går till i verkstadshandboken i alla fall..
Eller så har jag gjort det. Ser inte att du skrivit vad du har för årsmodell annat än "... Min gammer viffer". 8*) Eftersom det talades om en 96:a en bit ner i tråden, antog jag att du hade en enkelsvingsviffer.
Jimmy.S skrev:japp så enkelt är det om du har en viffer fram till -90, sen blir det enkelsving och då ser det lite annorlunda ut
Ett klargörande bara; årsmodell fram till och med 1989 har traditionell dubbelsving. From 1990 är det enkelsving.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

berqa
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör apr 02, 2011 10:08

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#22 Inlägg av berqa »

Ledsen att jag var otydlig. Jag har en 86a. Därav förstod jag inte vad specialnyckeln skulle vara till. Tack ändå för alla råd :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka tändstift ska man ha, billiga eller dyra?

#23 Inlägg av adrian_vg »

berqa skrev:Ledsen att jag var otydlig. Jag har en 86a. Därav förstod jag inte vad specialnyckeln skulle vara till. Tack ändå för alla råd :)
Info is the key. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar