Där så är vi återigen "ej komsams" i frågan.adrian_vg skrev:För en hemmahobbymek och för enklare fixar, ser jag inget skäl att skaffa en momentnyckel för flera tusen kronor. Biltemas momentnycklar funkar bra nog tycker jag.blacken skrev:Men skulle aldrig införskaffa en momentnyckel därifrån, stor risk att man får en gråtattack till, gör hellre ett "hål i lädret" och skaffa en riktig. Eller låna en av någon bekant eller kompis...
Lite olika filosofi där.
Honda VF 750F 83årsmod.kamaxlar problem.
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Aaah! Liljeholmens lyser klart och tydligt nu!Ajax skrev:Du fäster momentnyckelns hylsdel i ett skruvstäd och sedan lägger du på en känd vikt, dvs håller i vågen och trycker den mot ytteränden på momentnyckeln.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Aaah! Liljeholmens lyser klart och tydligt nu!Ajax skrev:Du fäster momentnyckelns hylsdel i ett skruvstäd och sedan lägger du på en känd vikt, dvs håller i vågen och trycker den mot ytteränden på momentnyckeln.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jag vet en (1) som har momenthand nämligen dragbikechaffisen Roger Pettersson, även kallad "milimetermannen". Han kan dra exakta moment på känsla. Men jag har aldrig sett någon annan göra det.Mattewall skrev:Det var ungefär det svar jag väntade mig:). Säkerligen dumt också.
Men jag tror på min momenthand.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Efter allt snack om moment så köpte jag en momentnyckel idag.
Jag öppnade upp toppen igen, släppte på alla bultar och drog sedan med momentnyckeln. Det kändes bra.
Nu har jag några frågor angående förgasarna på min vf750. När jag köpte hojen var förgasarna halvt bortplockade dem låg vid sidan av. Nu när jag har satt på dem igen så undrar jag, Från gasvajermodulen på en av förgasaren går det ut ett stag till den bakre förgasaren.På dessa förgasare finns ytterligare nått sorts stag som är sammankopplad med dem två andra förgasarna. Och där finns ett glapp när man rullar på gasen? Ska det vara så? Det sitter en skruvundertill men inget övertill känns som det skulle vara en fjäder där el nått liknande?
Sedan förstår jag mig inte på hur bensin slangarna ska sitta och monteras? Det går nån lös slang tror det är från bensinpumpen. Sedan vid förgasarna kommer det upp en slang närmast den cylinder som står rakast:) Jag blev osäker hur den skulle monteras det går att vända den också så att den är närmast cylinder vid däcket.
Jag öppnade upp toppen igen, släppte på alla bultar och drog sedan med momentnyckeln. Det kändes bra.
Nu har jag några frågor angående förgasarna på min vf750. När jag köpte hojen var förgasarna halvt bortplockade dem låg vid sidan av. Nu när jag har satt på dem igen så undrar jag, Från gasvajermodulen på en av förgasaren går det ut ett stag till den bakre förgasaren.På dessa förgasare finns ytterligare nått sorts stag som är sammankopplad med dem två andra förgasarna. Och där finns ett glapp när man rullar på gasen? Ska det vara så? Det sitter en skruvundertill men inget övertill känns som det skulle vara en fjäder där el nått liknande?
Sedan förstår jag mig inte på hur bensin slangarna ska sitta och monteras? Det går nån lös slang tror det är från bensinpumpen. Sedan vid förgasarna kommer det upp en slang närmast den cylinder som står rakast:) Jag blev osäker hur den skulle monteras det går att vända den också så att den är närmast cylinder vid däcket.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jag har svårt att göra mig en bild av den beskrivningen. Måste nästan se det framför mig.Mattewall skrev:Nu har jag några frågor angående förgasarna på min vf750. När jag köpte hojen var förgasarna halvt bortplockade dem låg vid sidan av. Nu när jag har satt på dem igen så undrar jag, Från gasvajermodulen på en av förgasaren går det ut ett stag till den bakre förgasaren.På dessa förgasare finns ytterligare nått sorts stag som är sammankopplad med dem två andra förgasarna. Och där finns ett glapp när man rullar på gasen? Ska det vara så? Det sitter en skruvundertill men inget övertill känns som det skulle vara en fjäder där el nått liknande?
Den första slangen du beskriver kan vara en vakumslang om det är vakumkran på hojen (750S har det) och den ska isf kopplas till en liten adapter istället för synkskruven på ena insuget.Sedan förstår jag mig inte på hur bensin slangarna ska sitta och monteras? Det går nån lös slang tror det är från bensinpumpen. Sedan vid förgasarna kommer det upp en slang närmast den cylinder som står rakast:) Jag blev osäker hur den skulle monteras det går att vända den också så att den är närmast cylinder vid däcket.
