Batteriladdning

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Batteriladdning

#16 Inlägg av Rydh »

Ja jag såg det. Får slänga ett öga på zafiren också, tack för tipset.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Batteriladdning

#17 Inlägg av Rydh »

Slutade med att jag köpte den för 350. Tyckte det var ok eftersom det även ingick en sån där panel med laddningslampor och uttag. Tänkte jag skulle montera den i innerskärmen eller liknande för att kunna plugga in laddaren utifrån. Läste inte tillräckligt på kartongen och förstod först hemma att det var panelen med 3 meter kabel :roll: så om någon har en båt eller husvagn med behov av en ctek panel så finns en här för billig peng :lol:
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Batteriladdning

#18 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Slutade med att jag köpte den för 350. Tyckte det var ok eftersom det även ingick en sån där panel med laddningslampor och uttag. Tänkte jag skulle montera den i innerskärmen eller liknande för att kunna plugga in laddaren utifrån. Läste inte tillräckligt på kartongen och förstod först hemma att det var panelen med 3 meter kabel :roll: så om någon har en båt eller husvagn med behov av en ctek panel så finns en här för billig peng :lol:
Fixa gärna en bild på var du monterar "panelen". Är inte helt nöjd med placeringen på min där en sladd hänger vid höger förarforpinne.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Batteriladdning

#19 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev: Fixa gärna en bild på var du monterar "panelen". Är inte helt nöjd med placeringen på min där en sladd hänger vid höger förarforpinne.
Har inte du en "dongel", alltså en givare som inte är för panelinfästning?

Min plan var att såga hål i innerskärmen vid bakhjulet och montera den där. Men med 3,5 meter kabel så får det vara.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Batteriladdning

#20 Inlägg av adrian_vg »

Rydh skrev:Har inte du en "dongel", alltså en givare som inte är för panelinfästning?

Min plan var att såga hål i innerskärmen vid bakhjulet och montera den där. Men med 3,5 meter kabel så får det vara.
Aha, du menade verkligen panel och inte dongel.

Men jo, jag har en dongel på svartviffern. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Batteriladdning

#21 Inlägg av tersan »

Det går inte att korta kablarna? Såvida inte CTEK specat nåt resistansvärde utifrån 3,5 meter förstås...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Batteriladdning

#22 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:Det går inte att korta kablarna? Såvida inte CTEK specat nåt resistansvärde utifrån 3,5 meter förstås...
Ja det är ju omöjligt att veta. Annars bör det väl gå.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Batteriladdning

#23 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Såvida inte CTEK specat nåt resistansvärde utifrån 3,5 meter förstås...
Precis vad de har. De rekommenderar inte att man kortar kabeln.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Batteriladdning

#24 Inlägg av Rydh »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Såvida inte CTEK specat nåt resistansvärde utifrån 3,5 meter förstås...
Precis vad de har. De rekommenderar inte att man kortar kabeln.

Bugger.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Batteriladdning

#25 Inlägg av tersan »

Rydh skrev:
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Såvida inte CTEK specat nåt resistansvärde utifrån 3,5 meter förstås...
Precis vad de har. De rekommenderar inte att man kortar kabeln.

Bugger.
+1.

Det är nu jag saknar mitt tidigare jobb i elektronikbranschen... det vara bara att knalla in till teknikerna/produktutvecklarna så fick man en smidig lösning på sina elfunderingar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Batteriladdning

#26 Inlägg av Rydh »

En fråga som kvarstår är varför föregående ägare, som också hade hoj, köpte en tremeters...
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2175
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Batteriladdning

#27 Inlägg av Tommy Gsson »

Rydh skrev:En fråga som kvarstår är varför föregående ägare, som också hade hoj, köpte en tremeters...
Räcker ju för att montera den vid verkstadsbänken :wink:
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Rydh
Donator 2013
Inlägg: 783
Blev medlem: mån sep 24, 2007 10:31
Ort: Kalmar

Re: Batteriladdning

#28 Inlägg av Rydh »

tersan skrev:
Rydh skrev:Ok, så det säger inte ett skit att mäta på polerna med batteriet urtaget?
Jodå.. fast utan belastning kan du i princip bara avgöra om nån cell är död (och då behövs ett nytt batteri). Har du mindre än 12 volt kommer inte laddning att hjälpa så länge.
Plockar upp den här tråden och undrar vilken spänning multimetern bör visa, på ett ungefär, när hojen är igång (halvljus av) och jag mäter mellan batteriets pluspol och en jordpunkt på ramen.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Batteriladdning

#29 Inlägg av jenshenrik »

Rydh skrev:
tersan skrev:
Rydh skrev:Ok, så det säger inte ett skit att mäta på polerna med batteriet urtaget?
Jodå.. fast utan belastning kan du i princip bara avgöra om nån cell är död (och då behövs ett nytt batteri). Har du mindre än 12 volt kommer inte laddning att hjälpa så länge.
Plockar upp den här tråden och undrar vilken spänning multimetern bör visa, på ett ungefär, när hojen är igång (halvljus av) och jag mäter mellan batteriets pluspol och en jordpunkt på ramen.
5000 v/min 14,3 volt med halvljus ;)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

Skriv svar