Den andra slangen är troligen avluftningen och den ska vara öppen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Ja det är lite svårt att förklara kanske.
Men nu idag fick jag iaf ingång hojen. Den gick i ca 4sec sen sprutade det bensin underifrån från förgasarna. Nånting är fel där. Innan jag monterade förgasarna så upptäckte jag att ett rör gått av och då gjorde jag ett hemmagjort rör där även bensinslangen går in. Men det var ändå inte därifrån det läckte.
Det är bensinpump på hojen. Från tanken går det en slang till pumpen som sedan går vidare till förgasarna.
Men nu idag fick jag iaf ingång hojen. Den gick i ca 4sec sen sprutade det bensin underifrån från förgasarna. Nånting är fel där. Innan jag monterade förgasarna så upptäckte jag att ett rör gått av och då gjorde jag ett hemmagjort rör där även bensinslangen går in. Men det var ändå inte därifrån det läckte.
Det är bensinpump på hojen. Från tanken går det en slang till pumpen som sedan går vidare till förgasarna.
Jaha då var de roliga över.
Innan jag skulle provköra hojen idag så skulle jag titta till oljan, och såg
att oljan var helt vit. Jag har haft igång den på centralstödet ca 10 min sammanlagt från att jag just bytte just topplockspackningen. Frågan är om det är den andra topplockspacknigen på den andra cylindern som är pajj?
Finns det andra ställen som det kan läcka genom?
Hur vet jag att det är topplockspackningen som är trasig??
Innan jag skulle provköra hojen idag så skulle jag titta till oljan, och såg
att oljan var helt vit. Jag har haft igång den på centralstödet ca 10 min sammanlagt från att jag just bytte just topplockspackningen. Frågan är om det är den andra topplockspacknigen på den andra cylindern som är pajj?
Finns det andra ställen som det kan läcka genom?
Hur vet jag att det är topplockspackningen som är trasig??
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det kan det iofs göra t.ex. hål i någon kylmantel, men det är ovanligt och händer oftast på gjutjärnsblock i båtar med havsvattenkylning och kanske i bilar.Mattewall skrev:Finns det andra ställen som det kan läcka genom?
En paj topplockspackning brukar just visa sig genom att det är vatten i oljan eller olja i vattnet eller både och.Hur vet jag att det är topplockspackningen som är trasig??
Det går att kolla vilket topp det är genom ett kompprov. Eller om det bara är skummande olja, men det brukar inte göra oljan vit.
Om det visar sig vara en topplockspackning (eller kanske båda) så bör du även kolla så topparna är plana innan du monterar ihop, dom kan behöva en planing.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Kom på att kompet inte alls behöver vara dåligt... Eller få se nu...Mattewall skrev:okey..tack för tipsen.
Hällde ut oljan och det ser ut som 3 liter filmjölk.
Ska prova med kompprov och se vad det får för värden.
Gjorde det här felet på min när den blårykte och trodde det var toppackningen när det visade sig vara en spräckt topp.
På en vattenkyld motor har du cylindertätningen och sen kylmantlarna och sen ut i det fria, så det beror på var och hur den läcker.
Om det läcker ut så är hela sidan på motorn vit efter glykolen. Läcker det in så får du förvisso vit olja, men samtidigt måste vattnet då klämma sig förbi kolven, däremot ska avgaserna ryka vitt ganska kraftigt.
Om det däremot t.ex. finns en spricka i toppen eller en mellan olje- och vattenkanaler eller en kylmantel under kolven så får man en mer direkt blandning och då blir det ordentligt vitt (filmjölk).
VF1000 har haft lite såna fel. Eftersom blocken är samma på VF750F och VF1000 fick VF1000 våta alufoder istället för alumantlar och stålfoder för att få plats med den större kubiken. Därmed kunde det bli problem med tätningen, men det är ganska ovanligt.
- Du kan läsa mer om det Här
- Roger har vad jag förstått haft det problemet med sin VF1000. Hans hoj har gått en hel del men är i kanonskick
Så kolla kolla. Toppen eller topparna måste du likt förb. riva av.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Tack för tipsen.
Har rivit av den andra toppen nu också och beställt ännu en topplockspackning. Packning såg inge vidare ut. Så får hoppas att detta hjälper. Har aldrig sett något liknande med den där mjölkoljan.
Den startade bra och gick fint i motor.
Gjorde ett komptest innan jag rev och fick dåliga värden på den cylinder jag håller på och byter.
Har rivit av den andra toppen nu också och beställt ännu en topplockspackning. Packning såg inge vidare ut. Så får hoppas att detta hjälper. Har aldrig sett något liknande med den där mjölkoljan.
Den startade bra och gick fint i motor.
Gjorde ett komptest innan jag rev och fick dåliga värden på den cylinder jag håller på och byter.
